וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיליון עקורים, הוצאות להורג ופיגועים: הסכנות הטמונות בקרב על מוסול

בעוד הכוחות העיראקיים מתקדמים אל מעוז דאעש הגדול ביותר במדינתם, משבר הומניטרי רחב היקף מאיים על התושבים שנלכדו בין קווי הלחימה של הארגון הסוני. "עשרות אלפי ילדות, ילדים, נשים וגברים עלולים להיות נתונים למצור ולהיקלע לאש צלפים"

צילום: ללא קרדיט

על רקע התקדמות הכוחות עיראקיים לעבר מוסול במבצע לכיבוש העיר מידי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), עולה החשש כי המערכה תוביל למשבר חמור בעיר ולפגיעה באזרחים חפים מפשע. לפי הערכות שונות, מאות אלפי בני אדם עשויים להימלט מבתיהם עם התקדמות הכוחות, והאו"ם ציין כי מספר העקורים עלול להגיע למיליון.

חשש נוסף הוא שדאעש, הנערך ללחימה בתוך העיר, ישתמש באזרחים כמגנים אנושיים, כפי שעשה במערכות קודמות. לפי דיווחים מהאזור, לוחמי הארגון החלו להסתתר בבתי האזרחים. כמו כן, צלפים הוצבו על הגגות ומחבלים מתאבדים נפרסו ברחובות ולא יהססו להתפוצץ באזורים צפופי אוכלוסין. נוסף על כך, התושבים וארגוני הסיוע חוששים כי הארגון הקיצוני יגביר את ההוצאות להורג בעיר טרם כניסת הכוחות העיראקיים.

על פי ההערכות, במבצע משתתפים כ-30 אלף כוחות של ממשלת עיראק, רובם מהצבא, 4,000 לוחמי פשמגרה ועוד מאות חיילים אמריקנים מכוחות מיוחדים המסייעים למבצע מבלי לקחת בו חלק פעיל בחזית. מצד דאעש, בין 4,000 ל-8,000 לוחמים מגנים על העיר.

עוד על הקרב במוסול:
"לוחמי דאעש נמלטים": הכוחות העיראקיים מתקדמים לעבר מוסול
מחכים לשוב הביתה: העקורים ממוסול צופים במבצע מרחוק
צבא עיראק והקואליציה פתחו במבצע לכיבוש העיר מוסול מידי דאעש

כוחות פשמרגה באזור מוסול, עיראק, 17 באוקטובר 2016. רויטרס
רושמים הישגים. לוחמי פשמרגה כורדים בסמוך למוסול/רויטרס

העיר נמצאת בידי דאעש מאז יוני 2014, ואם ייאבד אותה, העיר הגדולה האחרונה שבשליטתו תהיה א-רקה שבסוריה. מעבר לחשיבותה כעיר גדולה בידי הארגון הסוני הקיצוני, מדובר במקום שבו הופיע מנהיג דאעש אבו בכר אל-בגדאדי בפעם האחרונה, לאחר כיבושה. הוא הכריז על החליפות שלו במסגד שבעיר - ויחד למחתרת. לפי דיווחים שונים, הוא עדיין נמצא במקום.

כלי תקשורת בעולם הערבי דיווחו היום כי קווי ההגנה של דאעש קורסים, וכי הכוחות מתקדמים כמעט בלי הפרעה בזמן שלוחמי הארגון נמלטים מהאזור. ואולם, לטענת דאעש, הארגון הוציא לפועל כבר שמונה פיגועי התאבדות נגד הכוחות הכרודיים והעיראקיים שמכתרים את העיר.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
עקורים ממוסול במחנה פליטים בדוהוק, עיראק, 16 באוקטובר 2016. רויטרס
"עלולים להילכד בין קווי הלחימה". פליטים עקורים ממוסול/רויטרס

"ייתכן שמיליון בני אדם ייאלצו לעזוב את בתיהם במקרה הגרוע ביותר", אמר סטיבן אובראיין, עוזר מזכ"ל האו"ם לעניינים הומניטריים. "המשפחות בעיר נמצאות בסכנה אדירה. התושבים עשויים להיקלע לאש צלפים ועשרות אלפי ילדות, ילדים, נשים וגברים עלולים להיות נתונים למצור או לשמש כמגנים אנושיים. אלפים עשויים להיות מגורשים בכוח או להילכד בין קווי הלחימה".

נציבות האו"ם לפליטים מסרה כי כמאה אלף בני אדם עשויים להימלט מבתיהם לסוריה ולטורקיה השכנות. "הנציבות מודאגת מכך שהאירועים במוסול יביאו להימלטותם של עד מאה אלף אזרחים", נמסר מהארגון. "הצוותים שלנו בסוריה נערכים לקבלת 90 אלף אזרחים עיראקיים". הנציבות הגישה בקשה להגדלת תקציבה ב-61 מיליון דולר, כדי שניתן יהיה להקים מחנות פליטים נוספים ולרכוש אוהלים ואמצעי חימום לאנשים שנעקרו מבתיהם וברחו לאזורים אחרים בתוך עיראק או בשתי המדינות השכנות".

עקורים ממוסול במחנה פליטים בדוהוק, עיראק, 16 באוקטובר 2016. רויטרס
חשש ממשבר הומניטרי. עקורים ממוסול במחנה פליטים בעיראק/רויטרס

דאגה נוספת למצבם של תושבי האזור נובעת מהשתתפותן של המיליציות השיעיות בלחימה, הנערכת באזור סוני ברובו – דבר שעשוי להצית את המאבק ההיסטורי בין השיעים לסונים. נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הביע היום את חששו מאלימות עדתית, ואמר כי מדינתו לא תיתן לדבר להתרחש. גם בממשל בבגדאד מודעים לסכנה, ועל כן הוחלט שהמיליציות לא ייכנסו למוסול, אלא יסייעו בכיבוש העיר חוויג'ה הנמצאת במרחק של מאה קילומטרים מצפון לה.

אמנם חוויג'ה אינה גדולה ומאוכלסת כמו מוסול, אך גם בה רוב סוני, ועדיין קיים חשש לסכסוך על רקע עדתי. "אנו מודאגים מאוד", אמר גורם דיפלומטי מעיראק לסוכנות הידיעות רויטרס. האו"ם וארגונים נוספים האשימו בעבר את המיליציות בהרג ובחטיפה של סונים באזורים שנכבשו מידי דאעש, ומיקומם בחזית מעלה פעמים רבות זעם בקרב הסונים.

למרות החשש, המיליציה השיעית הודיעה כי לאזרחים אין סיבה לדאגה. "התפקיד שלנו יהיה שחרור האזרחים מידי דאעש", אמר דובר הארגון. "נבטיח את שלום המשפחות ונשמור על כבודן. אנו אחיהם, לא אויביהם".

כוחות פשמרגה באזור מוסול, עיראק, 17 באוקטובר 2016. רויטרס
חשש מהצתת המאבק השיעי-סוני. עשן מיתמר בשדה הקרב/רויטרס
כוחות הפשמרגה הכורדים עושים את דרכם לעבר מוסול שבעיראק במהלך המבצע לכיבוש העיר מידי דאעש, אוקטובר 2016. רויטרס
"נבטיח את שלום המשפחות". הכוחות בדרכם לחזית במוסול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully