וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקפה מימין על נשיאת העליון: "השתמשה בשפה עבריינית נגד שקד"

שרים וח"כים מהבית היהודי ומשאר הקואליציה יצאו להגנתה של שרת המשפטים עקב המכתב החריף שהפנתה נגדה השופטת נאור. ח"כ יוגב: "נאור איימה למעשה על הרשות המחוקקת כולה". השר בנט: "שהמחוקקים יחוקקו והשופטים ישפטו". באופוזיציה תמכו בנשיאה: "ה-D9 מוליד אקדח"

צילום: בני בן סימון, עריכה: יאיר דניאל

מכתבה החריף של נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור נגד יוזמתה של שרת המשפטים איילת שקד להגבלת כוחם של שופטים בוועדה למינוי שופטים עוררה הבוקר (חמישי) תגובות נסערות משני צדי המפה הפוליטית. בעוד באופוזיציה תמכו בעמדת נאור, בקואליציה מיהרו לגונן על שקד.

שר החינוך נפתלי בנט גיבה את שרת המשפטים ואמר כי לצערו "בעשרות השנים האחרונות יש התערבות הולכת וגוברת של אקטיביזם של מערכת המשפט בממשלה. לדוגמא, ביטול החוק נגד מסתננים שגרם למצב בו דרום תל אביב מוצפת, והממשלה לא יכולה לפעול. הגיע הזמן שהמחוקקים יחוקקו והשופטים ישפטו".

"המכתב של נשיאת בית המשפט העליון לשרת המשפטים הוא 'הצבת האקדח על השולחן' על רקתה של הדמוקרטיה", אמר חבר מפלגתה של שקד מהבית היהודי ח"כ מוטי יוגב. "השופטת נאור איימה למעשה, תוך שימוש בעולם המושגים העברייני האלים נגד נבחרת ציבור ונגד הרשות הנבחרת - המחוקקת. לא נרתע מאיומים נגד הדמוקרטיה. נמשיך לפעול למען תיקון חוסר האיזון הקיצוני והלא דמוקרטי בין הרשות השופטת לרשות המבצעת והנבחרת".

מפגש ראשון של נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, עם שרת המשפטים, הגברת איילת שקד, מאי 2015. מערך הדוברות של הרשות השופטת,
נאור ושקד/מערך הדוברות של הרשות השופטת

"איך העז הימין לעשות את מה שהשמאל עושה כל השנים? למשול ולקדם את הדרך שאותה נבחר לקדם?", תהתה בציניות יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם-רפאלי. "נכון להיום מערכת המשפט סובלת מחוסר אהדה ציבורי שהולך וגדל. הסיבה המרכזית לכך היא שרבים בעם לא רואים בשופטים כמי שמייצגים את ערכיהם. מערכת המשפט ושלטון החוק בישראל חשובים יותר מאג'נדה של מקורבים ובעלי עניין".

בין הקואליציה התומכת בשקד לאופוזיציה התומכת בנאור ניסה סגן שר הביטחון אלי בן דהן, גם הוא מהבית היהודי, למצוא פשרה בענין. "במדינה דמוקרטית יש הפרדת רשויות ברורה בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת". בן דהן הוסיף כי הוא מתנגד להצעת החוק שהעלה ח"כ אילטוב, "כיוון שהיא מחזירה אותנו למציאות שבה אנשי המשפט יכולים לבחור שופט לבית המשפט העליון בלי מעורבות של הפוליטיקאים ואנשי הציבור". בן דהן הציע כי שופטי בית המשפט העליון ייבחרו ברוב של שישה שופטים - לא חמישה כפי שהציע אילטוב ולא שבעה כפי שקיים היום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"אי אפשר שלא להזדעזע מהמכתב הבוטה"

במכתב שפורסם מוקדם יותר היום טענה השופטת נאור כי העיתוי שבו הונחה ההצעה, שלפיה תבוטל זכות הווטו לשופטים בוועדה למינוי שופטים, מהווה "הצבת אקדח על השולחן". לדבריה, "משמעות ההצעה היא שאם חלק מחברי הוועדה לא יביעו הסכמה למינוי מועמדים מסוימים, באופן שאינו מאפשר את מינויים ברוב מיוחד, אזי 'כללי המשחק' ישונו כך שניתן יהיה למנותם ברוב רגיל של חברי הוועדה". השופטת קבעה כי מצב דברים זה אינו מאפשר להמשיך בהידברות ובהתייעצויות עם המשרד, ולמעשה החליטה לנתק את קשריה בעניין זה עם שקד.

יריב לוין, ישיבת ממשלה, 18 בספטמבר 2016. מארק ישראל סלם, מערכת וואלה! NEWS
שר התיירות יריב לוין/מערכת וואלה! NEWS, מארק ישראל סלם

שר התיירות מהליכוד, יריב לוין, אמר: "אי אפשר שלא להזדעזע ממכתבה הבוטה של נשיאת בית המשפט העליון". לפי לוין, מהמכתב עולה כי בעיני נאור "בית המשפט אינו שייך למדינה אלא עומד מעליה כאילו היא נחלתו הפרטית". הוא הוסיף כי "הנשיאה מנסה להטיל אימה על שרת המשפטים, על הממשלה ועל הכנסת, תוך שימוש בכלי פסול של חרמות, שבו משתמשים אויבינו כאשר הם מנסים לכפות עלינו מהלכים הפוגעים במדינת ישראל ובחוסנה". בהמשך הוא הציע דווקא לנצל את החרם ולערוך את השינוי הנדרש בהרכב הוועדה, וקרא לשרים נוספים להתייצב לצד שקד.

יו"ר סיעת ישראל ביתנו וחבר הוועדה למינוי שופטים, ח"כ רוברט אילטוב, שיזם את הצעת החוק, שלפי פרסום בחדשות ערוץ 2, השרה שקד עמדה מאחוריה, הגיב גם הוא לסערה ותהה על מה המהומה. "ההצעה הוגשה למזכירות הכנסת כבר בחודש מרץ לכן לא ברור לי על מה המהומה. החוק טרם הגיע לוועדת השרים לחקיקה ואינו מקודם בשלב זה", אמר. הוא קרא לשתיים להרגיע את הרוחות ולהגיע להסכמות "על מנת שלא ניאלץ לקדם החוק בסבב המינויים הנוכחי". הוא הוסיף כי הצעת חוק בתי המשפט, שמדברת על בחירת שופטים לבית המשפט העליון ברוב רגיל ולא ברוב מיוחס כפי שהיה עד היום, היא "מהלך שיחזק את דמוקרטיות הליך בחירת השופטים".

באופוזיציה גיבו את נשיאת העליון וקראו להפסקת הפגיעה לדבריהם במעמד בית המשפט. ראש האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני, ח"כ יצחק הרצוג אמר: "ה-D9 מוליד את האקדח שיורה את הכדור שמוביל לעצרת וזה קיצור תולדות ההתלהמות, ההסתה וכרסום יסודות הדמוקרטיה". לדבריו, "נתניהו וחייליו בכנסת מובילים סוג של הפיכה לטיהור מערכות המשפט, התקשורת, הביקורת וסדרי המשטר הדמוקרטי ההגון וההוגן כדי להנציח את שלטונו".

חברת מפלגתו, ח"כ שלי יחימוביץ' הוסיפה כי "ההודעה החריגה של השופטת נאור היא תגובה מתבקשת להתנהלות הפרועה וההרסנית של השרה שקד כלפי מערכת המשפט. הסתה, נזקים ומהלומות בלתי פוסקות".

חברת סיעתם רויטל סויד אמרה כי "הודעתו של השר לוין היא עליית מדרגה במלחמה לריסוק שומרי הסף של הדמוקרטיה. אנו במלחמה על שלטון החוק וצביונה של המדינה ממסרים סמויים עוברים לעל שופטי העליון עוברים לבריונות גלויה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully