וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל המחלוקת עם הנשיאה: שקד פרסמה את רשימת השופטים המועמדים לעליון

6.11.2016 / 16:05

שרת המשפטים פרסמה רשימה של 28 שופטים, ובהם שני מועמדי הדגל שלה ושל כחלון - שמעוררים התנגדות עזה בקרב השופטים החברים בוועדה הבוחרת. בעקבות שיחה בין השרה לנשיאה נאור, הצעת החוק שגרמה לסערה בוועדה לא תקודם בקרוב

צילום: בני בן סימון, עריכה: יאיר דניאל

שרת המשפטים איילת שקד פרסמה היום (ראשון) את שמות המועמדים לבית המשפט העליון, ברקע המחלוקת החריפה שהתגלעה בינה לבין נשיאת בית המשפט העליון השופטת מרים נאור בעניין שינוי הרכב הוועדה לבחירת השופטים. "הרשימה כוללת את טובי השופטים והמשפטנים במדינת ישראל. מתוכם ייבחרו ארבעה, שיחליפו ארבעה שופטים שעתידים לפרוש מכס השיפוט בשנה הקרובה, ובכך לא יהיה חסר של שופטים בבית המשפט העליון", אמרה שקד.

בין המועמדים נמצאים פרופ' גדעון (גידי) ספיר והשופט יוסף אלרון, שנמצאים שניהם במרכז המחלוקת בין אנשי העליון שבוועדה לבין נציגי הכנסת. שקד היתה שמחה לראות בבית המשפט העליון את פרופ' ספיר מאוניברסיטת בר אילן, הידוע כאיש ימין מובהק. לא אחת הוא מתח ביקורת על כך שהן שופטי העליון והן הפרקליטות מחסירים את "השיקול הלאומי" בהכרעות שונות, וכי על בית המשפט להציב את הזכות למדינת לאום כזכות חוקתית אל מול זכויות אדם שונות. העליון שרואים בתפיסתו של ספיר איום ממשי על מערכת המשפט - מעין השופט נועם סולברג 2. הוא נחשב לאחד מהמתנגדים הגדולים באקדמיה המשפטית למהפכה החוקתית שהחלה בתקופתו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק ובעבר ספיר התבטא בחריפות נגד פסיקת בית המשפט העליון בעניין חוק ההתנתקות.

עוד בנושא:
הקרב על מינוי השופטים: לבני הגישה הצעה להבטחת ייצוג האופוזיציה
מתקפה מימין על נשיאת העליון: "השתמשה בשפה עבריינית נגד שקד"

איילת שקד ומרים נאור. ראובן קסטרו ונועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
שקד ונאור/מערכת וואלה! NEWS, ראובן קסטרו ונועם מושקוביץ

אלרון, שנחשב למועמד של שר האוצר משה כחלון שמכיר אותו מימיו בחיפה, זוכה גם לתמיכה נלהבת מצד לשכת עורכי הדין שעמה הוא משתף פעולה בשנים האחרונות כיו"ר ועדת בחינות ההסמכה. ואולם, שופטי העליון מתכוונים להצביע כגוש גם נגד מועמדותו, ובמקומו רוצים למנות את השופט המועמד רון סוקול, הנשוי לבתו של תאודור אור, משנה לנשיא העליון בדימוס ו"אחד מהחונטה", כמו שאומרים עליו חלק מחברי הוועדה. אלרון גם זכה ללא מעט ביקורת כאשר לפחות שתי הרשעות שלו התהפכו בעליון ואנשים שריצו את זמנם בכלא - זוכו. מנגד, תומכים "העליונים" גם ברות רונן, שמועמדותה זוכה להתנגדות אצל הפוליטיקאים מאחר שבעלה עובד בקרן החדשה, וקשה לראות כיצד שלושה שרים ימניים יצביעו לה.

מועמדים נוספים הם השופטת מיכל אגמון גונן, השופטת תמר בזק רפפורט, פרופ' יפעת ביטון, השופטת נאוה בן אור, השופט עופר גרוסקופף, פרופ' דוד האן, פרופ' אביעד הכהן, השופטת יעל וילנר, השופט רם וינוגרד, השופט קובי ורדי, פרופ' חיים זנדברג, השופט חאלד כבוב, פרופ' שחר ליפשיץ, השופט דוד מינץ, השופט יגאל מרזל, השופטת מיכל נד"ב, השופט גלעד נויטל, השופט משה סובל, עו"ד אסף פוזנר, השופט מנחם פינקלשטיין, השופט אשר קולה, השופט ג'ורג' קרא, השופט שאול שוחט והשופט רון שפירא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
פרופסור גדעון ספיר. מוטי מילרוד, הארץ
פרופ' ספיר/הארץ, מוטי מילרוד

בעוד כחודשיים אמורה הוועדה למנות את ארבעת השופטים, ובסוף 2018 שופט נוסף, מה שצפוי לשנות כליל את פניו של בית המשפט שמונה בסך הכול 15 שופטים. הוועדה כוללת כיום שני נציגים מהממשלה, שקד, העומדת בראשה ושר האוצר משה כחלון, שני חברי כנסת, נורית קורן (הליכוד) ורוברט אילטוב (ישראל ביתנו), שלושה שופטי עליון שהם נאור, המשנה אליקים רובינשטיין והשופט סלים ג'ובראן וכן שני נציגים ללשכת עורכי הדין. המצב כיום מאפשר לשופטי העליון בוועדה ליצור גוש חוסם ולהטיל וטו על מינויים שהם אינם מרוצים מהם מאחר שיש צורך ברוב מיוחס של שבעה חברים. ברגע ששלושה שופטים יתנגדו לכל מועמד שהוא - לא ניתן יהיה למנותו.

ביום חמישי פרסמה נאור מכתב חריף לנוכח הפרסומים על כוונת שקד לשנות את שיטת ההצבעה בוועדה למינוי שופטים, כך שיכולתם של השופטים להוות גוש חוסם תבוטל. השופטת נאור הודיעה כי החברים בוועדה לבחירת שופטים יפסיקו בהליך ההידברות עם השרה, ואף כינתה את ההצעה בעיתוי הנוכחי "הצבת אקדח על השולחן".

דיון בבית המשפט העליון  לאישור החלטת ועדת הבחירות המרכזית לכנסת לפסול את מועמדותם של ח"כ חנין זועבי וברוך מרזל, פברואר 2015. נועם מושקוביץ
בית המשפט העליון/נועם מושקוביץ

"מצב דברים זה אינו מאפשר לנו, שופטי בית המשפט העליון, החברים בוועדה לבחירת שופטים, להמשיך עמך במהלך של התייעצויות וניסיון מוקדם להגיע להסכמות", כתבה נשיאת בית המשפט במכתב הפונה לשרת המשפטים. "לא ניתן לפעול בדרך זו שעה שכללי ההכרעה עשויים להשתנות תוך כדי תנועה". השופטת נאור הדגישה כי אין בכוונת שופטי העליון, כולל המשנה לנשיאת בית המשפט השופט אליקים רובינשטיין והשופט סלים ג'ובראן, להמשיך בהידברויות ובהתייעצויות עם השרה. "כל אחד מאיתנו יפעל במסגרת הוועדה לבחירת שופטים באופן ענייני ועל פי החוק", סיכמה השופטת נאור.

עם זאת, היום נמסר כי הוועדה למינוי שופטים חוזרת לעבוד באופן רגיל, לאחר שיחה בין שקד לנאור. לפי שעה, הצעת החוק השנויה במחלוקת לא תקודם לפחות עד חודש מרץ, סמוך למועד פרישתו של שופט העליון צבי זילברטל.

(עדכון ראשון: 14:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully