וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית הלבן גינה את הפתרון למפוני עמונה: "הפרת הבטחות ישראליות"

6.10.2016 / 0:41

בהודעה חריגה, קשרה מחלקת המדינה האמריקנית את הפתרון שהוצע למפוני המאחז, להסכם הסיוע שנחתם בחודש שעבר, וטענה כי ישראל "פוגעת באינטרסים שלה". משרד החוץ: "הבנייה לא תשנה את הגבולות המוניציפליים של ההתנחלות שילה"

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

(חתימת הסכם הסיוע לפני כשבועיים)

הבית הלבן פרסם אמש (רביעי) גינוי חריף בעקבות ההחלטה הישראלית להרחבת הבנייה בהתנחלויות על מנת למצוא פתרון קבע למפוני מאחז עמונה. "קיבלנו הבטחות ציבוריות מהממשלה הישראלית שסותרות את ההודעה שלה", אמר דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט, והוסיף: "אני מניח שכאשר מדברים על כיצד חברים טובים מתייחסים לזה לזה, זה מקור לדאגה עבורנו".

מוקדם יותר פרסמה מחלקת המדינה של ארצות הברית הודעת גינוי חריגה ובה קשרה בין המשך הבנייה בהתנחלויות לבין חתימת הסכם הסיוע. ההודעה מגיעה בעקבות ההחלטה הישראלית לקדם תכנית לבניית עד 300 יחידות דיור ביהודה ושומרון, במסגרת מציאת פתרון למפוני מאחז עמונה.

מרק טונר, סגן דובר מחלקת המדינה האמריקנית, מסר בהודעה: "זה מדאיג במיוחד שלאור ההסכם חסר התקדים בין ישראל לארצות הברית לסיוע צבאי, שנועד להגביר את ביטחונה של ישראל, ישראל נוקטת החלטה שנוגדת את האינטרסים שלה, הנוגעים לפתרון הסכסוך שלה עם הפלסטינים בדרכי שלום". הוא ציין גם את העיתוי ה"מייאש" של ההחלטה, זמן קצר לאחר מותו של הנשיא התשיעי שמעון פרס.

עוד בוואלה! NEWS:
תושבי עפרה הפגינו בירושלים: "ההתיישבות דורשת להיות חוקית"
נתניהו: "המחלוקות עם אובמה מעולם לא היו על בסיס עוינות אישית"
הקוורטט: "הבנייה בהתנחלויות מסכנת את פתרון שתי המדינות"

ג'וש ארנסט – דובר הבית הלבן. יוני 2014. AP
"קיבלנו הבטחות". דובר הבית הלבן ארנסט/AP

בהמשך, נכתב: "ישראל צריכה לבחור בין הרחבת הבנייה בהתנחלויות לבין שימור האפשרות לפתרון שתי המדינות. לאחר הודעת הקוורטט האחרונה, שבה נקראו שני הצדדים לנקוט צעדים כדי לקדם את הפתרון בפועל, אנחנו לצערנו רואים בדיוק את ההפך. המשך הבנייה בהתנחלות החדשה הוא צעד נוסף כדי לברוח למציאות של מדינה אחת וכיבוש מתמיד שאינו עולה בקנה אחד עם עתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

מדובר בהחרפה דרמטית של הטון מוושינגטון בנוגע למדיניות ישראל. הגינוי קושר לראשונה קשר ישיר בין חתימת הסכם הסיוע הביטחוני לעשור הקרוב, לבין המשך הבנייה בהתנחלויות, וכן מאשים את ישראל בהפרה של התחייבויות קודמות שלה שלא להקים התנחלויות חדשות. זוהי ההודעה החמורה ביותר ברצף הודעות גינוי שיוצא ממחלקת המדינה בשבועות האחרונים על פרויקטים שונים המקודמים בהתנחלויות, והיא מגיעה על רקע חשש בירושלים ממהלך אחרון של ממשל אובמה בנושא הישראלי-פלסטיני לאחר הבחירות לנשיאות ארצות הברית בנובמבר.

קרקעות בעמונה, אוגוסט 2016. מגד גוזני
מאחז עמונה/מגד גוזני

ממשרד החוץ נמסר בתגובה להודעות האמריקניות כי "יחידות הדיור שאושרו בשילה אינן התנחלות חדשה. מדובר ביחידות דיור שייבנו על אדמות מדינה בהתנחלות הקיימת של שילה ולא ישנו את הגבולות המוניצפליים של שילה או את המתווה הגיאוגרפי שלה". על פי ההודעה, "היחידות נועדו לספק פתרון דיור לתושבי עמונה, שחייבים להתפנות בהתאם לפסיקת בג"ץ".

"ישראל מחויבת לפתרון שתי מדינות לשני עמים, בו מדינה פלסטינית מפורזת תכיר במדינת היהודים" עוד נמסר ממשרד החוץ. "המכשול האמיתי לשלום אינו ההתנחלות - נושא שיעלה ויידון במסגרת המשא ומתן להסדר סופי בין ישראל והפלסטינים - אלא סירובם העיקש של הפלסטינים להכיר במדינה יהודית בגבולות כלשהם".

תנועת "שלום עכשיו" התייחסה לגינוי האמריקני ומסרה כי "נתניהו בוחר להודות לאובמה על הסיוע הביטחוני בסטירת לחי מצלצלת, והכל בשם האובססיה שלו להגן על עברייני עמונה, ועל חשבון האינטרסים המדיניים והביטחוניים של אזרחי ישראל שומרי החוק והסדר".

באופוזיציה זועמים: "נתניהו מחבל בביטחון ישראל"

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) התייחסה להודעת הגינוי ואמרה כי "מי שלא מוכן לעשות הבחנה בין הגושים לבין התנחלויות מבודדות - פוגע קודם כל בגושים, פוגע במדינת ישראל, פוגע ביחסים בין ארה"ב וישראל ומכאן פוגע בביטחון". לדבריה, "בהתנהלות נכונה, שרון ואני ידענו להשיג מארצות הברית התחייבויות - הגבול יצרף את הגושים למדינת ישראל, ושלא תהיה זכות שיבה לישראל. את כל זה נתניהו הורס עכשיו תוך כניעה למיעוט מתנחלים ובגלל לחצים פוליטיים".

"מר ביטחון וממשלתו מחבלים בביטחון של מדינת ישראל", אמרה ח"כ מיכל רוזין (מרצ). "לא די בכך שמדיניות הסיפוח הזוחל של ממשלת ישראל, ונתניהו בראשה, מסכנת את ביטחוננו, אלא גם מעמידה בספק את היחסים האסטרטגיים עם ארצות הבאית. במשך שנים הממשל האמריקני מתריע שהמשך הבנייה בשטחים הכבושים יחריב את חזון שתי המדינות, ומגלה סובלנות להפרות ההבטחות החוזרות ונישנות של נתניהו - אך הפעם גדשה הסאה".

לדבריה, "הקישור בין מפעל ההתנחלויות לבין הסכם הסיוע הביטחוני מהווה אות אזהרה בפני מציאות עתידית מסוכנת. אל לנו ליפול ברשת של נתניהו - היחסים האסטרטגיים עם ארצות הברית אינם מובנים מאליהם ואם הממשלה תמשיך לירוק בפניהם, כנראה שנתמודד עם סכנה ביטחונית ממשית שטרם נראתה במדינתנו".

ח"כ מיכל רוזין  בוועדה המסדרת של הכנסת, מאי 2015. טלי מאייר
"אם נמשיך לירוק בפני ארה"ב, נהיה בסכנה ביטחונית ממשית". ח"כ רוזין/טלי מאייר

ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני), אמר כי "האינטרסים הפוליטיים של נתניהו שוב גברו על האינטרסים הביטחוניים של ישראל". לדבריו, "נתניהו הופך את ישראל לבת ערובה של האינטרסים הפוליטיים של עצמו. שוב הוא מפר התחייבות בינלאומית ובהחלטה מתריסה מעמיק את השבר מול ארצות הברית והעולם. מדובר בחוסר אחריות לאומית, ובהתנהלותו מאיץ החלטות ויוזמות כפויות על ישראל גם מצד האמריקנים וגם מצד הצרפתים. את המחיר על ההפקרות הזו כולנו נשלם".

גם ח"כ תמר זנברג (מרצ) התייחסה להודעה האמריקנית ואמרה: "‏הישג נוסף למדיניות הממשלה לרצות את הלובי המתנחלי בכל מחיר - ארצות הברית קושרת באופן חריג בין הסיוע הביטחוני לבנייה בהתנחלויות".

סגן שר החוץ טום שאנון וממלא מקום ראש המטה לביטחון לאומי, יעקב נגל,חותמים על הסכם הסיוע הביטחוני בוושינגטון, 14 בספטמבר 2016. רויטרס
חתימת ההסכם לפני כשבועיים/רויטרס

הסכם הסיוע נחתם לפני כשבועיים בטקס מיוחד בוושינגטון. במסגרתו, תעביר ארצות הברית 38 מיליארד דולר לישראל במשך עשור. היועצת לביטחון לאומי של נשיא ארצות הברית, סוזן רייס, אמרה במעמד החתימה כי "ההסכם טוב לא רק לישראל אלא גם לארצות הברית. הביטחון שלנו קשור זו לזו. ככל שישראל בטוחה, כך ארצות הברית בטוחה". לדבריה, "ארצות הברית תמיד תהיה שם עבור ישראל והעם בישראל. היום, מחר ולדורות שיבואו".

(עדכון ראשון: 20:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully