וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב עימותים בין מנגנוני הרשות לחמושים: צה"ל מגביר רכישת ציוד ביטחוני

1.11.2016 / 10:15

במערכת הביטחון מביטים בחשש על ההתלקחות הפנים-פלסטינית בגדה המערבית. התקופה הקרובה מוגדרת על ידי גורמים ישראלים נפיצה במיוחד, ובצה"ל נערכים להפרות סדר גדולות ומאיצים רכש של אמצעים לפיזור הפגנות

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

(פיגוע ירי בסמוך לבית אל, אמש)

ההתגוששויות האחרונות בין מנגנוני הביטחון הפלסטיניים לחמושים בגדה המערבית מעלים את החשש בישראל מהתגברות החיכוך מול צה"ל – כך מתריעים גורמים בכירים במערכת הביטחון בישראל. במערכת הביטחון מגדירים את התקופה הקרובה בגדה נפיצה מאוד ובעלת פוטנציאל גדול להתלקחות פנים-פלסטינית. חשש זה הוביל את צה"ל לרענן את המוכנות והכשירות של הכוחות להפרות סדר רחבות ואלימות, ולכן גם האיצו במערכת הביטחון את הרכש והייבוא מחו"ל של אמצעים לפיזור הפגנות.

בחודשים האחרונים אוכפת הממשלה הפלסטינית את הסדר ברחבי הגדה ביתר שאת ושמה דגש משמעותי על החמושים במחנות הפליטים, החל מאל-פוואר שבדרום ועד מחנה הפליטים ג'נין שבצפון. בשיאה של פעילות מנגנוני הביטחון הפלסטיניים בשכם נהרגו שני שוטרים פלסטינים בחילופי האש והחשוד בהריגתם, עצור מהפתח אף מת בחקירה. בשבוע האחרון התגברו חילופי האש בין מנגנוני הביטחון הפלסטיניים לחמושים במחנה הפליטים אל-עמרי, הנמצא במרחק של כמה מאות מטרים מהמוקטעה ברמאללה, וכן במחנות הפליטים ג'נין ובלאטה בשכם.

עוד בוואלה! NEWS:
החורף כבר כאן: התקררות וגשמים ברוב הארץ; צפו במכ"ם הגשם
מסר מאיים: צוללת גרעינית אמריקנית תגיע לאי באוקינוס השקט
תיעוד: נהג רכב חוצה באור אדום – אוטובוס התנגש בו וגרם למותו

הלווייתם של שלושת הפלסטינים שנהרגו מאש ימ"מ בג'נין, מרץ 2014. רויטרס
הלוויה בג'נין, מרץ 2014/רויטרס

הכוונה של הממשלה הפלסטינית לממש את הריבונות במחנות הפליטים לא חומקות מעיניהם של גורמים בכירים במערכת הביטחון, אך לדבריהם ישנן סיבות נוספות להתלקחויות הפנים-פלסטיניות שאינן קשורות בכוונות אלו. בסוף חודש נובמבר השנה, יתכנסו כ-1,500 צירים לקראת ועידת פתח השביעית, ומושקעים מאמצים למנוע מנציגי בכיר הארגון מוחמד דחלאן להשתתף בה. לפי הערכות במערכת הביטחון, בכירים בוועידה מתכוונים לעצב בה את ההנהגה הבאה של הפתח והדבר יוצר מתח אדיר בתוך הזירה הפלסטינית.

סיבה נוספת למתיחות היא שביתת אנשי אונר"א בגדה על רקע בעיות תקציב וצפיפות בכיתות הלימודים. במערכת הביטחון מעריכים כי הבעיה לא תיפתר בקרוב ומאחר שהתלמידים לא יחזרו בקרוב לספסלי הלימוד במחנות הפליטים באל-עמרי וג'ילזון קיים סיכוי שיתגברו הפרות הסדר שיכוונו נגד ישראל.

מחנה פליטים בלטה בשכם. יותם רונן
מחנה הפליטים בלטה/יותם רונן

בצה"ל חוששים שהתקופה הנפיצה ברחבי הגדה לא תשפיע רק על הזירה הפנים-פלסטינית אלא תגלוש ותכוון גם נגד ישראל. זאת, ככל שמנגנוני הביטחון הפלסטיניים יגבירו את הלחץ על החמושים והמשבר לקראת ועידת הפתח ילך ויגדל. בנוסף לסימני האנרכיה שבולטים היטב בחודש האחרון ברחבי הגדה, מעריכים במערכת הביטחון, כי המשבר הכספי של הרשות הפלסטינית ילך ויעמיק בחודשים הקרובים.

במערכת הביטחון סבורים כי מדינות כמו ערב הסעודית, מצרים, ירדן ואיחוד אמירויות יעצרו את התרומות והתמיכה לרשות הפלסטינית בשל התנהלות אבו מאזן, שבניגוד לעמדתם, מסרב לנהל משא ומתן עם ישראל או לפחות ליצור אופק מדיני ראשוני עם ישראל בזמן שהקשב של ארצות הברית נמצא במקומות אחרים כמו סוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully