וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: צבא אסד השתמש בנשק כימי לפחות שלוש פעמים

לאחר שאישרה חד משמעית כי המשטר הסורי תקף בנשק כימי לפחות פעמיים, קבעה ועדת החקירה כי תקף פעם נוספת, בעיירה קמינאס שבאידליב. עם זאת, לא הצליחה לאשר שתי תקיפות נוספות המיוחסות לממשל בסוריה

צילום: סרטוני חובבים שהועלו לרשת, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: נפגעים מפגיעת נשק כימי בדמשק, ינואר האחרון)

ועדת החקירה של האו"ם מאשרת: צבא סוריה השתמש בנשק כימי בסוריה לפחות שלוש פעמים משנת 2014. על פי דוח הוועדה שהוגש אמש (שישי) למועצת הביטחון הגיעו החוקרים למסקנה כי קיים "מידע מספק" המצביע על כך שמסוקים של צבא סוריה הטילו פצצה הנושאת חומר רעיל בעיירה קמינאס שבמחוז אידליב במרץ 2015.

זאת, לאחר שפרסמה הוועדה באוגוסט האחרון דוח לפיו השתמש המשטר הסורי בנשק כימי לפחות פעמיים – בכפר טלמנס באפריל 2014 ובכפר סרמין במרץ 2015. בשני המקרים הללו, מטוסי חיל האוויר הסורי שחררו את החומר הרעיל מהאוויר, שככל הנראה היה גז כלור. משטר אסד הכחיש פעמים רבות את הטיעונים על שימוש בנשק כימי, אולם, לפי ועדת החקירה, המסקנות הן חד משמעיות.

עוד בוואלה! NEWS:
חאלב זכתה בעוד יממה של שקט - אך באו"ם כבר מוכנים לחקור פשעי מלחמה
מחבלים מתאבדים והפגזות מהאוויר: מתקפה משולבת מדרום למוסול
התיאום עם רוסיה דועך: נושאת המטוסים המגיעה לסוריה תיפגע בצה"ל

טיפול בנפגעי גז כלור, א-סוכרי, חאלב, 6 בספטמבר 2016. טוויטר, צילום מסך
נפגעי גז כלור בחאלב, ספטמבר/צילום מסך, טוויטר

עם זאת, כותבי הדוח לא הצליחו לאשר באופן חד משמעי כי המשטר עומד מאחורי שתי תקיפות כימיות נוספות המיוחסות לו. האחת, בעיירה ביניש שבמחוז אידליב שבה דווח במרץ 2015 על תקיפה בגז כלור, וכפר זיטא שבמחוז חמאת שהותקפה באפריל 2014.

מדובר בדוח הרביעי שהגישה ועדת החקירה מאז הקמתה בידי מועצת הביטחון של האו"ם. מתוך תשע המתקפות הכימיות שנערכו בסוריה, הצליחה הוועדה לייחס שלוש למשטר הסורי ואחת לארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) שהשתמש בגז חרדל. מנדט הוועדה לחקירת הנושא הוארך עד לסוף החודש כדי שתוכל לסיים את בדיקותיה.

גופות של אזרחים שנהרגו לכאורה ממתקפת נשק כימי בכפר גוטה בפרברי דמשק. סוריה, 20 באוגוסט 2013. רויטרס
גופות אזרחים שנהרגו ממתקפת נשק כימי בפרברי דמשק, מאי/רויטרס

בחודש אפריל האחרון קראה רוסיה לאו"ם לנקוט בצעדים להגברת הפיקוח על קיצונים בסוריה עקב חשש משימוש אפשרי בנשק כימי. בדיון סגור שנערך במועצת הביטחון, העלו רוסיה וסין הצעה לחייב מדינות הגבולות בסוריה לדווח על פעולות של ארגוני טרור לרכישה או העברה של נשק כימי. שגריר רוסיה באו"ם, ויטלי צ'ורקין, אמר לאחר הדיון: "לא שמעתי שמישהו הביע דאגה מכך שהמשטר הסורי יעשה שימוש בנשק כימי ברכבת תחתית בערי אירופה – אלה דברים שארגוני טרור עושים".

בתוך כך, בספטמבר 2015 הוקמה באופן רשמי ועדת החקירה של מועצת הביטחון, שמטרתה לבדוק מי מהצדדים השתמש בנשק כימי בסוריה – הנשיא בשאר אסד או המורדים. פתיחת החקירה נדחתה בגין התנגדות רוסיה, שרצתה להרחיב את סמכויותיה כך שתחקור גם טענות לשימוש בנשק כימי על ידי דאעש בעיראק.

שגריר רוסיה באו"ם, ויטלי צ'ורקין. AP
באפריל האחרון קראה רוסיה לאו"ם להגביר את הפיקוח על קיצונים בסוריה עקב חשש משימוש בנשק כימי. צ'ורקין/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully