וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עבודה בעיניים": חוק פונדקאות חדש הוגש יממה לפני הדיון בבג"ץ

31.10.2016 / 22:40

הצעת החוק החדשה אמנם מספקת מענה לנשים יחידניות אך מתעלמת מזוגות הומוסקסואלים ונשים שסובלות מבעיות רפואיות. אחד מיוזמי העתירה: "המדינה עושה קולות של צעידה קדימה אבל בפועל עומדת במקום"

עריכה: ניר חן

(בווידיאו: דיון באולפן וואלה! NEWS אחרי הדיון האחרון בבג"ץ בחוק הפונדקאות)

דיון באישור פונדקאות להומוסקסואלים ונשים יחידניות אמור היה להתקיים מחר (שלישי) בהרכב מורחב של שופטים בבית המשפט העליון, לאחר שבע שנים של מאבק משפטי בנושא. ואולם, יממה בלבד לפני קיום הדיון המתוכנן, פרסם משרד הבריאות תזכיר הצעת חוק לשינוי חוק הפונדקאות. בסופו של דבר, נדחה הדיון שתוכנן למחר בשל אילוצים של אחד השופטים והוא צפוי להתקיים בקרוב.

לפי הצעת החוק, נשים יחידניות שיכולות להשתמש בביציות שלהן יהיו מסוגלות להתקשר בהסכם פונדקאות. עם זאת, הצעת החוק אינה מעניקה מענה לבני זוג הומוסקסואלים ולנשים שסובלות מבעיות רפואיות, בביציות או ברחם. כך, הרוב המוחלט של הנפגעים מהחוק הקיים נותר ללא מענה אם תאושר הצעת החוק החדשה.

לקריאה נוספת:
מנדלבליט: חוק הפונדקאות מפלה הורים יחידניים - צריך לשנות אותו
בג"ץ יאשר פונדקאות גם לחד-מיניים ולרווקות? "מצפים למהלך היסטורי"
שנה לרעידת האדמה בנפאל: "הפער בין החילוץ ליחס לקהילה הגאה - אבסורד"

בטן היריון. ShutterStock
"חשש שהמטרה אינה לתת מענה או פתרון לאפליה"/ShutterStock

העתירה הראשונה שהוגשה בנושא הייתה בשנת 2010, ואחריה הקמה ועדת מור יוסף לבחינת הסוגיה. מאז, למעשה, לא הייתה התקדמות בעניין. הדיון האחרון בעתירה בבית המשפט העליון התקיים במרץ האחרון, אז גילו שופטי בית המשפט בראשות הנשיאה מרים נאור מורת רוח נוכח אי הצגת עמדה מצד המדינה בנושא האפליה בחוק הפונדקאות וגרירת הרגליים. באותו הדיון, הסכימה המדינה שהעתירה תתברר לגופה בדיון העוקב, שאמור להתקיים מחר.

עו"ד חגי קלעי שמייצג את העותרים טען כי התזכיר הוא "בבחינת אחיזת עיניים" ונועד לגרור תהליכים שמתקיימים בבית המשפט. "המועד של פרסום הצעת החוק מעורר חשש ממשי שהמטרה אינה לתת מענה או פתרון לאפליה הנמשכת זה 20 שנה בפונדקאות בישראל, אלא ניסיון לייצר מצג שווא של התקדמות חקיקה על מנת למנוע מבית המשפט לברר את העתירה ולהכריע בה. מדובר בטקטיקה דיונית פסולה ושימוש לרעה בכוחה הרגולטורי של הממשלה. אנחנו סמוכים ובטוחים שבית המשפט לא ייתן יד להתנהלות מסוג זה, ויביא מזור לעשרות אלפי בני זוג מאותו מין ונשים יחידניות הסובלים מאפליה בחוק הפונדקאות".

"תרגיל שנועד להרוויח זמן ולזרות חול בעיני הציבור"

חבר מועצת עיריית תל אביב איתי פנקס, אחד מיוזמי העתירה יחד עם עמותת "הורים גאים", נשים יחידניות ועמותת "תמוז", התייחס להצעת החוק של משרד הבריאות ואמר: "תזכיר החוק הוא עבודה בעיניים. אחרי שנים של סחבת, שינוי גרסאות ותירוצים, רגע לפני הדיון האחרון ולפני שבג"ץ עשוי לפסוק נגד אחת האפליות החמורות הקיימות בישראל, המדינה פשוט מנסה לעשות תרגיל כדי שוב להרוויח זמן ולזרות חול בעיני הציבור".

לדבריו, "ראשית, ההצעה מפרידה בין נשים וגברים כאילו שזכותו של מגדר אחד להורות עולה על זו של האחר. שנית, היא מגבילה פונדקאות לנשים שבמבחן המציאות לא תוכלנה לבצע פונדקאות גם אם תעמודנה בדרישות החוק, בשל האיסור לקבל תרומת ביצית. מעבר לניסיון לעשות הפרד ומשול בין הנפגעים מהחוק הקיים, החוק החדש מתייחס לזכותה של אישה לפונדקאות אם לא יכולה להביא ילדים ומתעלם באופן מופגן מגבר שלא יכול להביא ילדים, סטרייט או שאינו סטרייט. כך, בניסוחים פתלתלים, המדינה עושה קולות של צעידה קדימה אבל בפועל בוחרת שוב לעמוד במקום".

עוד הוסיף פנקס כי "המדינה ממשיכה ליחצ"ן את הקהילה הגאה לטובת המערכה על דמותה של המדינה בחו"ל, אבל נלחמת מדי יום בדרישות לשוויון ולביטול האפליה. אנחנו נמשיך במאבק המשפטי נגד האפליה הממוסדת של מדינה שפשוט מתעקשת למנוע ממאות אלפי נשים וגברים להיות הורים רק בגלל מעמדם האישי ונטייתם המינית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully