וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: רוסיה אחראית לפריצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית

7.10.2016 / 3:23

לאחר שהנשיא ברק אובמה נזהר במילותיו וטען בשבועות האחרונים כי ייתכן שמוסקבה אחראית לפריצה ולהדלפת המיילים, הפנתה קהילת המודיעין האמריקנית אצבע מאשימה באופן רשמי כלפי רוסיה. "רק גורמים בכירים מאוד היו יכולים להורות על כך"

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

(טראמפ קורא לרוסיה לפרוץ למחשבי המפלגה הדמוקרטית, בטרם ההדלפה)

ארצות הברית הודיעה אמש (שישי) כי רוסיה היא האחראית לפריצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית ביולי האחרון. בהצהרה משותפת של המשרד לביטחון פנים ומשרד יו"ר המודיעין הלאומי, נכתב: "הפריצה הזו נועדה להתערב בהליך הבחירות בארצות הברית. פעילות כזו אינה חדשה עבור מוסקבה - הרוסים השתמשו בטקטיקות דומות ברחבי אירופה כדי להשפיע על דעת הקהל. אנו מאמינים, בהתבסס על ההיקף והרגישות של המאמצים, כי רק הגורמים הרשמיים הבכירים ביותר ברוסיה יכולים לאשר כזו פעילות".

גורם רשמי במדינה אמר כי וושינגטון תגיב "בזמן ובמקום שתבחר". לדבריו, הוא אינו יודע באילו פעולות נקטה או תנקוט ארצות הברית נגד מוסקבה. יו"ר ועידת המשנה בסנאט לביטחון קיברנטי, קורי גרדנר הרפובליקני, אמר כי הוא מתכנן להציע הטלת סנקציות על רוסיה בגין "פשעי הסייבר שהיא עורכת". גרדנר צין כי הוא מתכנן להציע חוק שידרוש מממשל אובמה "לחקור את המעורבים בפעולות המערערות את הביטחון הקיברנטי ולהטיל סנקציות במידת הצורך".

בתגובה להאשמות אמר דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב כי מדובר "בשטויות". "בכל יום ישנן עשרות אלפי מתקפות סייבר על אתרו של הנשיא פוטין, ומקורן של רבות הוא בארצות הברית", אמר פסקוב. "אנחנו לא מאשימים את הבית הלבן או את לנגלי (העיר שבה שוכנת מפקדת ה-CIA) בכל פעם".

עוד על המתיחות בין רוסיה לארה"ב:
דיווח: האקרים רוסים פרצו למחשבי עיתונאים של ה"ניו יורק טיימס"
רוסיה האריכה נוכחותה בסוריה, אך המערב לוחץ: "יש לחקור פשעי מלחמה"
המלחמה בסוריה: ארצות הברית השעתה את המגעים עם רוסיה

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, במסיבת עיתונאים, מוסקבה. אפריל 2016. רויטרס
האמריקנים רומזים לגורמים "בכירים מאוד". נשיא רוסיה ולדימיר פוטין/רויטרס

בהצהרה האמריקנית לא הואשם הממשל הרוסי באופן ישיר בפריצות. עם זאת, ההודעה מהווה החמרה נוספת ביחסים בין שתי המדינות, שהוחרפו לאחרונה בשל המתקפות הקטלניות שעורך חיל האוויר הרוסי בעיר חאלב שבסוריה, על מנת לתמוך במשטרו של בשאר אסד. מוקדם יותר אמר שר החוץ האמריקני ג'ון קרי כי יש לחקור את התקיפות האוויריות של רוסיה ושל סוריה על בתי החולים במדינה כפשע מלחמה אפשרי.

ביום שני החליטה ארצות הברית להפסיק לנהל מגעים עם רוסיה בנוגע להפסקת אש בסוריה, שעות לאחר שפוטין השעה את ההסכם בין המדינות מסוף תקופת המלחמה הקרה הנוגע להשמדת פלוטוניום מראשי נפץ גרעיניים. ברביעי פוטין השעה הסכם נוסף עם ארצות הבאית הנוגע לשיתוף פעולה בחקר הגרעין והאנרגיה.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בטקס הזיכרון לפיגוע במגדלי התאומים. ניו יורק 11 בספטמבר 2016. GettyImages
"יפעל בזמן ובמקום המתאימים". אובמה/GettyImages

יו"ר הקמפיין של הילרי קלינטון, ג'ון פודסטה, אמר כי כעת, לאחר שרוסיה הואשמה בפומבי, "נותרה שאלה אחת פתוחה – מדוע דונלד טראמפ ממשיך להתנצל בשם הרוסים?". זאת, בהתייחסו לספק שהטיל בעבר המועמד הרפובליקני לכך שמוסקבה עומדת מאחורי הפריצות. ממטה הקמפיין של טראמפ טרם נמסרה תגובה.

הלילה פרסם אתר ויקיליקס מאות מיילים השיכים לכאורה לפודסטה ונגנבו מחשבונו האישי. בין היתר, נחשפו נאומים שנשאה קלינטון מול בכירים בבנקים גדולים בארצות הברית, ובאחד מהם היא התלוננה על "דעה קדומה" נגד אנשים מוצלחים בוושינגטון – דבר המונע מהם לשמור על עושרם. הנאומים מצביעים על יחסים חמים בין המועמדת לבין בכירי וול סטריט, ועשויים לחזק את טענות מתנגדיה לפיהם היא תפעל לטובתם.

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ בעימות הנשיאותי. רויטרס
"מדוע הוא ממשיך להתנצל בשם הרוסים?". טראמפ/רויטרס

בעקבות הפריצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית, נחשפו יותר מ-19 אלף תכתובות מייל בידי אתר ההדלפות ויקיליקס. המיילים חשפו כי ראשי המפלגה היו מוטים לטובתה של הילרי קלינטון, וניסו לפגוע בסיכוייו של ברני סנדרס. הדלפת המיילים הובילה את חברת הקונגרס דבי שוורצמן שולץ לפרוש מתפקידה כיו"ר הוועידה הלאומית של המפלגה הדמוקרטית.

לאחר הפריצה, אמר נשיא ארצות הברית ברק אובמה כי ייתכן שרוסיה מנסה להשפיע על הבחירות לנשיאות, אך "הכל אפשרי". "אני יודע שהמומחים מייחסים זאת לרוסים", אמר אז. "מה שאנחנו יודעים הוא שהרוסים פורצים למערכות שלנו, לא רק למערכות הממשלתיות שלנו, אלא גם למערכות פרטיות".

העימות הראשון במערכת הבחירות בארצות הברית בין הילרי קלינטון לדונלד טראמפ. רויטרס
טראמפ קרא לפרוץ למחשביה. קלינטון/רויטרס

יממה לאחר הפריצה, שירותי המודיעין של רוסיה הודיעו כי מחשביהם של כ-20 ארגונים, כולל רשויות המדינה וחברות ביטחוניות, נפרצו. שירות הביטחון הכללי ברוסיה (FSB) עדכן כי תוכנות הריגול שנמצאו במחשבים, כמו גם אופן הטמנת הווירוסים במחשבים, זהה לזה שהופעל במתקפות סייבר שאירעו בעבר במדינה ובמדינות נוספות. "משאבי טכנולוגיית מידע של גופים ממשלתיים, מוסדות צבאיים ומדעיים, חברות ביטחוניות וגופים אחרים נדבקו בווירוס", נמסר בהצהרת ה-FSB.

לפני הפריצה, קרא המועמד הרפובליקני טראמפ לרוסיה לפרוץ למחשבי המטה הדמוקרטי. זאת, כדי לבחון את המיילים של קלינטון. רוסיה דחתה את קריאתו של טראמפ והדגישה כי הקשר שנעשה בינה לבין הפריצה למיילים של הדמוקרטים הוא "טיפשות גמורה". לדברי רוסיה, "איננו דוחפים את האף לעניינים של אחרים".

(עדכון ראשון: 22:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully