וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "מצפים שהנשיא הנבחר בארה"ב ידע לטפל בסכסוך במו"מ ישיר"

6.11.2016 / 11:20

ראש הממשלה התייחס בפתח ישיבת הממשלה לבחירות בארה"ב, ואמר כי מצופה ממנו או ממנה לשמור על העיקרון שלפיו "את הסכסוך הישראלי פלסטיני ניתן לפתור רק באמצעות משא ומתן ישיר, ולא באו"ם"

עריכה: שניר דבוש

(נתניהו ואבו מאזן בעצרת הכללית של האו"ם, אוגוסט)

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (ראשון) בפתח ישיבת הממשלה לבחירות לנשיאות ארצות הברית, ואמר כי הוא מצפה מהנשיא הנבחר - בין אם יהיה זה דונלד טראמפ ובין אם זו תהיה הילרי קלינטון - כי יעסוק בפתרון הסכסוך רק באמצעות משא ומתן ישיר. זאת, בהתייחס לניסיונות שונים בחודשים האחרונים להביא את ישראל והפלסטינים לשולחן המשא ומתן, בין היתר במסגרת יוזמת השלום הצרפתית. כמו כן, הסוגיה שמעסיקה את ישראל בנושא היא אם נשיא ארצות הברית ברק אובמה יבחר להטיל את הווטו המסורתי על הצעה שעשויה לבוא מצד הפלסטינים באו"ם, או שעם תום כהונתו ולאחר חתימת הסכם הסיוע עם ישראל יבחר לפעול אחרת.

"מי שלא ייבחר, הנשיא החדש, הנשיאה החדשה, אני משוכנע שיחסי ישראל ארצות הברית - שהם איתנים וחזקים - לא רק שיישארו כאלה, הם יוסיפו להתחזק", אמר נתניהו. "אנחנו מצפים גם שארצות הברית תישאר נאמנה לעיקרון שהיא קבעה במשך שנים רבות, שאת הסכסוך הישראלי פלסטיני ניתן לפתור רק באמצעות משא ומתן ישיר וללא תנאים מוקדמים, ולא בהחלטות של האו"ם או מוסדות בינלאומיים אחרים. הברית עם ארצות הברית היא הברית הראשונה, היסודית ביותר, החשובה ביותר, מכל מערכות היחסים שיש לנו, כך זה היה וכך זה יישאר".

ישיבת ממשלה, 6 בנובמבר 2016. אמיל סלמן, הארץ, פול צלמים
"משוכנע שיחסי ישראל-ארה"ב יוסיפו להתחזק". נתניהו בישיבת הממשלה, הבוקר/פול צלמים, אמיל סלמן, הארץ
פגישת בנימין נתניהו והילרי קלינטון בניו יורק, 26 בספטמבר 2016. קובי גדעון, לע?מ, לשכת העיתונות הממשלתית
"הברית עם ארה"ב היא החשובה ביותר, וכך תישאר". נתניהו וקלינטון/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון, לע?מ

כפי שפורסם בוואלה! NEWS בספטמבר, אחרי שאובמה הבטיח את ביטחונה של ישראל בהסכם הסיוע הנדיב ביותר בהיסטוריה חוששים בכירים בירושלים כי הוא יתפנה למשימה אחת אחרונה וינסה לקצור הישג בתחום שבו די כשל. מה שכבר זכה להגדרה שגורה כ"הפתעת נובמבר", מתאר תרחיש שבו בתקופת הביניים שבין הבחירות בנובמבר לכניסה של הנשיא החדש לבית הלבן, ירגיש אובמה משוחרר מכבלים פוליטיים ויוכל להתקדם עם מעשה אחרון שיתווה מורשת בנושא הישראלי-פלסטיני.

בחודשים האחרונים עוסקים בכירים ישראליים ואמריקניים במיפוי האפשרויות העומדות בפני אובמה לאותו אקורד סיום. כרגע, המסלולים המרכזיים שעל הפרק הם שניים: נאום נשיאותי שיפרט את הפרמטרים שלפיהם ארצות הברית סבורה שהסכסוך צריך להתיישב, או מהלך במועצת הביטחון. ארצות הברית יכולה ליזום החלטה כזו בעצמה, או לתמוך בהחלטה שייזום גורם אחר במועצה. ההחלטה יכולה להיות גינוי להתנחלויות, או דרמטית יותר – כזו שתניח הצהרה ברורה על נושאים כמו גבולות, ביטחון, פליטים וירושלים לסיום הסכסוך.

המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך פגישתם בבניין טראמפ בניו יורק, ספטמבר 2016. לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו וטראמפ/לשכת העיתונות הממשלתית
נשיא ארצות הברית ברק אובמה בטקס הזיכרון לפיגוע במגדלי התאומים. ניו יורק 11 בספטמבר 2016. GettyImages
ייתן אקורד סיום? אובמה/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully