וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צי ימי רוסי בדרכו לסוריה: "משלוח הנשק הגדול מאז המלחמה הקרה"

20.10.2016 / 3:20

לפי דיפלומט בכיר בנאט"ו, מוסקבה פרסה בנורבגיה כוח ימי גדול ובו נושאת מטוסים ומשחתת סובייטית שנועדו לסייע "להכריז ניצחון בחאלב". שעות לפני תחילת ההפוגה בעיר שבצפון סוריה נפגש פוטין עם מרקל והולנד, שהבהירו: לא שוללים הטלת סנקציות על רוסיה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: שר ההגנה של רוסיה מכריז על הפסקת התקיפות בחאלב לקראת ההפוגה)

ספינות קרב רוסיות העוגנות לחופי נורבגיה נושאות מפציצים שמיועדים ככל הנראה להמשך הלחימה בחאלב שבסוריה - כך מסר אמש (רביעי) דיפלומט בכיר בנאט"ו לסוכנות הידיעות רויטרס. "הרוסים פרסו את כל הצי הצפוני וחלק ניכר מהצי הבלטי במשלוח הגדול ביותר מאז סוף המלחמה הקרה. לא מדובר בעגינה תמימה וידידותית", אמר הבכיר, והוסיף: "בעוד שבועיים נראה עלייה בתקיפות האוויריות כחלק מהאסטרטגיה של רוסיה להכריז על ניצחון בעיר".

תמונות של כלי השיט פורסמו בידי הצבא הנורבגי לאחר שצולמו ביום שני. על פי כלי תקשורת במדינה הסקנדינבית, ראש מערך המודיעין בצבא נורבגיה אמר גם הוא כי הספינות "ככל הנראה ישמשו בתפקיד מפתח בלחימה המתמשכת בחאלב".

הצי הצפוני הנמצא בנורבגיה כולל את נושאת המטוסים היחידה של רוסיה "אדמירל קוזנצוב", הנושאת מטוסי קרב, וכן את המשחתת מהעידן הסובייטי "פיוטר הגדול". בצי קיימות גם ספינות קרב שנועדו ללוחמה בצוללות וכן ספינות משא שנועדו לסיוע. שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו הודיע בעבר כי "אדמירל קונזצוב" תצטרף לכוח הימי מול חופי סוריה.

עוד בנושא:
רוסיה מאיימת: מסוגלים להגיב בכוח אם ארה"ב תטיל סנקציות
לפני ההפוגה: רוסיה וסוריה עוצרות את התקיפות האוויריות בחאלב
בריטניה וארה"ב: נשקול סנקציות על רוסיה עקב ההפצצות בחאלב

הצי הצפוני של חיל הים הרוסי, ובו נושאת המטוסים אדמירל קוזנצוב ושייטת פיוטר הגדול, לחופי נורבגיה. 19 באוקטובר 2016. רויטרס
נושאת המטוסים אדמירל קוזנצוב לחופי נורבגיה, היום/רויטרס

רוסיה, שכוחותיה תומכים בנשיא סוריה בשאר אסד ובמלחמתו נגד המורדים, טענה כי העברתם של כלי השיט הצבאיים נועדה ללחימה נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). עם זאת, בכיר נאט"ו טען כי בעוד ישנם 8,000 מורדים בחאלב, הספינות ככל הנראה נועדו להבריחם מהעיר, שנותרה היישוב הגדול האחרון שנמצא בידי האופוזיציה. לאחר שאלפי המורדים ייצאו משטחיה, יוכל הנשיא ולדימיר פוטין להתחיל בהסגת כוחותיו מהאזור.

על פי הבכיר, האסטרטגיה של רוסיה נועדה להגן על אסד ועל הנמל בטרטוס, שמאפשר לה גישה לים השחור שבו היא שולטת מאז סיפחה את חצי האי קרים. "התקיפה הזו בחאלב כנראה תספיק לרוסיה כדי לצאת משם, אם מוסקבה תאמין שאסד מספיק יציב כדי לשרוד", אמר.

הצי הצפוני של חיל הים הרוסי, ובו נושאת המטוסים אדמירל קוזנצוב ושייטת פיוטר הגדול, לחופי נורבגיה. 19 באוקטובר 2016. רויטרס
המשחתת "פיוטר הגדול" במימיה של נורבגיה/רויטרס

בתוך כך, פוטין נפגש הלילה עם נשיא צרפת פרנסואה הולנד וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, כדי לדון במצב בחאלב. זאת, שעות לפני תחילתה של הפוגה בת 11 שעות בעיר, שבמהלכה יוכלו האזרחים והמורדים לעזוב את מזרח העיר הנצורה. הנשיא הרוסי ציין בתום הפגישה כי רוסיה מוכנה להאריך את ההפוגה בחאלב. שלשום הודיעה מוסקבה על עצירת התקיפות האוויריות שלה ושל משטרו של בשאר אסד בחאלב לקראת ההפוגה, ואמש מסר צבא רוסיה כי יאריך את ההפוגה ההומניטרית בחאלב שבסוריה בשלוש שעות, כך שתימשך 11 שעות ולא שמונה כפי שתוכנן תחילה.

פוטין הוסיף כי הציע בשיחות להאיץ את תהליך הקמת החוקה החדשה בסוריה, שבמסגרתה ייערכו בחירות חדשות. מרקל והולנד קראו לפוטין להאריך את הפסקת האש, ואמרו כי הם לא שוללים הטלת סנקציות על מוסקבה. "אין כל היגיון בהפוגה של כמה שעות", אמר הולנד והוסיף: "תושבי חאלב לא יכולים להמשיך בתנאים בלתי-נסבלים". הולנד אמר כי האירועים בסוריה מצטברים לכדי פשעי מלחמה, וכי רוסיה נושאת באחריות. מרקל חזרה על גינוי המתקפות ואמרה כי "אנחנו מדברים כאן על פעילויות פליליות, על פשעים נגד אזרחים".

תיעוד: עומראן בן החמש מחולץ מהריסות ביתו לאחר מתקפה אווירית בחאלב שבסוריה. ספק 500
"התמונה מזוייפת". דקניש בתיעוד שזעזע את העולם/ספק 500

מוקדם יותר פרסמה הטלוויזיה השוויצרית ריאיון עם אסד, ובו אמר כי ההפוגה היא צעד חשוב אך "בלתי מספיק". הוא ציין כי "הטוריסטים" – הכינוי של המשטר לארגוני האופוזיציה, לא ייתנו לאזרחים לעזוב את מזרח העיר. הנשיא הסורי אף דחה את הטענות לפיהן הוא מבצע פשעי מלחמה, והוסיף כי גופי ההגנה האזרחית, המכונים "הקסדות הלבנות" ופועלים לחילוץ וסיוע לקורבנות מתקפות המשטר, משתייכים למעשה "לארגוני הטרור המזוהים עם אל-קאעדה בחאלב".

בהמשך, טען אסד כי כי תמונתו של עומראן דקניש בן החמש, שתיעוד חילוצו מתוך הריסות ביתו המופגז בחאלב זעזעה את העולם , "מזויפת". בתיעוד מזירת האירוע נראה דקניש יושב באמבלונס ומכוסה בדם ובעפר לאחר שניצל מהפצצה אווירית. אחיו בן ה-10 של עומרן נהרג במתקפה ויתר בני משפחתו נפצעו.

(עדכון ראשון: 23:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully