וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה מציבה S-300 בסוריה - וטורקיה מנסה להחיות את הפסקת האש

5.10.2016 / 1:07

במוסקבה אישרו כי הציבו את המערכת המתקדמת בבסיס הרוסי בטרטוס, ברקע קריסת הפסקת אש. ארדואן עשוי ליזום שיחה משותפת עם אובמה ופוטין, שעמו ייפגש בשבוע הבא. דיווח: "גוברים הקולות בממשל האמריקני לתקיפת אסד"

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

בצל המשבר הדיפלומטי הבינלאומי סביב המלחמה בסוריה והמתקפה בחאלב, רוסיה אישרה אתמול (שלישי) כי היא הציבה את מערכת ההגנה האווירית S-300 בבסיסה הימי במדינה. במקביל, נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן עשוי לקיים שיחה טלפונית משותפת עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין – שעמו ייפגש בשני – ועם נשיא ארצות הברית ברק אובמה, במטרה להחיות את הפסקת האש שקרסה בחודש שעבר. בוושינגטון פוסט דווח כי גוברים הקולות בקרב הממשל האמריקני לתקוף את דמשק.

ממשרד ההגנה במוסקבה נמסר כי הצבת מערכת הטילים בטרטוס, שנמצאת במערב סוריה, היא "הגנתית בלבד" וכי לא ברור מדוע "זה גורם לרחש בקרב עמיתנו במערב". רוסיה הציבה מערכת S-400 בלטקיה בשנה שעברה לאחר הפלת המטוס בידי טורקיה.

בעקבות המתקפה המשותפת של רוסיה ושל צבאו של בשאר אסד בחאלב, שנפתחה לפני כשבועיים, פרץ משבר בין מוסקבה לוושינגטון. זאת אחרי שהן ניסו להגיע להסדר בסוריה, שקרס תוך כמה ימים בלבד. אתמול הודיעה ארצות הברית כי מקפיאה את מגעיה עם רוסיה על סוריה.

לקריאה נוספת בנושא
שנה למבצע הרוסי ששינה את כללי המשחק בסוריה - והנציח את המלחמה
ילדות תחת התופת של חאלב: בת שבע מתעדת את חייה בעיר הנצורה

מערכת S-400 בבסיס הרוסי באזור לטקיה, 26 בנובמבר 2015. טוויטר, צילום מסך
"הכוונות הגנתיות בלבד". מערכת S-400 בלטקיה/צילום מסך, טוויטר

ג'ון קרי האשים שלשום את רוסיה בכך שלא עמדה בהתחייבויותיה, אולם היום הבהיר כי להמשיך במאמצים להגיע לשלום. "אנחנו לא מוותרים על העם הסורי ואנחנו לא נוטשים את דרך השלום", אמר שר החוץ של ארצות הברית במהלך דברים שנשא בבריסל. עמיתו, סרגיי לברוב, צוטט בארצו כמי שואמר שמוסקבה תעשה מאמצים לפתור את המשבר חרף החלטת וושינגטון להשעות את השיחות.

גורמים בממשל האמריקני אמרו לוושינגטון פוסט כי בעקבות ההתפתחויות האחרונות בסוכנות הביון המרכזית (CIA) ובצבא ארצות הברית גברו הקריאות לתגובה צבאית נגד משטר אסד. בין היתר, דווח, האופציות הכוללות תקיפת מסלולי המראה של חיל האוויר הסורי יועלו שוב על השולחן מחר, כשראשי סוכנויות הביטחון השונות ייפגשו עם ברק אובמה. עם זאת, נטען, לא חל שינוי בקרבו ואין הוא צפוי לאשר פעולה כזאת שלושה חודשים לפני סוף כהונתו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ברק אובמה בחנוכת מוזיאון לאומי להיסטוריה ותרבות של אמריקה, וושינגטון, ארה"ב. ספטמבר 2016. AP
לא צפוי לאשר מתקפה צבאית. אובמה/AP

בשטח לא נרשמו סימנים להרגעת המצב. המורדים במזרח חאלב, שמכותרת על ידי משטר אסד, אמרו כי הם הסבו אבדות לנאמניו של הנשיא בתום שעות של לחימה בשכונת שייח סעיד, שבפאתיה הדרומיים של מזרח העיר. כלי התקשורת הממלכתיים מסרו כי צבא סוריה מתקדם במתקפה הגדולה, שבה משתתפים גם חיזבאללה, במטרה להשיב את השליטה על העיר שמחולקת מאז 2012.

לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, מאז התמוטטה הפסקת האש לפני 15 יום, נהרגו 293 אזרחים במזרח חאלב הנצורה כתוצאה מתקיפות אוויריות רוסיות וסוריות, לצד ירי ארטילרי. 20 מהם, כך דווח, נהרגו היום. עוד מסר הארגון כי 25 איש נהרגו בפרק זמן זה בשכונות שבמערב העיר ונמצאים בידי המשטר.

גורמים באופוזיציה טוענים כי מספר ההרוגים בשטחיהם בעיר גבוה הרבה יותר, לנוכח המתקפה שאותה הם מתארים כחסרת תקדים בעוצמתה. מאות פצועים הובאו לכמה בתי חולים שעדיין מתפקדים, אך חסרים בציוד רפואי ונמצאים תחת מתקפה בעצמם.

(עדכון ראשון: 21:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully