וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם הנווט נטש - הוא יודע את הסיבה": השאלות סביב תאונת המטוס

6.10.2016 / 17:11

ברקע פתיחת חקירת התאונה בה נהרג רס"ן אוהד כהן נוב, מומחה התעופה והטייס לשעבר סא"ל (במיל') ערן רמות מנסה לשפוך אור על הפרשה. כיצד מתמודדים עם נחיתה כשעל אחת הכנפיים יש יותר חימוש?

צילום: בני בן סימון, עריכת וידאו: ניר חן.

תאונת המטוס בה נהרג הטייס רב-סרן אוהד כהן נוב אתמול (רביעי) מעלה סימני שאלה באשר למה שהתרחש במקום בו עלה באש המטוס, מסוג F-16, ששב מתקיפה ברצועת עזה. היום החלה ועדת החקירה לבדיקת נסיבות התאונה את עבודתה. סגן-אלוף (במיל') ערן רמות, טייס קרב וטייס ניסויים לשעבר בחיל האוויר וכיום ראש המרכז למחקר תעופתי במכון פישר, התייחס בשיחה עם וואלה! NEWS לתאונות מסוג זה.

סא"ל רמות ציין כי אינו בקיא בפרטי התאונה שהתרחשה אתמול בבסיס רמון, אך התייחס לנתונים כלליים על טיסות חזרה ממשימות. "כשחוזרים עם חימוש על הכנפיים ואתה מרגיש לא מספיק בטוח לנחיתה אתה מטיל את החימוש לפני כן במקום מאובטח", אמר רמות והוסיף כי "האפשרות השנייה היא לפעול אחרת: לשנות מהירות גלישה לפני הנחיתה, להקטין מטען על ידי שריפת דלק (באמצעות המתנה באוויר א.ב) ולנקוט בפעולות כשמדובר בטיסה א-סימטרית". טיסה א-סימטרית היא טיסה כשעל כנף אחת של המטוס יש יותר חימוש מהכנף השנייה.

עוד באותו עניין:
"שובביניו שלנו איננו": אבל כבד במשפחת הטייס שנהרג בתאונה
התאונה הקטלנית בחיל האוויר: "לא היו סימנים לתקלות במטוס לפני הנחיתה"
טייס F-16 נהרג בנטישת מטוס בוער בבסיס רמון שבדרום; הנסיבות בבדיקה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הטייס שנספה בתאונה אוהד כהן נוב במהלך חתונתו/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש המרכז למחקר תעופתי התייחס לטיסות א-סימטריות ואמר כי למרות שאינו מתמצא בנתוני האירוע הנוכחי, "מטוס יודע לטוס בתנאים כאלה. יש מערכת היגוי שיודעת לתפעל מטוס בתנאים כאלה". הוא הוסיף כי הטייסים אמורים לדעת כיצד להתמודד במצב מסוג זה, וכי הם מוכשרים לכך.

הנווט שהיה במהלך הטיסה עם רס"ן כהן נוב נפצע באורח קל לאחר שהצליח לנטוש את המטוס הבוער. רמות הסביר את תהליך הנטישה של מטוסי קרב ואמר כי "אם הטייס מחליט לנטוש - גם הנווט נוטש את המטוס". הוא הדגיש כי לנווט, בשונה מהטייס, יש יכולת לבחור אם למשוך את הידית ולנטוש את המטוס לבד - או לנטוש יחד עם הטייס. "מבחינת הנוהל, שניהם נוטשים", אמר רמות, "עכשיו במסגרת החקירה צריך לראות מה קרה שם בזמן הנטישה". הוא הוסיף כי יש לבדוק גם מה קרה לפני ההחלטה על נטישת המטוס וציין כי "אם הנווט נטש - הוא יודע מה היתה הסיבה".

ועדת החקירה שהוקמה לבדיקת נסיבות התאונה הקטלנית צפויה להתמקד בדקות האחרונות לפני שהמטוס עלה באש. מסתמן כי היתה בעיה בנתוני הנחיתה של המטוס, ומרגע שהטייס ראה שהוא ניגש לא טוב לנחיתה, הוא המריא שוב, ניסה לאזן את המטוס מחדש ולבצע נחיתה נוספת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
מטוס סופה F16. יששכר רואס, תצפית TPS
מטוס F-16 סופה/תצפית TPS, יששכר רואס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully