וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קשר אמריקני-איראני? הקרב האמתי במוסול טרם החל וכבר מחבר בין אויבים

2.11.2016 / 12:30

חרף האווירה האופטימית מדיווחים על כניסה לעיר, הלחימה המשמעותית בתוככי מעוז דאעש טרם החלה. לצד זאת, עולה שאלה אם הצטרפותן של המיליציות השיעיות נובעת מהבנות חשאיות אמריקניות-איראניות. במקביל, גוברת ההערכה שמנהיג הארגון נמלט מהאזור

עריכה: יאיר דניאל

אל מול שלל הדיווחים האופטימיים המגיעים ממוסול, ובכלל זה ההודעה של צבא עיראק כי "הקרב האמתי על מוסול החל", עומדים הדיווחים הערביים והמערביים שלפיהם הלחימה עדיין מתנהלת בפרברי העיר. הקרב בתוך מרכז העיר עדיין לא החל, מה שעשוי להסביר את ההתנגדות הדלילה יחסית להתקדמות הכוחות.

אמש (שלישי) מסר צבא עיראק כי הוא פועל בכוכג'לי ואף הצליח להשתלט על בניין הטלוויזיה הממלכתית שבפרבר. כוכג'לי אינו בתחומי מוסול עצמה, אולם ניתן להשוות אותו לפרבר של תל אביב, חלק ממעין "גוש מוסול", גוש דן של העיר העיראקית השנייה בגודלה. לכן, ניתן לכנות את כניסת הכוחות אליה - הישג משמעותי של הצבא העיראקי והכוחות הפועלים במקביל.

הבוקר כבר דיווח דובר הכוחות המיוחדים העיראקיים שחייליו הצליחו לשבור את "הקו הקדמי" של מוסול ולחדור לתוך העיר. לא ברור עדיין עד כמה דיווח זה מהימן, אך בכל מקרה נראה שהכוחות של הצבא העיראקי נמצאים בחלק הצפוני והצפון-מזרחי של העיר, כחמישה עד שבעה קילומטרים בלבד ממוסול עצמה, בעוד מדרום המרחק עדיין גדול יותר - כ-25 קילומטרים.

לקריאה נוספת:
הישג לצבא עיראק: "השתלטנו על בניין הטלוויזיה של מוסול"
"אין למה לשוב": המבצע במוסול לא מצליח להפיח תקווה בנוצרים
לאחר התנגדות עזה של דאעש: "צבא עיראק חדר לראשונה למוסול"

קרב לשחרור מעוז דאעש במוסול, עירק. נובמבר 2016. AP
ממתינים לכיבוש העיר. כוחות במוסול/AP

ואולם, הקרב המשמעותי יותר עדיין ממתין לכוחות העיראקיים והכורדיים בתוככי מוסול, כרך ענק שמנה ב-2009 כשלושה מיליון בני אדם. מאז פחת מספר תושבי העיר באופן משמעותי, אך גם כעת ניתן להבין את הקשיים הממתינים לכוח צבאי שיבקש לכבוש מידי ארגון גרילה עיר בסדר גודל שכזה.

בינתיים, ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) רחוק מלהיכנע. הוא הפעיל מכשולים שונים בדרך למוסול הכוללים מחבלים מתאבדים, מטעני חבלה, מוקשים וגם מארבי נ"ט. דאעש אף מעלה באש בארות נפט וחומרים כימיים שונים כדי לייצר מסך עשן רב ככל האפשר מעל זירות הלחימה ובכך להקשות על פעילות חיל האוויר האמריקני.

לאחרונה גילו הצבא העיראקי וכוחות הפשמרגה הכורדיים מנהרות שונות באזור שממזרח למוסול, שעל פי המודיעין המקומי מובילות עד למרכז העיר וייתכן שגם משמשות להסגת כוחות באופן מוסדר לתוככי העיר. מערך השליטה והפיקוד של דאעש ממשיך לתפקד וההנהגה הצבאית של הארגון במוסול אינה ממהרת להיכנע או להימלט. עם זאת, על פי הערכות בישראל, במערב ובעיראק, ההנהגה המדינית של דאעש בראשות אבו בכר אל-בגדאדי, נטשה את מוסול עוד לפני תחילת הלחימה בה ועברה לא-רקה, בירת דאעש בסוריה. אף שגורם כורדי בכיר טען היום בריאיון ל"אינדיפנדנט" הבריטי שאל-בגדאדי לכוד בעיר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
קרב לשחרור מעוז דאעש במוסול, עירק. נובמבר 2016. רויטרס
שלושה מיליון בני אדם בעיר ב-2009, מאז המספר פחת. מוסול/רויטרס

באופן ראוי לציון, הכוחות שנלחמים בדאעש בגזרת מוסול, פועלים עד כה בתיאום וללא עימותים פנימיים. את הקרדיט לכך צריך כנראה לתת לממשל האמריקני שמצליח לתמרן בין כולם כדי שיפעלו זה עם זה ולא אחד נגד השני, השאלה היא עד מתי. הצבא האמריקני משקיע לא מעט כוח אדם במבצע הזה, בעיקר באמצעות יועצים הנלווים אל הכוחות הלוחמים, כוחות מיוחדים אמריקניים וחיל האוויר. הצבא האמריקני אף הצליח לקבוע גבולות גזרה מסוימים בלחימה על מוסול: הצבא העיראקי בחזית- מצפון-מזרח, ממזרח ומדרום. כוחות הפשמרגה מגבים את הצבא העיראקי ומאפשרים לו מעבר דרך שטחים כורדיים מצפון ומצפון-מזרח, אולם את רוב הלחימה מבצע הצבא העיראקי עצמו.

ההתפתחות המשמעותית במשוואת הכוחות שפועלים נגד דאעש, היא כמובן כניסתן של המיליציות השיעיות לתמונה בפעילות ממערב למוסול שעדיין רחוקים באופן משמעותי מהעיר. מהלך זה אירע כנראה בעקבות הבנות חשאיות אמריקניות-איראניות, שהמיליציות הללו - עיראקיות במוצאן, אולם כאלה שהוקמו על ידי איראן וממומנות על ידה - יימנעו מהשתתפות בלחימה על העיר עצמה.

המיליציות השיעיות, כך נראה, עוסקות כעת בכיתורה של מוסול ממערב, באזור שהיה בשליטתו של דאעש עד לא מכבר. המאמץ המרכזי שלהן הוא להגיע לעיר בשם תל-עאפר, שנמצאת כ-40 קילומטרים ממערב למוסול. העיר יושבת על הציר המרכזי שבין מוסול לרקה וההשתלטות עליה תאפשר למיליציות לכתר את מוסול ולקטוע את ציר ההימלטות האפשרי של אנשי דאעש ממוסול לרקה. אותן מיליציות נמצאות כרגע במרחק של כ-40 קילומטרים דרומית לתל-עאפר. כעת, נראה שהמטרה של הצבא העיראקי תהיה להתייצב על הכביש הטבעתי של מוסול, להכין את הכוחות ואז לגשת ל"מנה העיקרית" - כיבוש העיר עצמה.

קרב לשחרור מעוז דאעש במוסול, עירק. נובמבר 2016. רויטרס
האם המיליציות יימנעו מלחימה בעיר עצמה? פאתי מוסול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully