וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבא עיראק והקואליציה פתחו במבצע לכיבוש העיר מוסול מידי דאעש

ראש הממשלה הכריז כי הצבא פתח בקרב על מעוז הארגון הקיצוני במדינה. במבצע משתתפים כוחות כורדים, סונים ושיעים, הזוכים לסיוע אווירי מצד ארצות הברית. לפי דיווחים מהשטח, הכוחות השתלטו מחדש על כמה כפרים באזור והביאו לקריסת חלק מקווי ההגנה של דאעש

צילום: רויטרס

המבצע לכיבוש העיר מוסול שבצפון-מזרח עיראק מידי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) החל הלילה (שני) – כך הכריז ראש הממשלה חיידר אל-עבאדי. במבצע משתתפים כוחות צבא עיראק, כוחות כורדים, מיליציות שיעיות וסוניות, והוא נערך בסיוע אווירי מצד הקואליציה בהובלת ארצות הברית.

ברשת "סקיי ניוז" בערבית דווח כי כוחות הקואליציה החלו בהפצצות אוויריות על העיר, שנחשבת למעוז דאעש הגדול במדינה, וכי הכוחות הקרקעיים מתקדמים בשטח וכבר הצליחו להביא לקריסת כמה קווי הגנה של הארגון הקיצוני. עוד דווח כי הכוחות הכורדים הצליחו להשתלט על כמה כפרים בתוך שעות אחדות, ונמצאים כעת כ-10 קילומטרים ממזרח למוסול .

עוד בוואלה! NEWS:
בריטניה וארה"ב: נשקול סנקציות על רוסיה עקב ההפצצות בחאלב
מכה לדאעש בסוריה: המורדים כבשו את העיירה שסימלה את "אחרית הימים"
סבב השיחות על סוריה תם ללא פריצת דרך: "היה קשה ומתוח"

כוחות הפשמרגה הכורדים עושים את דרכם לעבר מוסול שבעיראק במהלך המבצע לכיבוש העיר מידי דאעש, אוקטובר 2016. רויטרס
מאות חיילי צבא עיראק הוצבו בקו החזית. כוחות הכורדים בדרום למוסול, היום/רויטרס

בנוסף דווח כי קו ההגנה של דאעש באזור סכר מוסול - הסכר הגדול בעיראק, קרס. במהלך תקופת הכיבוש של דאעש באזור היה חשש כי הסכר יופצץ - דבר שעלול היה לגרום להצפות נרחבות שיגיעו עד בגדאד.

במקביל, כלי תקשורת בטורקיה דיווחו כי הצבא במדינה תגבר את נוכחותו לאורך הגבול עם עיראק. כמו כן, גורמים מצבא טורקיה מסרו כי 1,500 מתוך 3,000 הלוחמים עיראקיים שאומנו בידי טורקיה בבסיס בצפון עיראק משתתפים במבצע. לפי הגורמים, יתר הלוחמים נמצאים בכוננות. הממשל בעיראק מתנגד להצבת הכוחות הטורקיים בבסיס "בשיקה" שבמדינה, כמו גם למעורבות של אנקרה במבצע לשחרור מוסול.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
כוחות הפשמרגה הכורדים עושים את דרכם לעבר מוסול שבעיראק במהלך המבצע לכיבוש העיר מידי דאעש, אוקטובר 2016. רויטרס
כוחות הפשמרגה ממזרח למוסול, היום/רויטרס

ביממה האחרונה פיזר צבא עיראק עשרות אלפי כרוזים מעל העיר שהזהירו את תושביה מפני המבצע, שצפוי להיות הגדול ביותר בעיראק מאז הפלישה האמריקנית למדינה בשנת 2003. כמה מהכרוזים הבטיחו לתושבי מוסול כי הכוחות המתמרנים והתקיפות האוויריות לא יפגעו באזרחים, ואחרים הפצירו בהם להתרחק ממקומות המזוהים עם דאעש.

"אנחנו נלחמים בדאעש כבר יותר משנתיים", אמר ראש הממשלה עבאדי והוסיף: "התחלנו להיאבק בארגון בפאתי בגדאד ועכשיו אנו נלחמים בו בפאתי מוסול. אם ירצה האל הקרב המכריע ייערך בקרוב. לכוחות המשחררים אתכם היום יש מטרה אחת במוסול: להיפטר מדאעש ולהבטיח את כבודכם".

ירי פגז לעבר כוחות דאעש במהלך המבצע לכיבוש מוסול שבעיראק מידי דאעש, אוקטובר 2016. רויטרס
כבשו כמה כפרים בתוך שעות. תקיפת לוחמי דאעש ממזרח למוסול/רויטרס

ברט מקגורק, שליחה של ארצות הברית לקואליציה נגד דאעש, אמר הלילה כי המדינה "גאה לעמוד לצד הכוחות הנלחמים בדאעש במוסול". "ראש ממשלת עיראק הורה על פתיחתו של מבצע רחב היקף לשחרור העיר לאחר שנתיים של אפלה תחת שלטון הטרוריסטים של דאעש", כתב מקגרק בחשבון הטוויטר שלו.

במהלך סוף השבוע הוצבו כמה מאות לוחמי היחידות המיוחדות של צבא עיראק בקו החזית מול העיר במסגרת ההיערכות למבצע. דאעש מצדו חסם לחלוטין את כל נתיבי התנועה והגשרים הגדולים המובילים לעיר כדי למנוע את התקדמות הכוחות ואת בריחת התושבים. "דאעש הניח מוקשים ומטעני נפץ לאורך מערב העיר, וכ-3,500 לוחמים הוצבו ברחבי מוסול", העיד תושב המקום.

כוחות פשמרגה כורדיים לקראת המתקפה על מוסול, 16 באוקטובר 2016. רויטרס
במבצע משתתפים כוחות כורדים, סונים ושיעים. לוחמים כורדים ממזרח למוסול, הלילה/רויטרס

אם יצליח, המבצע צפוי להביא לקריסת חלקה העיראקי של ה"מדינה" שהקים דאעש. עם זאת, האו"ם הזהיר כי המערכה עלולה ליצור את המשבר ההומניטרי החמור בעולם. על פי התחזיות החמורות ביותר, כמיליון תושבי העיר צפויים להיעקר מבתיהם. גם גורמים רשמיים בעיראק הביעו חשש מתוצאות הקרב, ואמרו כי אם העיר תיכבש מחדש ללא תכנית מסודרת להשכנת שלום באזור, הוא רק יחריף את העימותים.

בשבועות האחרונים הצליח הצבא העיראקי להדוף את הארגון במספר קרבות משמעותיים ולכבוש יותר מחצי מהטריטוריה שהחזיק דאעש במדינה. עם זאת, הקרב על מוסול, העיר השנייה בגודלה בעיראק, הוא המורכב ביותר שהתמודד איתו הצבא בשנים האחרונות. נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר בסוף השבוע האחרון כי עיראק לא תוכל להתמודד לבדה עם כיבוש העיר, והוסיף כי נוכחותם של כוחות טורקיים באזור היא ערובה לכך שדאעש לא יתקוף בארצו. הוא ציין כי טורקיה לא תאפשר לאף ארגון טרור לשלוט במוסול.

(עדכון ראשון: 02:30)

לוחמי "דאעש" במצעד צבאי בעיר רקה בצפון-מזרח סוריה – יוני 2014. רויטרס
בשבועות האחרונים איבד דאעש אחיזה בחצי מהשטח שכבש בעיראק. לוחמי דאעש/רויטרס
כוחות פשמרגה כורדיים לקראת המתקפה על מוסול, 16 באוקטובר 2016. רויטרס
לוחמי פשמרגה כורדים ממזרח למוסול, הלילה/רויטרס
כוחות פשמרגה כורדיים לקראת המתקפה על מוסול, 16 באוקטובר 2016. רויטרס
לוחמי פשמרגה כורדים ממזרח למוסול, הלילה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully