וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישג לצבא עיראק: "השתלטנו על בניין הטלוויזיה של מוסול"

הכוחות המיוחדים השתלטו על המבנה הממשלתי הראשון בפרבר מזרחי. בהודעה רשמית אישר הצבא כי הוא נכנס לעיר ממזרח, ודווח כי כוחות נכנסו גם מצפון. האו"ם: דאעש מטביע אזרחים. טורקיה תגברה כוחות בגבול: "לא מחוייבים להישאר בשטחנו"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

מפקד בכיר בכוחות המיוחדים של צבא עיראק אמר היום (שלישי) כי אנשיו נכנסו לפרבר כוכג'לי הנמצא ממזרח למוסול, והצליחו להשתלט על בניין הטלוויזיה הממלכתית של העיר. מדובר בהישג סמלי לצבא, שכן מדובר במבנה הממשלתי הראשון שעליו הוא משתלט במעוז האחרון של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בעיראק. במקביל דיווחה רשת סקיי ניוז בערבית כי הצבא הצליח להיכנס לתחומי העיר מצפון.

כמו כן, המטה המבצעי של צבא עיראק הכריז היום כי כוחותיו "נכנסו לאזור ג'ודיידת אל-מופתי, בגדה השמאלית של העיר מוסול", בהתייחסות לנהר החידקל החוצה את העיר. שכונת ג'ודיידת אל-מופתי נמצאת בקצה הדרום-מזרחי של מוסול.

עוד כתבות בנושא:
לאחר התנגדות עזה של דאעש: "צבא עיראק חדר לראשונה למוסול"
לפני שהתפזר העשן: בקתדרלה באזור מוסול ערכו מיסה ראשונה זה שנתיים
חרף אזהרת טורקיה: מיליציות שיעיות פתחו במתקפה באזור מוסול

מתקפה של הכוחות העיראקיים בעיירה הנמצאת ממזרח למוסול, נובמבר 2016. AP
חייל מצבא עיראק בעיירה בזאווייאה, אתמול/AP

לדברי המפקד הבכיר, הכוחות ממשיכים להתקדם על אף ההתנגדות ההולכת ומתגברת מצד לוחמי דאעש, המשתמשים בכל אמצעי כדי להגן על מעוזם. עם כניסת הכוחות לפרבר אמר המפקד כי הכוחות נמצאים בשלב זה 800 מטרים מרובע כראמה הנמצא בתחומי העיר.

במקביל, דוברת מטעם האו"ם התייחסה ללחימה במוסול, ואמרה כי ישנם דיווחים לפיהם הארגון הקיצוני מבצע הוצאות להורג המוניות של אזרחים באזור העיר. עוד נמסר כי בין היתר הוצאו להורג 40 חיילים לשעבר בצבא העיראקי, וגופותיהם הוטבעו בנהר החידקל. בנוסף אמרה הדוברת כי הארגון הקיצוני ניסה להעביר 25 אלף מתושבי כפר הסמוך למוסול לתחומי העיר, כדי להשתמש בהם כמגנים אנושיים.

sheen-shitof

שדרגו את הביצועים

הארכת משך האקט ושיפור ההנאה במיטה - במבצע מיוחד

בשיתוף "גברא"
מתקפה של הכוחות העיראקיים בעיירה הנמצאת ממזרח למוסול, נובמבר 2016. AP
הכוחות מתקרבים למוסול/AP

חיידר פדחיל, מפקד בכוחות המיוחדים, אמר כי הצבא משגר פגזי ארטילריה, פגזי טנק ויורה אש מקלעים לעבר מטרות דאעש. עם זאת, הוא הדגיש כי הארגון הקיצוני מגיב בטילי נ"ט מונחים ובירי, ואף מבעיר שטחים כדי לפוגע בהתקדמות.
כמו כן, הצבא הודיע על שבירת קו ההגנה של דאעש בפרבר "אל-אנתסאר" שמדרום-מזרח למוסול.

בתוך כך, גורמים צבאיים בטורקיה אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי המדינה החלה לתגבר את כוחותיה בגבולה עם עיראק הסמוך למוסול. לפי הגורמים, הצבא הציב טנקים וכלי רכב משוריינים באזור העיר סילופי שמחוז סירנאק, הנמצאת על משולש הגבולות עם סוריה ועיראק.

שר ההגנה של טורקיה, פיקרי איסיק אישר את דבר הצבת הכוחות, ואמר כי הדבר קשור בהתפתחויות במדינה. לדבריו, אנקרה "אינה מחוייבת" להמתין בשטחה ותעשה את שיידרש אם לוחמים מהמיליציה הכורדית (PKK) יתמקמו באזור העיר סינג'אר הסמוכה לגבול. בשבת אמר נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן כי אנקרה פועלת לתגבור כוחותיה במחוז, וכי תגיב אם המיליציות השיעיות, הפועלות לכיבוש העיר תל עפר בעלת הרוב התורכמאני, "יעשו טעויות".

בארות נפט שהציט דאעש באזור העירה קיארה הסמוכה למוסול, כדי למנוע את התקדמות הכוחות העיראקיים לעבר העיר, נובמבר 2016. AP
דאעש הצית בארות נפט כדי לפגוע בהתקדמות הכוחות/AP

אתמול אמר מפקד בכיר בכוחות כי לוחמי הכוחות המיוחדים כבר נכנסו לרובע אל-כראמה שבמזרח העיר, וגורמים נוספים טענו כי הכוחות "כמה שעות בלבד" מכניסה לעיר. אך עדיין לא מדובר בכניסה מסיבית של הכוחות ובתחילת מתקפה משמעותית.

במקביל לקרבות על הקרקע עורכים מטוסי הקואליציה בהובלת ארצות הברית מתקפות על מטרות של הארגון הקיצוני. אתמול כבשו הכוחות את העיירה בזאווייאה הנמצאת ממזרח לעיר, ולפי כתב רשת אי-פי הנמצא במקום, תושבים רבים עומדים מחוץ לבתים ומסמנים את סמל הניצחון בידיהם.

ראש הממשלה של עיראק, חיידר עבאדי, נשא אתמול נאום ששודר ברשתות הטלוויזיה במדינה, וקרא ללוחמי דאעש בעיר להיכנע. "אין להם ברירה, הם צריכים לבחור בין כניעה למוות", אמר. "נכתר את דאעש מכול החזיתות ונערוף את ראש הנחש. הם לא יצליחו להתחמק".

כוחות נוספים ממשיכים להתקדם לעבר העיר בצורה לא שוויונית. בדרום הואטה התקדמות הצבא בשל התנגדות עזה של דאעש, והלוחמים נמצאים כעת במרחק של 30 קילומטרים מהעיר. בצפון ובמזרח לוחם הצבא לצדם של המליציות הכורדיות (פשמרגה), והמיליציות השיעיות פתחו בקרב ממערב לעיר, אך כאמור פועלים לכיבוש תל עפר וככל הנראה לא ייכנסו למוסול.

כוחות צבא עיראק במהלך הקרב לשחרור מעוז דאעש במוסול, 29 באוקטובר 2016. רויטרס
הכוחות לוחמים באזור מוסול/רויטרס

הקרב על מוסול, שבה חיים לפי הערכות שונות כמיליון תושבים, צפוי להיות אחד מהקשים ביותר במדינה מאז פלשה ארצות הברית לעיראק ב-2003. לוחמי "המדינה האסלאמית", שמחזיקים בעיר זה שנתיים וחצי, מנסים לעכב את התקדמות הכוחות באמצעות מכוניות תופת, ירי צלפים ומטענים.

הם שרפו בארות נפט כדי להקשות זיהוי תנועותיהם וגרמו לעקירתם של אלפי אזרחים מהעיירות שבפאתי מוסול. רבים מהם משמשים אותם מגנים אנושיים, ולפי האו"ם, כמה מאות אנשים הוצאו להורג על ידי הארגון, בהם חיילים לשעבר בצבא עיראק.

(עדכון ראשון: 11:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully