וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב המעצרים באופוזיציה: הדיפלומט הטורקי הבכיר בגרמניה זומן לבירור

שר החוץ פרנק-וולטר שטיינמאייר זימן את הנספח העסקי לשיחת הבהרה בעקבות מעצרם של שני מנהיגי המפלגה הפרו-כורדית HDP הלילה. משרד החוץ של צרפת קרא לטורקיה "לכבד את שלטון החוק". הפגנה בדיארבקיר פוזרה בגז מדמיע

צילום: רוייטרס

שר החוץ הגרמני פרנק-וולטר שטיינמאייר זימן היום (שישי) לבירור את הנספח העסקי של טורקיה בגרמניה, הנציג הדיפלומטי הבכיר ביותר של אנקרה במדינה. זאת, בעקבות מעצרם הלילה של שני מנהיגי מפלגת האופוזיציה הפרו-כורדית HDP בטורקיה. בהצהרה רשמית ממשרד החוץ בברלין נמסר עוד כי השר מגנה את מעצר המנהיגים. בתוך כך, הרשויות בטורקיה הורו על מעצרם הרשמי של שני מנהיגי המפלגה הכורדית, והם יועמדו למשפט באשמת טרור.

דובר משרד החוץ של צרפת, רומאן נדאל, גינה גם הוא את המעצר, ומסר במסיבת עיתונאים כי הוא מהווה מקור ל"דאגה חמורה" עבור פריז, שקוראת לממשל הטורקי "לכבד את שלטון החוק ואת זכויות היסוד, בהם דמוקרטיה וחופש העיתונות". גורמים נוספים בקהילה הבינלאומית, בהם נשיא הפרלמנט האירופי מרטין שולץ, גינו את המעצר.

עוד בנושא:
טורקיה: המשטרה עצרה את שני מנהיגי המפלגה הפרו-כורדית
עד המתנגד האחרון: נעצר עורך עיתון ביקורתי לארדואן
ארדואן מחזיר את עונש המוות: אין לי ספק שהפרלמנט יאשר זאת

כוחות משטרה מול מטה מפלגת HDP באנקרה, טורקיה, 4 בנובמבר 2016. רויטרס
כוחות משטרה מול מטה מפלגת HDP באנקרה, היום/רויטרס

שני המנהיגים, סלהאטין דמירטש ופייגן יוקסקדה נעצרו בפשיטות של המשטרה על בתיהם בדיארבקיר ובאנקרה, בהתאמה. 13 מחוקקים נוספים מטעם המפלגה נעצרו. בהודעה מטעם מפלגתם, נמסר כי הם סירבו לענות לשאלות התביעה בחקירתם, וסיפקו הצהרה משלהם.

"אנחנו נציגיו הנבחרים של העם", מסרו, "אנחנו לא מייצגים את עצמנו, אלא את קהל הבוחרים. לפי שעה, אנחנו חברי פרלמנט הזכאים לחסינות. לא נאפשר לכם לזלזל בזהות הזו". עוד מסרו השניים, העומדים במשותף בראשות המפלגה - שמינתה גבר ואישה במקביל לכל תפקיד נבחר - כי "אנחנו מסרבים להישפט בידי מערכת שממהרת לכפתר את גלימתה חסרת הכפתורים, בעוד המוניטין של מערכת המשפט נרמס ברגל גסה".

במקביל, בדיארבקיר ובמוקדים נוספים ברחבי המדינה נערכו הפגנות תמיכה בשניים. ההפגנה בדיארבקיר, בירת המחוז הכורדי בדרום-מזרח טורקיה, פוזרה על ידי כוחות המשטרה באמצעות גז מדמיע. כמו כן, כוחות משטרה חסמו את הגישה למטות המפלגה באנקרה ובערים נוספות.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
עצרת בחירות של המועמד לנשיאות טורקיה - סלחטין דמירטאס - איזמיר, 9 באוגוסט 2014. AP
"אנחנו נציגיו הנבחרים של העם". סלהאטין דמירטש/AP

הלילה דווח על חסימות נרחבות של הרשתות החברתיות ויישומי התקשורת ברחבי טורקיה. בין היתר, דווח על שיבושים בטוויטר, בפייסבוק ובאינסטגרם. כמו כן, דווח לראשונה על חסימות בכלל טורקיה בשימוש בווטסאפ.

בשעות הבוקר אירע פיצוץ בסמוך לתחנת משטרה במרכז דיארבקיר, בו נהרגו שמונה בני אדם ונפצעו יותר ממאה. ראש הממשלה, בינאלי יילדרים, הוסיף כי בפיצוץ נהרג חשוד במעורבות, פעיל במחתרת הכורדית PKK. כלי תקשורת במדינה דיווחו כי ההרוגים הם שוטרים ואזרחים.

הרשויות בטורקיה מאשימות את המפלגה הכורדית בסיוע למחתרת הכורדית (PKK) שנחשבת כארגון טרור על ידי טורקיה עצמה, ארצות הברית וכן האיחוד האירופי. מפלגת HDP היא המפלגה השלישית בגודלה במדינה. מוקדם יותר השנה הוסרה חסינותם של המחוקקים הכורדים, דבר שאפשר את מעצרם של מנהיגי המפלגה.

זירת פיצוץ מכונית תופת בדיארבקיר, טורקיה, 4 בנובמבר 2016. רויטרס
זירת פיגוע התופת בדיארבקיר, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully