וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התאונה הקטלנית בחיל האוויר: "לא היו סימנים לתקלות במטוס לפני הנחיתה"

ועדת חקירת התאונה בבסיס רמון, שבה נהרג רס"ן אוהד כהן נוב בעת נטישת מטוס "סופה" לאחר ששב מתקיפה בעזה, החלה את עבודתה ותתמקד בעיקר בדקה האחרונה לפעילות. "הכול קרה בשברירי שנייה", אמר תא"ל במיל' אסף אגמון בריאיון לאולפן וואלה! NEWS

צילום: בני בן סימון, עריכת וידאו: ניר חן.

ועדת החקירה לנסיבות התאונה אתמול (רביעי) שבה נהרג הטייס רב-סרן אוהד כהן נוב, שנטש מטוס F-16 שעלה באש לאחר ששב מתקיפה ברצועת עזה, החלה היום את עבודתה. "הכול היה כשורה, לא התקבלו שום אינדיקציות חיצוניות על תקלה או בעיה", סיפר תת-אלוף (במיל') אסף אגמון, לשעבר מבכירי חיל האוויר המעורה בפרטי התאונה, בשיחה עם אולפן וואלה! NEWS על התקרית הקטלנית בטייסת "עטלף" בבסיס רמון שבנגב.

סימני השאלה שעומדים בפני ועדת החקירה מתמקדים בדקה האחרונה לפני שהמטוס עלה באש. כבר בשלב זה מסתמן שהייתה בעיה בנתוני הנחיתה של המטוס. ככל הנראה ניסה צוות המטוס "ללכת מסביב". כלומר, כדי לתקן את נתוני הנחיתה ממריא הטייס שוב, מאזן את המטוס ואז מנסה לבצע נחיתה פעם נוספת. השאלה הבאה היא מה התרחש בזמן הנטישה: איך הנווט הצליח לנטוש והטייס לא, ומה שיבש את יציאתו מהתא.

חברי ועדת החקירה יבחנו גורמים רבים שהיו מעורבים בטיסת מטוס מרגע יציאתו מהטייסת לתקיפה בעזה ועד חזרתו. בין היתר, ייבדקו עדויות הנווט ששרד את התאונה, צוותים טכניים, צוותים בחמ"ל ובמגדל הפיקוח שעקבו אחרי הנחיתה וצוותי הקרקע והכיבוי שהוזעקו לטפל במטוס הבוער, וכן ייבדק הספר הדיגיטלי שכולל את כל ההיסטוריה הטכנית של המטוס.

לקריאה נוספת:
מאבקי השליטה של חמאס עשויים לחדש את הסיכולים הממוקדים של ישראל
בעומק שטח האויב: הצצה נדירה לפעילות הסודית של יחידת שלדג
החייל שירה למוות בחברתו בעת שפרק את נשקו הורשע בהריגה

ראשוני: מטוס התרסק בבסיס רמון בדרום. אתר רשמי
"הכול היה כשורה". זירת התקרית, אתמול/אתר רשמי

לדברי אגמון, התקלה אירעה רק בעת הנחיתה. "המטוס חזר ממשימה מבצעית בעזה. הוא ניגש לנחיתה, וממש לפני הנגיעה במסלול התעוררה בעיה שבעקבותיה צוות המטוס החליט לבחור בין שתי אופציות: ללכת סביב, לנסות להמריא שוב ולחזור לנחיתה – או שהגיע למצב שבו לא יכול היה לשלוט במטוס והחליט לנטוש. אנחנו לא יודעים אם הטייס החליט את שניהם או שגם הנווט היה מעורב, כי זה קרה ממש בשברירי שנייה".

אגמון הוסיף כי בעבר מקרים אלו הסתיימו ללא אבדות בנפש. "ההחלטות שמקבלים במצבים אלה מתקבלים בשברירי שנייה. אלה התכונות שבהן נמדדים טייסים, הם מבצעים פעולות במהירות רבה. בדרך כלל המערכות אמינות, במיוחד של 'סופה' – המטוס הכי מתקדם של חיל האוויר. היו מקרים של נטישת מטוסי סופה על המסלול והם הסתיימו בהצלחה, אולם למרבה הצער במקרה זה הטייס נהרג במהלך הפליטה".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
רב סרן אוהד כהן נוב, טייס שנהרג בתאונת טיסה באזור מצפה רמון, אוקטובר 2016. ספק 500
נהרג בעת נטישת המטוס הבוער. כהן נוב/ספק 500

בתקרית נפצע גם נווט באורח קל. המטוס, ששב מפעילות מבצעית, החל לבעור מסיבה שאינה ברורה. מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, הנחה על הקמת ועדת חקירה בראשות קצין בדרגת אלוף משנה. מדובר צה"ל נמסר כי "צה"ל משתתף בצער המשפחה וימשיך ללוותה". כהן נוב, בן 34, הותיר אחריו תינוקת ואישה בהריון.

בשנת 2013 טייס ונווט נטשו מטוס סופה בשל תקלה במנוע מול חופי ישראל במהלך טיסת אימונים. הצוות חולץ אז בשלום על ידי כוחות של חיל האוויר.

הסופה הוא מטוס קרב דו-מושבי, תוצרת חברת "לוקהיד מרטין" האמריקנית, שנכנס לשירות בחיל האוויר הישראלי בשנת 2004. המטוס הוא בעל כושר נשיאה של מגוון טילים, ומוטמעות בו מערכות תוצרת כחול-לבן. מאז שהצטרף לחיל האוויר הוא השתתף בפעילות מגוונת ,בין היתר במלחמת לבנון השנייה ובמבצעים "עופרת יצוקה", "עמוד ענן", "צוק איתן" ומבצעים חשאיים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כהן נוב בחתונתו/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בן 34 במותו. כהן נוב בצעירותו/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully