וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אויבי העם": החלטת השופטים שקורעת את בריטניה מחדש

6.11.2016 / 10:30

בית המשפט העליון בממלכה קבע כי על הממשלה לאשר את הפרישה מהאיחוד בפרלמנט, והעלה את חמתם של תומכי הברקזיט שניצחו במשאל העם. "עיוות רצון העם", אמר שר בממשלה. במערכת המשפט מזהירים מהביקורת החריפה: "זאת התנהגות פשיסטית"

צילום: רויטרס

איש לא צפה שהברקזיט יהיה מהיר ופשוט, אך בית המשפט העליון של בריטניה הציב השבוע מכשול נוסף בפני עזיבת האיחוד האירופי. ההרכב בן שלושת השופטים קיבל את עתירת מתנגדי המהלך וקבע כי הממשלה לבדה לא יכולה להפעיל את סעיף 50 וכי היא זקוקה לאישור הפרלמנט. בממשלה הביעו אכזבה מהפסיקה, שעלולה לעכב את לוח הזמנים שהגדירה ראש הממשלה תרזה מיי, וערערו עליה. הרכב מלא בן תשעה שופטים ידון בסוגייה בתחילת החודש הבא, אולם תומכי העזיבה כבר שולפים סכינים וחוזרים למתקפה שאפיינה את הקמפיין הסוער שקדם למשאל העם.

חודש אחרי הברקזיט, השד הגזעני נגד זרים בבריטניה יצא מהבקבוק

"אויבי העם", נכתב בענק בעמוד הראשי של העיתון הדיילי מייל, עם תמונתם של שלושת השופטים. העיתון השמרני ותומך נלהב של הברקזיט כיוון בכותרתו המתלהמת והמסיתה אל העובדה ש-17.4 מיליון איש הצביעו בעד הפרישה מהאיחוד, לעומת כ-16 מיליון איש שרצו להישאר. רוב האזרחים רצו להתנתק מבריסל, אולם במחנה היריב סירבו לקבל את התוצאות שהדהימו את אירופה ואת העולם כולו. "השופטים נגד העם", נמרח בדיילי טלגרף, ובדיילי אקספרס הבהירו: "חייבים לצאת מהאיחוד האירופי".

אחרי שעצומות המונים הקוראות לקיום משאל עם חוזר נדחו על ידי הפרלמנט, הופיע בית המשפט העליון והחזיר את הכדור למחוקקים. סאג'יד חוויד, השר האחראי על הקשר עם הקהילה, כינה את הפסיקה "ניסיון לא מקובל לעוות את רצון העם" והצטרף לאלו החובטים במערכת המשפט, לחרדתם של פוליטיקאים וגורמי משפט בעבר ובהווה. "זה דומה להתנהלות של מדינה פשיסטית", אמר התובע הכללי לשעבר של בריטניה דומיניק גריב.

לקריאה נוספת בנושא
הברקזיט מסתבך: הממשלה תוכל לעזוב את האיחוד רק באישור הפרלמנט
ראשת ממשלת בריטניה: נתחיל בהליך היציאה מהאיחוד עד מרץ 2017

כותרות עיתונים בבריטניה בעקבות החלטת בית המשפט העליון להעביר את ההחלטה על הברקזיט לפרלמנט, 4 בנובמבר 2016. AP
כותרות העיתונים בבריטניה, שישי/AP

הבעייתיות בפסיקה ברורה. קודמה של מיי, דייוויד קמרון, העלה את סוגיית החברות באיחוד למשאל עם והבהיר כי זאת החלטה גורלית. הסיכויים היו לטובת מתנגדי העזיבה, ואיש לא פקפק אז בסמכותה של הממשלה להעמיד את הנושא להצבעה. רק לאחר שנחלו תבוסה מהדהדת, נשלפו כל הטענות המשפטיות בדבר חוקיות המהלך שנידונה בבתי משפט.

שופטי העליון טוענים כי בניגוד לעמדת הממשלה, אין לה סמכות לשנות את היחסים עם האיחוד האירופי, אלא רק לפרלמנט. בווסטמינסטר מקרינים ביטחון בכך שההרכב המורחב יהפוך את ההחלטה וגם מיי הבטיחה לראשי האיחוד כי אין שינויים בתכניתה להתחיל במשא ומתן הרשמי עד לחודש מרץ. ואולם, מה יקרה אם בכל זאת תתקבל העתירה וההכרעה תעבור לפרלמנט?

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי ושר החוץ בוריס ג'ונסון, נובמבר 2016. רויטרס
מבטיחה ליישם את רצון העם. ראש ממשלת בריטניה מיי עם שר החוץ ג'ונסון/רויטרס

על פניו, רוב המחוקקים, גם אלו מהמפלגה השמרנית השלטת, רוצים להישאר באיחוד. כך לפחות הם הצהירו לפני משאל העם שהונהג בידי קבוצה קטנה של חברי פרלמנט, בראשם בוריס ג'ונסון שהתמנה מאז לשר החוץ. למרות זאת, קשה להאמין שהם יפילו את הברקזיט, לנוכח התוצאות ותמיכת ראש הממשלה בברקזיט.

התרחיש הסביר יותר הוא שהמחוקקים ידרשו שקיפות מלאה בשיחות עם בין לונדון לבריסל במקום הערפל העוטף אותן כיום. מיי מתנגדת לכך, אך סנדול אפשרי בידי בית המשפט יחייב אותה לערב את הפרלמנט הספקן – או להקדים את הבחירות, ואלו ישמשו מעין משאל עם שני על היציאה מהאיחוד. הפיאסקו האחרון מוכיח עד כמה לא הייתה ערוכה הממלכה לתרחיש הפרישה מהאיחוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully