וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודשיים לפני המועד לפינוי עמונה: המדינה תבקש מבג"ץ דחייה של חצי שנה

בתום פגישה בין נתניהו, ליברמן ובנט הוחלט על בקשת הדחייה. בבית היהודי טענו שהעתירה מגיעה לאחר לחץ שהפעילו, אך גורם בלשכת נתניהו הכחיש: "בנט לוקח קרדיט על החלטות שנקבעו מראש". בעבר דחה בג"ץ כמה פעמים את הפינוי והורה לפנות את המאחז עד 25 בדצמבר

עריכת וידאו: ניר חן.

(בווידאו: ראש מטה המאבק של תושבי עמונה בריאיון לאולפן וואלה! NEWS)

המדינה תפנה לבג"ץ בדרישה לדחות את פינוי המאחז עמונה בחצי שנה - כך הוחלט היום (חמישי) בפגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אביגדור ליברמן, יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט ומתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף יואב מרדכי, שנערכה בלשכת נתניהו לבקשת מפלגת הבית היהודי. על פי החלטת בג"ץ, מועד הפינוי הנוכחי הוא עד 25 בדצמבר.

בבית היהודי טענו כי ההחלטה לבקש דחייה מבג"ץ מגיעה בעקבות לחץ שהפעילה המפלגה, אולם גורם בלשכת ראש הממשלה הכחיש זאת בתוקף. "ראש הממשלה, שר הביטחון והיעץ המשפטי לממשלה נדהמו לשמוע את התדרוך של בנט, כאילו ההחלטה לבקש דחייה מבג"ץ באה כתוצאה מלחץ של הבית היהודי", אמר. "בפועל, ההחלטה התגבשה כבר לפני ימים, בדיונים בין ראש הממשלה, שר הביטחון, שרת המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה".

"בנט שוב משתמש בטכניקה הידועה של נטילת קרדיט על החלטות שנקבעו מראש", אמר הגורם. הוא הוסיף כי "מהותית, הבקשה לדחייה נובעת מהרצון להגיע לפתרון ללא אלימות. כל הדיבורים המיותרים סביב סוגיית עמונה רק מזיקים לתהליך".

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו לקרי על רקע הביקורת: "הבנייה - חלופה לתושבי עמונה"
בנט על פינוי עמונה: צריך למסור את הנפש כדי לשמור על יו"ש
הבית הלבן גינה את הפתרון למפוני עמונה: "הפרת הבטחות ישראליות"

פינוי המאחז עמונה, פברואר 2006. AP
"לעבור מבלימה להכרעה". תמונת פינוי המאחז המפורסמת משנת 2006/AP

חברת הכנסת ציפי לבני הגיבה להחלטת הממשלה, ומסרה כי "‏כרגיל, הממשלה מחליטה שלא להחליט בעניין עמונה - ומחזירה את הכדור לבג"ץ. אחר כך הם עוד יתלוננו על חוסר משילות ויתקפו את מערכת המשפט". חברה לסיעת המחנה הציוני, ח"כ יואל חסון, כתב בטוויטר: "שוב העיניים נשואות לבג"ץ, שיציל אותנו מההנהגה החלשה שלא מסוגלת להסתכל לתושבי עמונה בעיניים ומבקשת מבג"ץ לעשות את העבודה שהם צריכים לבצע".

"אנחנו פועלים במלוא המרץ והיצירתיות כדי להציל את עמונה מהריסה"

ח"כ אראל מרגלית טען כי "הממשלה הפכה בת ערובה של תושבי עמונה ונציגיהם בבית היהודי". לדבריו, "נתניהו הופך את שלטון החוק לבדיחה עצובה. ראש הממשלה הלחיץ בתולדות ישראל נכנע פעם אחר פעם למפירי חוק, ואז בוכה בדמעות תנין על העמקת הקרע עם ארצות הברית וגינויה של ישראל באו"ם".

ח"כ קסניה סבטלובה טענה כי "הפנייה לבג"ץ לדחות את פינוי עמונה היא ניסיון לרמוס את שלטון החוק. ממשלת ישראל מובלת על ידי מתנחלים שגוררים אותנו לסיפוח שטחי C, ולהקמת מדינת 'ישראטין', שאינה יהודית ואינה דמוקרטית". לדבריה, "כל פעם שנדרשת החלטה אמיצה - מחליטים שלא להחליט".

יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם-רפאלי מסרה כי "אנחנו פועלים במלוא המרץ והיצירתיות כדי להציל את עמונה מהריסה". לדבריה, "עמונה היא אירוע אסטרטגי בכל הקשור להסדרת ההתיישבות ובארגוני השמאל הקיצוני מודעים לכך ומנסים לטרפד, כפי שראינו בפתרון נכסי נפקדים. זהו מאבק לא פשוט אבל אנחנו נחושים להצליח ובשלב זה השגת הדחייה היא צעד בדרך לכך".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) טען אף הוא בהודעות שפרסם בטוויטר כי "המטרה היא להביא פתרון להשארת עמונה על ההר, רק בלוח זמנים מדיני יותר נוח". לדבריו, "יש כמה רעיונות שדורשים הבשלה".

קרקעות בעמונה, אוגוסט 2016. מגד גוזני
"אבסורד שאינו מתקבל על הדעת". מאחז עמונה/מגד גוזני
"פינוי כפוי יביא למאבק חסר פשרות של אלפים שיביעו את מחאתם כנגד מחיקת יישוב שלם בארץ ישראל"

ח"כ ניסן סלומינסקי מסר גם הוא כי "מדובר באבסורד שאינו מתקבל על הדעת כי לאחר 50 שנה כשהקרקעות בעמונה הוכרזו כאדמות נפקדים ואף אחד מתושבי האזור לא פנה בדרישה לבעלות, פונה המנהל האזרחי מיוזמתו בשאלת קיטבג לתושבי המקום ובבקשה מפורשת מערביי המקום להתייצב ולדרוש בעלות". לדבריו, "במקום להקים צוותים שיבדקו את הטענות ויסירו אותן, המנהל מתמהמה ומושך רגליים וגורם במו ידיו לסבל מתמשך של משפחות המקום. אני קורא לראש הממשלה נתניהו להתערב ולהקים צוותים שיבדקו בזריזות את הטענות המופרכות על מנת להסירן, ובכך לשים סוף לסאגה המבישה הזו ולהעביר את עמונה לאדמות הנפקדים".

בעקבות החלטת המדינה, נמסר ממטה המאבק של תושבי עמונה: "איננו תולים את תקוותנו בבג"ץ ומצפים כי הדרג המדיני, ובראשם ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון ליברמן, שרת המשפטים איילת שקד ויו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט, יובילו באופן מידי להסדרת עמונה וכלל ההתיישבות, בהתאם לסמכותם ואחריותם כלפי אזרחי ישראל ובוחריהם מהמחנה הלאומי". על פי ההודעה, "כל תוצאה אחרת תביא לפינוי כפוי ולמאבק חסר פשרות בשטח של אלפי אנשים שיביעו את מחאתם כנגד מחיקת יישוב שלם בארץ ישראל".

ארגון "יש דין" מסר בתגובה להחלה כי "למדינה נתנו שנתיים לבצע את פסק הדין. הבקשה הזאת היא יריקה בפנים של שלטון החוק ופגיעה בבעלי הקרקעות הפלסטינים המבקשים לשוב לאדמותיהם".

ח"כ ציפי לבני, וועדת חוץ וביטחון, הכנסת. 18 ביולי 2016. נועם מושקוביץ
"עוד יתלוננו על חוסר משילות". ליברמן ולבני בישיבת ועדת החוץ והביטחון/נועם מושקוביץ

בשבוע שעבר התייחס שר החינוך בנט לפינוי עמונה, ואמר: "אנחנו לוקחים אחריות על הסדרה אסטרטגית של ההתיישבות". לדבריו, "בנושא ארץ ישראל אנחנו צריכים לעבור מבלימה להכרעה. אנחנו צריכים לסמן את החלום והחלום הוא שיהודה ושומרון יהיו חלק מארץ ישראל הריבונית. אנחנו צריכים לפעול היום, ואנחנו צריכים למסור את הנפש".

ראש מטה המאבק של תושבי עמונה, אביחי בוארון, אמר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS לפני כשבוע, בהתייחסות להחלטה הישראלית לקדם תכנית לבניית כ-300 יחידות דיור בגדה המערבית, שייבנו כדיור חלופי למפוני המאחז, כי "לא נסכים לשום טרנספר, ולא משנה איך קוראים לו". לדבריו, "תושבי עמונה ויתרו על פיצוי. אנחנו רוצים להישאר בעמונה אחרי 20 שנה ולגדל את ילדינו".

כוונת הממשלה להקים עשרות יחידות דיור חדשות גררה תגובות חריפות מהקהילה הבינלאומית. בין היתר, הבית הלבן פרסם גינוי חריף, ודובר הבית הלבן ג'וש ארנסט אמר כי "קיבלנו הבטחות ציבוריות מהממשלה הישראלית שסותרות את ההודעה שלה". ארנסט הוסיף: "אני מניח שכאשר מדברים על כיצד חברים טובים מתייחסים לזה לזה, זה מקור לדאגה עבורנו".

(עדכון ראשון: 12:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully