וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מי שישנן פרקי קוראן, אאמן אותו בנשק": כך הפך המדריך הנערץ למחבל

14.10.2016 / 0:05

מסבאח אבו סביח שביצע הפיגוע בירושלים סיפק במשך שנים השראה לצעירי הר הבית. הוא הסית, לימד ואימן אותם. "הוא היה האח הבכור שלנו", סיפרו עליו חניכיו בחקירה. אף שדרכו הייתה רצופת מעצרים, אישומים ומאסרים, הוא חמק בסופו של דבר מרשויות החוק

צלמים זמניים מורשים

"האח הבכור של 'שבאב אל-אקצא'", כך כונה בפי צעירים פלסטינים שלמדו לימודי דת עם מסבאח אבו סביח, המחבל שביצע את פיגוע הירי הקטלני בירושלים. אתמול (חמישי), בעקבות הסערה הציבורית שקמה לנושא, התיר בית משפט השלום בירושלים לפרסם את זהותו של המחבל, וצמצם את היקפו של צו איסור הפרסום. אבו סביח, בעל עבר פלילי עשיר הקשור לפעילותו בהר הבית ובהסתה ברשתות החברתיות, היה אחת הדמויות הבולטות בארגון "שבאב אל-אקצא", שהוצא מחוץ לחוק ב-2011. הוא לימד צעירים פלסטינים קוראן, יידה עמם אבנים ואף הבטיח לאמן אותם לירות בנשק.

עברו של המחבל, תושב סילוואן בן 39 שנורה למוות אחרי שרצח שוטר ואזרחית, היה רצוף מעצרים, כתבי אישום ומאסרים. הוא הורשע בעבירת אלימות חמורה במסגרת סכסוך משפחתי וכן בכמה עבירות מינוריות נוספות. אך רוב עבירותיו הפליליות היו קשורות בהר הבית וסביבתו. ב-2012 הוא הואשם יחד עם כמה צעירים בהשתתפות בהתפרעות במתחם הר הבית, שכללה יידוי אבנים מסיבי לעבר שוטרים.

לקריאה נוספת:
המחבל מי-ם היה אמור להתייצב היום בכלא; חמאס: "מתאבלים על השהיד"
פיגוע בירושלים: שני הרוגים וחמישה פצועים בשתי זירות ירי; המחבל חוסל
בזמן שבישראל מזועזעים מהפיגוע - במזרח ירושלים ובעזה חוגגים

מסבאח אבו סביח, תושב סילואן, המחבל מפיגוע הירי סמוך לגבעת התחמושת, ירושלים. אוקטובר 2016. פייסבוק, צילום מסך
אבו סביח באחד ממעצריו/צילום מסך, פייסבוק

"הייתה תהלוכה ברחבת אל-אקצא, כשהיא הגיעה לדלת של המסגד, הצעירים התחילו לזרוק אבנים על הצבא. כשהצבא הגיב בזריקת רימוני קול (הלם) וגומי נכנסתי לתוך המסגד. שמעתי אנשים אומרים שאל-אקצא בסכנה. כששמעתי את זה, יצאתי לרחבה והתחלתי לזרוק אבנים לעבר הצבא", כך תיאר פאדי גורבה, אחד הנאשמים שלמד אצל אבו סביח והושפע ממנו, את הפרת הסדר שבגינה הואשם.

"מסבאח נחשב לאח הבכור, הוא לימד אותנו קוראן באל-אקצא במשך חודש", אמר גורבה בחקירתו. לשאלת החוקר, "איך זה שיש למסבאח יחסי חברות עם צעירים בני 20?", השיב גורבה כי "זה רגיל. מסבאח היה מלמד אותנו קוראן, וגם טיילנו איתו. הוא היה מקורב לנו ואנחנו מחשיבים אותו כאח בכור".

חבורת הצעירים שהלכה שבי אחרי אבו סביח עסקה באופן אינטנסיבי בנושא הר הבית בשם המטרה להגן עליו מפני מי שאינו מוסלמי. הם התכנסו במקומות שונים במסגרת ארגונים שונים, הדפיסו כרוזים המעודדים כניסה עלייה למסגד, הושפעו מהתנועה האסלאמית בראשותו של ראאד סלאח וכן מחמאס. הם חילקו ממתקים לילדים שהגיעו לביקור במסגד, ולרבות הימים השתתפו בקבוצת לימוד ושינון של הקוראן בהדרכתו של אבו סביח, שכונה אבו עז אל א-דין, שנפגשה במסגד אל-אקצא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הגנה על אל-אקצא. אבו סביח/מערכת וואלה!, צילום מסך
שאלו את אבו סביח, שהיה ידוע כתומך חמאס והחשבנו אותו לאח גדול, אם ניידה אבנים או לא, הוא אמר לנו: 'תעשו מה שאתם רוצים', והבנו שהוא מסכים"

בסוף הקורס היה אבו סביח אומר לחניכיו: "מי שידע לשנן את הפרקים מהקוראן וירד לתפילת השחר במשך 40 יום - אני אאמן אותו בנשק". אחד הצעירים סיפר בחקירתו במשטרה כי ידע שהוא התאמן בעצמו בנשק וגם אימן אחרים.

על מעמדו של אבו סביח בקרב החבורה ניתן היה ללמוד מדברים שסיפר צעיר אחר בחקירתו. "שאלו את מסבאח אבו סביח, שהיה ידוע כתומך חמאס והחשבנו אותו לאח גדול, אם ניידה אבנים או לא", סיפר הצעיר, חבר בחוליה תומכת חמאס, שהאחראי עליה היה אבו סביח. "הוא אמר לנו: 'תעשו מה שאתם רוצים', והבנו שהוא מסכים לכך. השלכנו אבנים בשם 'חוליית ההגנה על מסגד אל אקצא'".

בפרקליטות בחרו שלא להאשים את החבורה בהתאגדות אסורה ובמסגרת כתב אישום מתוקן שהוגש נגדם הם הואשמו בעבירת התפרעות בלבד. למרות העדויות על כך שאבו סביח החזיק נשק ואימן אחרים, הוא לא הואשם או הורשע בעבירות הקשורות לנושא, ולא נידון לבסוף למאסר מלבד ימי המעצר שכבר ריצה.

פיגוע ירי סמוך לגבעת התחמושת, ירושלים. אוקטובר 2016. AP
רכבו של המחבל בזירת הפיגוע, ביום ראשון האחרון/AP

ואולם, עבור אבו סביח, הפעילות הפלילית הקשורה להר הבית - לא נגמרה שם. בינואר 2015 אבו סביח הורשע בשורה של עבירות הסתה בפייסבוק שבוצעו ברובן בתקופה המתוחה של מבצע "צוק איתן". בין היתר כתב המחבל בעמוד הפייסבוק שלו כי "עזה תנצח, הצבא הפחדן יברח כמו עכברים שאין להם כוח מול אריות".

בהמשך כתב: "ירושלים על לוע של הר געש ועומדת להתפוצץ. ירושלים החלה במהפכה שאינה מהפכה של אבנים בלבד. נראה כי ירושלים לקראת ימים שרק אללה ידע מה הם וכפי שאומרים יש גבול לסבלנות. צעירי ירושלים שלוקחים חלק באינתיפאדה ראוי לנשק את האדמה שעליה אתם דורכים, אריות השטח". בגין עבירות אלה הוא נשא מאסר בן שנה ושוחרר בתחילת 2016.

האירוע שבעקבותיו היה אמור להיכנס לכלא ביום הפיגוע אירע באפריל 2014. אבו סביח תקף שוטרים שעמדו בחסם בכניסה להר הבית וקילל אותם. "יא בני זונות, אני אזיין אתכם, מי אתם? אני אכנס ואני לא סופר אתכם בכלל", שיגר לעברם. בגין אירוע זה הוא הורשע במאי השנה בעבירה של תקיפת שוטרים ובית המשפט הסכים לדחות את ריצוי עונשו עד ל-16 באוקטובר. לבקשתו של אבו סביח תחילת עונש המאסר הוקדמה ליום הפיגוע.

(עדכון ראשון: 23:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully