וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רואנדה קוראת להעמיד לדין 22 בכירים בצבא צרפת בגין רצח העם

לאחר שפריז הכריזה על חידוש החקירה בנוגע להפלת מטוס הנשיא ב-1994, שנתנה את האות לתחילת רצח העם, הרשויות בקיגאלי קראו להעמיד לדין את הקצינים הצרפתים "שמנסים להסוות את אחריותם". הממשל הרואנדי איים בקטיעת היחסים

כתבתו של אמיר תיבון; צילום: עומר מירון, לע"מ, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק, יותם בן-דוד

ממשלת רואנדה פרסמה השבוע רשימה של 22 בכירים בצבא צרפת, שלטענת "הוועדה הלאומית למאבק ברצח עם" סייעו באופן מודע לתכנון רצח העם נגד הטוטסים בשנת 1994 ולהוצאתו לפועל. הרשימה כוללת, בין היתר, את הרמטכ"ל לשעבר ז'אק לנקזד שהוביל את כוח האו"ם שנשלח למדינה כחודשיים לאחר תחילת רצח העם, ואישי צבא נוספים בדרגות בכירות, שפעלו כולם ברואנדה בזמן רצח העם, שבמהלכו נהרגו יותר מ-800 אלף בני אדם.

לטענת קיגאלי, הגנרל לנקזד קיבל דיווחים על התנהלות לקויה מצד הצבא הרואנדי, אולם המשיכה לתמוך בו בתחמושת ובהכשרה. "הסירוב לסיים את החקירה הפלילית ולבטל את התיק נגד הנהגת רואנדה, שהביאה לסיום רצח העם, הוא ניסיון להסוות את אחריותם", נמסר בהודעה רשמית, בהתייחסות להכרזה הצרפתית על פתיחה מחדש של החקירה בנוגע להפלת מטוסו של הנשיא ג'ובנל הביארימנה, שנחשב לאירוע שנתן את אות הפתיחה לרצח העם.

עוד בוואלה! NEWS:
ה"או"ם-שמום" האפריקני צפוי - אך הקהילה הבינלאומית לא הייתה מוכנה
דוח חשאי: חברות נשק ישראליות מלבות את הלחימה בדרום סודאן
אחרי שבועות של הפגנות אלימות: אתיופיה הכריזה על מצב חירום

פול קגאמה נשיא רואנדה. יוני 2013. עומר מירון
"הורה על הפלת המטוס". הנשיא קגאמה/עומר מירון

פריז וקיגאלי היו חלוקות בדעתן בנוגע למי אחראי לכך, אולם בשנת 2012 פסק בית המשפט בצרפת כי מיליציות של בני ההוטו אחראים לכך, בדומה לגרסה הרואדנית. החקירה נפתחה מחדש בעקבות פנייה מצדו של רמטכ"ל צבא רואנדה לשעבר פאוסטין קיומבה ניאמווסה, מקורבו של הנשיא פול קגאמה לשעבר, שטוען כעת כי הנשיא המכהן הורה על כך. הצרפתים אחראים לחקירה בשל העובדה כי צוות המטוס שהופל היה צרפתי.

קיגאלי איימה בעקבות ההכרזה הצרפתית אף לקטוע את היחסים הדיפלומטיים עם פריז, כפי שעשתה כבר פעמיים בעשור הקודם, וקוראת כעת להבאת הקצינים הצרפתיים לדין. "הגורמים הצרפתים היו מעורבים ברצח העם כשחקנים ישירים וכמשתפי פעולה, ולא רוצים שהמעשים שלהם יפורסמו, למרות ההוכחות", נמסר בהודעה הרשמית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully