וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חאלב זכתה בעוד יממה של שקט - אך באו"ם כבר מוכנים לחקור פשעי מלחמה

בצל העימותים הנמשכים בצפון סוריה, רוסיה האריכה את "הפסקת האש ההומניטרית" בעיר עד מחר בערב. למרות ההפוגה, הודיעה מועצת זכויות האדם של האו"ם כי תחקור אם בוצעו פשעי מלחמה בעיר הנצורה בעוד דמשק טוענת כי "הסבל האנושי בה אינו מצב חירום"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

לאחר שעצרה את הפצצותיה באזור חאלב שבצפון סוריה כדי לאפשר לאזרחים ולמורדים להימלט מהעיר, הודיעה היום (שישי) רוסיה כי ההפוגה בעיר תוארך עד מחר בשעה 19:00 (שעון מקומי). חרף ההפוגה, המכונה בפי הרוסים "הפסקת אש הומניטרית", העימותים באזור נמשכים, ומועצת זכויות האדם של האו"ם הודיעה כי תפתח בחקירה עצמאית ומיוחדת שתבדוק אם בוצעו בעיר הנצורה פשעי מלחמה.

נציב זכויות האדם של האו"ם, זייד ראאד אל-חוסיין, כינה היום את ההפצצות על חאלב ואת המצור שהוטל עליה "פשעי מלחמה בממדים היסטוריים" וקרא לפתוח בחקירתם בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. לעומתו, שגריר סוריה לשיחות השלום בז'נבה, חוסן אדין עאלה, טען כי "הסבל האנושי בחאלב אינו מגיע לדרגת מצב חירום". עאלה האשים את בריטניה ומדינות נוספות בהפצת תעמולה שקרית ואף אמר כי הן תומכות במורדים שמשתפים פעולה עם ארגון אל-קאעדה.

עוד בנושא:
ההפוגה בחאלב הוארכה למרות הלחימה: "קצינים רוסים נפצעו במתקפה"
רוסיה מאיימת: מסוגלים להגיב בכוח אם ארה"ב תטיל סנקציות
טורקיה במתקפה נרחבת נגד הכורדים בסוריה: "כ-200 לוחמים נהרגו"

מועצת זכויות האדם של האו"ם פותחת את ישיבתה בנושא סוריה בדקת דומייה לזכר הקורבנות בחאלב. 21 באוקטובר 2016. רויטרס
דקת דומייה בפתח הישיבה בנושא חאלב במועצת זכויות האדם של האו"ם, היום/רויטרס
מועצת זכויות האדם של האו"ם פותחת את ישיבתה בנושא סוריה בדקת דומייה לזכר הקורבנות בחאלב. 21 באוקטובר 2016. רויטרס
התעקש כי אין מצב חירום בחאלב. נציג סוריה בדיון באו"ם, היום/רויטרס

מועצת זכויות האדם של האו"ם בת 47 המדינות הסכימה לאמץ את ההצעה לפתוח בחקירה מיוחדת שהוגשה בידי בריטניה. 24 מדינות הצביעו בעד ההחלטה, שבע התנגדו ו-16 נמנעו. המתנגדות הבולטות ביותר לפתיחת החקירה היו רוסיה, שחיל האוויר שלה פועל לצד הצבא הסורי בחאלב, וסין. על פי ההצעה, המועצה מבקשת מנציבות החקירות באו"ם "לקיים חקירה עצמאית ומקיפה לגבי האירועים בחאלב" על מנת למצוא את האחראים להפרות זכויות האדם וכדי לוודא שהתוקפים יועמדו לדין.

מנגד, שגריר סוריה לשיחות השלום בז'נבה, חוסן אדין עאלה, טען כי "הסבל האנושי בחאלב אינו מגיע לדרגת מצב חירום". עאלה האשים את בריטניה ומדינות נוספות בהפצת תעמולה שקרית ואף אמר כי הן תומכות במורדים שמשתפים פעולה עם ארגון אל-קאעדה.

הריסות בחאלב שבסוריה בעקבות תקיפות צבאות סוריה ורוסיה בחודש אוקטובר. 21 באוקטובר 2016. רויטרס
מרקל קראה להפסיק את "המבצע הברברי". הריסות בעיר חאלב, השבוע/רויטרס
הריסות בחאלב שבסוריה בעקבות תקיפות צבאות סוריה ורוסיה בחודש אוקטובר. 21 באוקטובר 2016. רויטרס
בניינים הרוסים באחת משכונות חאלב/רויטרס

חרף ההפוגה, פעילותה של רוסיה בחאלב זכתה לביקורת מחודשת בעקבות הטענות הקשות להפרת זכויות אדם בעיר הנצורה. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל איימה אמש כי האיחוד האירופי יטיל סנקציות על סוריה ועל בעלות בריתה, וציינה במפורש כי הדבר יחול גם על רוסיה. היא הוסיפה וקראה לשתי המדינות להפסיק את "המבצע הברברי".

גם נשיא צרפת פרנסואה הולנד התייחס למצב הקשה בחאלב ואמר כי המטרה העיקרית בזמן הפסקת האש הקריטית בה היא למצוא דרך למשא ומתן "ולהביא לסיומן של ההפרות שראינו במשך זמן רב מדי". "אם נראה עוד הפרות, כל האפשרויות יישקלו", אמר הולנד ולא פירט מעבר לכך.

כמו הולנד, נשיא המועצה האירופית דונלד טוסק ציין אף הוא כי "נשקלות כל האפשרויות" בהתייחסותו של האיחוד האירופי להתנהלותה של מוסקבה בכל הנוגע למחוז חאלב. לטענתו, מדיניות החוץ של רוסיה מבוססת על החלשת מדינות אירופה והאיחוד, אך "יצירת מתחים עם מוסקבה אינה המטרה". הוא הוסיף כי מנהיגי האיחוד סיכמו שיישארו מאוחדים מול צעדים רוסיים נוספים, ואף כי הם "מגיבים לצעדים שננקטו על ידיה".

הכוחות הרוסיים והסוריים עצרו את תקיפותיהם האוויריות על העיר, שהביאו למאות הרוגים ולהרס רב בשבועות האחרונים, עוד ביום שלישי. לפי גורמים רוסיים, ישנם שמונה מסדרונות הומניטריים שדרכם יכולים לעזוב אזרחים ומורדים. למרות זאת, עימותים התקיימו בנתיבים הללו זמן קצר לאחר שהחלה אותה הפוגה, כששני הצדדים מאשימים זה את זה באחריות לכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully