וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות דוח המבקר על מימון הבחירות: בליכוד נחושים לקדם את "חוק V15"

18.10.2016 / 19:15

בכירים במפלגה טענו כי הטענה שלפיה הארגון פעל נגד רה"מ ולא שירת מפלגה מסוימת ממחישה את הצורך בהטלת הגבלות על גופים לא מפלגתיים בתקופת בחירות. ח"כ קיש: "V15 ניצל פרצה בחוק". רוזין: "מפלגת השלטון מעוותת את ספר החוקים"

עריכת וידאו: ניר חן.

גורמים בכירים בליכוד קראו היום (שלישי) לקידום "חוק V15", שנועד להגביל את יכולתן של עמותות לנהל קמפיינים פוליטיים במהלך בחירות, בתגובה לדוח שפרסם מבקר המדינה יוסף שפירא על מימון המפלגות בבחירות 2015. לדברי הגורמים, "טענת המבקר בנושא V15, לפיה העובדה שהארגון פעל נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולא שירת אינטרס של מפלגה מסוימת אלא של כמה מפלגות יחד, ממחישה באופן הברור ביותר את הצורך בתיקון הפרצה בחוק שהליכוד מוביל".

שפירא קבע כי V15, שפעל במערכת הבחירות לכנסת ב-2015, לא קשור למפלגות העבודה ומרצ. על פי הדוח, "למרות פרסומים הקוראים להחלפת ראש הממשלה ופרסומים אחרים המעודדים הצבעה עבור גושים שונים", לא ניתן לקבוע כי מפלגות השמאל עשו שימוש אקטיבי בשירותיו של הארגון.

עוד בוואלה! NEWS:
הסכמות על חוק ההסדרים: מיסוי דירה שלישית והרפורמות בתקשורת בפנים
חודשיים לפני המועד לפינוי עמונה: המדינה תבקש מבג"ץ דחייה של חצי שנה
ביטן מכחיש אפשרות לאחדות: "בעבודה רוצים להחליש את הרצוג"

יואב קיש ומירי רגב בדיון בכנסת לגבי שבוע הספר. נועם מושקוביץ
"הבחירות הבאות יהיו עם הרבה ערבוב בין הון לשלטון". קיש/נועם מושקוביץ

יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יואב קיש (הליכוד) טען כי "מבקר המדינה צודק. ארגון V15 לא הפר את החוק, אלא ניצל פרצה בחוק שמאפשרת לארגונים לפעול ולהשפיע על בחירות. זה בדיוק מה שהצעת החוק שלי באה לתקן". לדברי קיש, "הצעת החוק שלי מתקנת את הלקונה כדי לשמור על בחירות שוויוניות ושקופות בישראל, אחרת הבחירות הבאות יהיו בסגנון אמריקני עם הרבה ערבוב בין הון לשלטון".

החוק, שמבקש להכפיף עמותות לחוק מימון מפלגות, נולד ביוזמתו של ראש הממשלה בעקבות הקמפיין שהוביל V15 במערכת הבחירות האחרונה. הצעת החוק מגדירה "גוף פעיל בבחירות", כלומר לא רק מפלגות, שיהיה כפוף לחוק מימון מפלגות ולתקרות הוצאה. החוק מתייחס לכל גוף שמקיים סקרים, מציע שירותי הסעה לבחירות או מפרסם קמפיינים במטרה להניע להצבעה לרשימה מסוימת.

בחודש יוני האחרון עבר החוק בקריאה טרומית, ובשבועות האחרונים התקיימו מגעים בין סיעות הקואליציה בניסיון להגיע להסכמות על נוסח לקידומו. בחודש שעבר התקיים דיון ראשון על הצעת החוק בוועדת הכנסת, ובסוף החודש – עם שובה של הכנסת מפגרת הקיץ – יתקיימו דיונים משותפים לוועדת הכנסת ולוועדת חוקה, חוק ומשפט, במטרה להכין את ההצעה להצבעה בקריאה ראשונה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
יואל חסון מגיע למו"מ קואליציוני עם נציגי הליכוד בכפר המכביה, ינואר 2013. יותם רונן
"צמצום חופש הביטוי כלפי מי שמתנגד לנתניהו". חסון/יותם רונן

עם זאת, הצעת החוק מעוררת התנגדות בקרב חברי כנסת מהאופוזיציה, כמו גם מחוקקים מהקואליציה. במפלגות הבית היהודי ויהדות התורה חוששים כי החוק יחסום ארגוני ציבור שפועלים לקידום מטרות שונות, ולא לקידום מפלגות, וכן יפגע ביכולת להסיע בוחרים באופן מאורגן לקלפיות ביום הבחירות.

חברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ), חברה בוועדת חוקה, חוק ומשפט, טענה היום לאחר פרסום דוח המבקר כי "ממצאי הדוח מהווים אסמכתא נוספת למטרתו האמתית של חוק V15, שמקדם ראש הממשלה באמצעות ח"כ קיש: סתימת פיות של ארגוני החברה האזרחית למען שמירת הליכוד בשלטון". לטענתה של רוזין, "מפלגת השלטון בוחרת להתעלם באופן שיטתי מהעובדות וממשיכה לשקר לציבור ולעוות את ספר החוקים על פי צרכיה הפוליטיים בלבד".

גם ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) הביע היום התנגדות לקידום החוק, וטען כי "חוק קיש, שמלווה באופן צמוד על ידי עורך הדין האישי של נתניהו, דן שומרון, צריך להיפסל לפני שנכנס לספר החוקים". לטענת חסון, "כל כולו צמצום חופש הביטוי וההתארגנות כלפי מי שמתנגד לשלטון ממשלת נתניהו".

חבר הכנסת יוחנן פלסנר בועדת פלסנר מציגה את מסקנותיה, יולי 2012. עומר מירון
"להימנע מהטלת מגבלות נוספות בשלב זה". פלסנר/עומר מירון

יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה וח"כ לשעבר מטעם מפלגת קדימה, טען בתגובה לדוח המבקר כי "האישור לחוקיות פעילותו של ארגון V15 מבהיר את התמונה החוקית כיום, וקובע כי קיים מודל ישראלי להפעלת גופים המעוניינים להשפיע על הבחירות". פלסנר קרא "להסדיר את הנושא באופן שיאזן בין השמירה על חופש הביטוי ועל חופש ההתאגדות הפוליטית מחד, ובין הצורך לשמור על שוויוניות ולמנוע השפעת יתר של בעלי ענין חיצוניים, מאידך". מבלי להתייחס באופן מפורש להצעת החוק של הליכוד, הבהיר פלסנר כי "הניסיון בדמוקרטיות אחרות מלמד שמוטב להסתפק בהחלת חובת דיווח ושקיפות מלאים, ולהימנע מהטלת מגבלות נוספות בשלב זה, טרם ביצוע בחינה מעמיקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully