וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה מפרוץ המשבר הפוליטי בספרד: ראש הממשלה יוכל להקים קואליציה

המפלגה הסוציאליסטית, השנייה בגודלה בפרלמנט, הודיעה כי תימנע בהצבעת האמון הקרובה נגד ראש הממשלה ראחוי - וכך תאפשר לו לזכות בשלטון. בצעד זה תימנע מערכת בחירות שלישית תוך שנה במדינה, שכבר ניזוקה קשות מאי-היציבות הפוליטית

צילום: רויטרס, עריכה:

(בווידאו: ראש ממשלת ספרד הפסיד בהצבעת האי-אמון, יוני)

המפלגה הסוציאליסטית בספרד הודיעה היום (ראשון) כי תימנע בהצבעת אמון בממשלה בהמשך השבוע, ובכך פינתה את הדרך למפלגה השמרנית (PP) במדינה לזכות בשלטון – מהלך שיסיים מבוי סתום של עשרה חודשים במערכת הפוליטית במדריד. ההצבעה הפנימית במפלגה, ש-139 מחבריה הצביעו בעד ההימנעות בהצבעת האמון, תאפשר לראש הממשלה המכהן מריאנו ראחוי כהונה שנייה בתפקידו.

ראחוי, העומד בראש "מפלגת העם", הפסיד בהצבעת אמון בתחילת חודש ספטמבר כשזכה לתמיכתם של 170 חברי פרלמנט אך לא הצליח לרתום את תמיכת האופוזיציה וכשל בהשגת הרף המינימלי של קולות להקמת ממשלה. הפסד זה עלול היה להביא את ספרד למערכת בחירות שלישית תוך שנה, אך הצעד שעליו הודיעה המפלגה הסוציאליסטית ככל הנראה יאפשר לראחוי לתפוס את התפקיד מחדש ללא בחירות.

עוד בנושא:
מבוי סתום: ספרד לקראת מערכת בחירות שלישית בתוך שנה
בניגוד לתחזיות: השמרנים בספרד התחזקו בבחירות והשמאל נחלש
לאחר קרב צמוד: הימין ניצח בספרד, אך הרכבת ממשלה לא תהיה קלה

ראש ממשלת ספרד וראש "מפלגת העם" בספרד, מריאנו ראחוי, בכנס בחירות של מפלגתו. 18 בדצמבר 2015.. רויטרס
קיבל אור ירוק לכהונה שלישית. ראש הממשלה ראחוי/רויטרס

בהצבעה הקודמת הצביעה המפלגה הסוציאליסטית, כמו גם מפלגת "אונידוס פודמוס" ומפלגות בסקיות וקטלוניות, נגד ראחוי, שזכה בבחירות האחרונות בחודש יוני ב-137 מושבים בפרלמנט. הסוציאליסטים הגיעו אז למקום השני עם 86 מושבים, והימנעותם בהצבעת האמון תאפשר לראש הממשלה המכהן להשיג את הרוב הדרוש לו בפרלמנט – שכן כדי לעשות זאת הוא זקוק להימנעותם של לפחות 11 חברים בבית הנבחרים. אונידוס פודמוס, המתנגדת לצעדי הצנע, סיימה ביוני במקום השלישי עם 71 מושבים, ואילו שותפתה הקואליציונית של השמרנים, מפלגת סיודדנוס, קיבלה 32 מושבים בלבד.

המערכת הפוליטית בספרד נקלעה למשבר מתמשך בשנה האחרונה לאחר שמערכות הבחירות בדצמבר וביוני לא אפשרו למפלגה כלשהי להקים ממשלה בעצמה. בבחירות שנערכו בדצמבר 2015 נשברה המערכת הדו-מפלגתית של השמרנים והסוציאליסטים, ששלטו בספרד במשך 40 שנה. הזעם בציבור כלפי הממסד הפוליטי הקיים, בעיקר עקב המשבר הכלכלי הקשה במדינה ובשל סדרת פרשות שחיתות, הביאו לצמיחתן של מפלגות מחאה קטנות יותר.

מנהיג פודמוס פבלו איגלסיאס בהצבעת אי-אמון בפרלמנט בספרד, מדריד, 31 באוגוסט 2016. רויטרס
מנהיג מפלגת פודמוס בהצבעת האמון בפרלמנט במדריד, ספטמבר/רויטרס

ראשי המפלגות לא הצליחו להרכיב קואליציה רחבה מספיק כדי לזכות באישור הפרלמנט. המבוי הסתום כבר נתן את אותותיו על הכלכלה במדינה, שעדיין מתאוששת מהמשבר הכלכלי של סוף העשור הקודם.

בתחילת החודש התפטר מתפקידו ראש המפלגה הסוציאליסטית פדרו סנצ'ז, זאת לאחר שהפסיד בהצבעה שבה הכריעו חברי המפלגה כי יודח מתפקידו. חברי המפלגה ביקשו להדיח את סנצ'ז, בתקווה כי הצעד יוכל לסלול את הדרך עבורה להקמת ממשלה חדשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully