וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים אישרו את "חוק V15" המגביל מימון גופים חוץ פרלמנטריים

20.3.2016 / 14:20

הצעת החוק שמקדם נתניהו מבקשת לקבוע שגוף המקיים פעילות תעמולת בחירות יהיה כפוף לאותן מגבלות שלהן כפופות מפלגות. היא תעלה להצבעה טרומית בכנסת ביום רביעי. שקד בדיון: "הגרסה הנוכחית היא בושה לדמוקרטיה". הוועדה דחתה הצעת חוק לאי-הפללת משתמשי קנאביס

יח"צ - חד פעמי

(סרטון של "V15" לקראת הבחירות האחרונות)

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) לקריאה טרומית את הצעת "חוק V15" שמקדם ראש הממשלה בנימין נתניהו באמצעות ארבעה חברי כנסת מהליכוד. שרת המשפטים איילת שקד הביעה התנגדות לנוסח ההצעה ונמנעה בהצבעה. "הגרסה הנוכחית של החוק היא בושה לדמוקרטיה", אמרה שקד בדיון.

ההצעה מבקשת לקבוע כי אותן הגבלות הקיימות על מפלגות בכל הנוגע למימון שלהן בתקופת בחירות יחולו גם על גופים חוץ פרלמנטריים. עד היום נמנע החוק מלהתייחס לגופים פוליטיים שאינם מזוהים עם מפלגה מסוימת, דוגמת "V15", שפעלה במערכת הבחירות האחרונה להחלפת שלטונו של נתניהו. לפי הנוהג הקיים, כדי להחיל על גוף חוץ פרלמנטרי את הסייגים הקבועים בחוק מימון המפלגות, יש להראות שפעילים מרכזיים במפלגה הם גם פעילים באותו הארגון, או להראות זיקה משמעותית במקורות המימון או בפעילותו הקושרים את הגוף לסיעה.

עוד על תנועת "V15":
האם מחלקת המדינה מימנה עמותות שפועלות להדחת נתניהו?
רגע השיא: ההסתערות הגדולה של V15 על תל אביב
צפו: סרטון של V15 קורא לשלוח את ביבי הביתה

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "לפי הדין הקיים, פעילות תעמולת בחירות הנעשית ללא קשר למפלגה אך תורמת למפלגה או לגוש פוליטי אינה כפופה למגבלות החלות על מפלגה, אף שתכלית הפעילות דומה מאוד אם לא זהה – השפעה על תוצאות הבחירות לכנסת. כך ניתן לעקוף 'בדלת האחורית' את הוראות החוק באופן שבו ברור לתורמים לגוף לא-מפלגתי שהם משרתים בפועל את מטרתה של מפלגה מסוימת או של קבוצת מפלגות מגוש פוליטי מסוים. בכך נפתחת אפשרות להשפעת מימון אסור, לרבות מימון זר ומימון תאגידי, על מערכת הבחירות בישראל".

לפיכך, חברי הכנסת מהליכוד מציעים כי "גוף המבצע פעולות אשר כרגיל נעשות על ידי מפלגות בתקופת בחירות ייחשב 'גוף פעיל בבחירות', ויחולו עליו מגבלות הנוגעות לפעילות ולגיוס תרומות בדומה למגבלות החלות על מפלגה. באופן דומה התיקון מפרט מקרים שבהם ייחשב גוף ל'גוף קשור לסיעה'".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"נתניהו רוצה לסתום לנו את הפה". שלט של V15 לקראת הבחירות/מערכת וואלה!, צילום מסך

מוקדם יותר החליט פורום ראשי הקואליציה לתמוך בהצעה כשתעלה להצבעה טרומית. עם זאת, סוכם כי כל התקדמות מעבר לקריאה הטרומית תותנה בהתכנסות נוספת של הפורום וניסוח מוסכם של סעיפי החוק. זאת לאור הסתייגויות של השרה שקד לנוסח הנוכחי של החוק.

את ההצעה מקדם נתניהו באופן אישי, ולאחר שאושרה בוועדת השרים היא צפויה לעלות כבר ביום רביעי הקרוב למליאת הכנסת בקריאה טרומית, וזאת על מנת להספיק ולקדם את ההצעה טרם יציאת הכנסת לפגרת האביב בעוד שבועיים. בעמוד הפייסבוק של תנועת "V15", שבינתיים שינתה את שמה וכעת נקראת "דרכנו", פרסמו תגובה להצעה, ובה נכתב: "מדינת ישראל לא שייכת לביבי נתניהו. היא שייכת לנו, האזרחים והאזרחיות שלה. כאילו אין אינתיפאדת סכינים, ואין מנהרות מעזה. ביבי נכשל מול הטרור אז הוא החליט להתנהג כמו נשיא טורקיה, ארדואן, ולפעול נגד האזרחים שלו. ככה זה כשהמפלגה שלך צוללת בסקרים, והאמון של הציבור בך הוא אפס".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה 28 בפברואר 2016. אמיל סלמן, הארץ, פול צלמים
מקדם את הצעת החוק באופן אישי. נתניהו/פול צלמים, אמיל סלמן, הארץ

מתנועת דרכנו נמסר בתגובה לאישור הוועדה: "ביבי נתניהו רוצה לסתום לנו את הפה. אין לו מושג איך לעצור את האינתיפאדה, אז במקום זה הוא עסוק בלהשתיק אותנו עם חוקים הזויים שעל הדרך מכרסמים בדמוקרטיה הישראלית". בהודעה נכתב כי על כל אזרח, מימין ומשמאל, להיות מודאג מ"הנהגה מפוחדת" שעושה הכול כדי למנוע ביקורת לגיטימית ופעילות של אזרחים מן השורה. "אנחנו לא ניתן לו. ישראל היא המדינה שלנו, של כולנו, ואנחנו בחיים לא נפסיק להילחם על העתיד שלה", נכתב בהודעת התנועה. "לנתניהו יש את חוקי ההשתקה שלו ואת העיתון שלו, אבל לנו יש אחד את השני. לנו יש את הכוח לבנות פה ישראל טובה יותר, צודקת יותר, בשביל כולנו. כשאנחנו מאוחדים הם לא יכולים עלינו".

אושרה הגבלת פרסום הימורים

מלבד "חוק V15" דנו חברי הוועדה בשורת הצעות חוק. בין היתר, נדחתה הצעתה של ח"כ שרן השכל (הליכוד) לאי-הפללה של צרכני קנאביס. כמו כן, אישרה הוועדה הצעת חוק המבקשת להגביל את הפרסום של הימורים בישראל. לפי ההצעה, שיזם ח"כ רועי פולקמן (כולנו), כתנאי לפרסום של הגרלות והימורים בישראל, יצטרך המפרסם לציין במדויק את סיכויי הזכייה בהגרלה. נוסף על כך, הפרסומות להימורים יכילו גם מידע על ההשלכות השליליות של הימורים והגרלות.

עוד החליטה הוועדה לדחות בחודש את הדיון בהצעת "חוק פולארד" של ח"כ דוד ביטן (הליכוד). לפי הצעתו של ביטן, תממן המדינה את הוצאות המחיה של ג'ונתן פולארד לכל ימי חייו. לשכת ראש הממשלה העבירה לביטן בקשה לדחות את הדיון מסיבות ביטחוניות ומדיניות. הצדדים סיכמו כי ההצעה לא תעלה לדיון עד לפגישה של ביטן עם נציגי המועצה לביטחון לאומי. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי גורמי המקצוע ביקשו כי ח"כ ביטן יסיר את ההצעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully