וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחשש להימצאות עגבת: ייבדקו כל תרומות הדם שהתקבלו מאז יוני

החברה המייצרת את הערכות הבודקות מחלות המין בתרומות דם הודיעה למשרד הבריאות על ליקויים. במשרד מסרו כי אם יזוהה החיידק באחת מתרומות הדם, מקבל המנה יוזמן לבדיקות נוספות

תרומת דם. ShutterStock
ליקויים באצוות הערכות. תרומת דם/ShutterStock

תרומות הדם שסופקו לבתי החולים מחודש יוני ייבדקו בימים הקרובים מחשש להימצאות חיידק עגבת – כך מסר היום (רביעי) משרד הבריאות. הבדיקה החוזרת תיעשה משום שבערכות הבדיקה לזיהוי מחלת המין נמצאה ירידה ברגישות ולא זוהו שתיים מתוך שלוש דגימות מבני אדם שהיו בשלב מאוד מוקדם של הדבקה בחיידק.

ממשרד הבריאות נמסר כי בערב ראש השנה התקבלה הודעה מהחברה המייצרת את ערכות הבדיקה לזיהוי עגבת כי בבקרה שערכה הרשות האירופית על ערכות החברה נמצאה הירידה ברגישות באצוות מסוימות. ערכות אלה היו בשימוש החל מ-6 ביוני ועד היום.

בעקבות ההודעה נקט משרד הבריאות כמה צעדים. תחילה, החל מהיום יעברו שירותי הדם לבצע בדיקות עגבת בערכות של יצרן אחר. כמו כן, בימים הקרובים ייבדקו דגימות מתרומות דם שסופקו לבתי החולים, שנמצאות בארכיב שירותי הדם, בערכות החלופיות כדי לאשרר את תקינותן. במקרה שתתגלה תוצאה חיובית יאותר מקבל הדם והוא יוזמן לבדיקות נוספות ולהערכה רפואית על הצורך בקבלת טיפול.

עוד בוואלה! NEWS:
מרכז סרטן יוקם בבית החולים "העמק" בעפולה בתוך שלוש שנים
"חשבנו שיש לו וירוס": ילד בן שבע מבת ים מת מחסימת מעיים
למרות המודעות לנושא: רוב הישראלים רוכשים מזון זול ופחות בריא

מנת דם. שרון בוקוב
הסיכוי להדבקה מזערי. מנת דם/שרון בוקוב

במשרד הבריאות הסבירו כי השכיחות להדבקה היא קטנה. "לנוכח כלל הליכי הבטיחות הננקטים מעבר לבדיקות, השכיחות הנמוכה מאוד של העברת עגבת בתרומות דם, וגם זאת רק בקרב תורמים בפעם הראשונה (המהווים 15% מכלל התרומות), והעובדה שהסיכון קיים (אם בכלל) רק במרכיב הטסיות, הסיכון לאירוע של הדבקה הינו מזערי", נמסר. עם זאת, שירותי הדם נוקטים את כל הפעולות הנדרשות כדי לאתר הדבקה בעבר, אם קרתה, ולמנוע אפשרות של הדבקה עתידית.

במהלך השנים האחרונות לא דווח על מקרי העברת עגבת במרכיבי דם, בארץ ובעולם. מחלת העגבת מועברת ביחסי מין, ונגרמת על ידי חיידק הטרפונמה פאלידום, שמגיב לטיפול בפניצילין, שנחשב יעיל ביותר. החיידק רגיש מאוד לקור ולכן הסיכון להעברתו במנות ומרכיבי דם שהיו בקירור או בהקפאה הוא מזערי. עם זאת, קיים בכל זאת סיכון נמוך מאוד בקרב מקבלי עירויי טסיות, משום שמרכיב זה נשמר בטמפרטורת חדר.

שכיחות גילוי מקרי עגבת חדשים בקרב תורמי הדם המתנדבים בישראל נמוכה מאוד. החיידק מתגלה בדרך כלל בתרומת דם ראשונה (רק 15% מתורמי הדם בארץ הם תורמים ראשונים). בשני שלישים מהתורמים המאובחנים מדובר בהדבקה שלא קרתה בסמוך למועד תרומת הדם. הבדיקות מבוצעות בנוסף לתשאול קפדני, הנערך לתורמים לפני התרומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully