וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך כמעט נחשפו המרגל החשוב בהיסטוריה והמבצע שהכניע את הנאצים

4.10.2016 / 9:24

הארכיון הבריטי חושף כי חואן פויול הספרדי, ששימש סוכן כפול אצל הגרמנים, כמעט "נשרף" בשל רצונה של אשתו לראות את אמה. "גרבו", כפי שכונה, בדה סיפור מבריק נוסף והציל את התכנית שהכריעה את היטלר

סרט תיעודי על הפלישה לנורמנדי

חואן פויול היה אחד הסוכנים הכפולים החשובים ביותר בהיסטוריה לנוכח תפקידו בהונאת גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה. ואולם, מסמכים שפרסם לאחרונה הארכיון הלאומי הבריטי חושפים כמה קרוב היה המבצע לרדת לטמיון, אך לא מסיבות מבצעיות.

פויול, יליד ברצלונה, ספרד, איבד את אמונו בפשיזם ובסוציאליזם לאחר חוויותיו במלחמת האזרחים בארצו, שהתרחשה בין 1936 ל-1939. היא הסתיימה בניצחון המורדים בראשות גנרל פרנקו, שנתמך על ידי אדולף היטלר ובניטו מוסוליני, שבחנו את כוחותיהם לקראת המערכות העתידיות.

כשהוא חרד לגורל העולם והאנושות, הוא החליט להתגייס לטובת בריטניה, שבתחילת מלחמת העולם השנייה הייתה הכוח היחיד שעמד מול הנאצים ובעלי בריתם. הממלכה, לעומת זאת, הייתה קצת פחות נלהבת משירותיו ושתי בקשותיו של פויול להצטרף למאמצי הריגול שלה אחרי גרמניה נדחו.

פויול לא התאייש והתחזה לגורם ממשלתי ספרדי פרו-נאצי, המבקר תכופות בלונדון לשם עסקים, ואף זייף דרכון דיפלומטי. הוא יצר קשר עם איש מודיעין גרמני במדריד, שהשתכנע וגייס אותו כסוכן נאצי. פויול נשלח להתחיל במשימתו.

עוד ידיעות על מלחמת העולם השנייה
היומן הסודי חשף: הדיפלומט שהציל יהודים בשואה חוסל בהוראת סטלין
"רצינו להרוג כמה שיותר גרמנים": סיפורם של "הנוקמים" היהודים

גנרל פרנקו, שליט ספרד, עם אדולף היטלר במעבר הגבול בין צרפת לספרד, 1940. AP
סייע לו להשתלט על ספרד. היטלר ופרנקו, 1940/AP

במקום להתמקם בלונדון כפי שסיפר לגרמנים, הוא התבסס בליסבון ובדה חיים שלמים שלכאורה התקיימו בבירת בריטניה – כל זאת באמצעות מדריכי תיירים, עיתונים וספרים – ששימשו אותו להכרת החיים בממלכה. הוא המציא רשת של תת-סוכנים שעובדת עבורו בלונדון ובברלין בלעו את הפיתיון והאמינו כי בידיהם נכס אסטרטגי שהסתנן לדרגים הבכירים של אויבתה הגדולה. לא רק הנאצים האמינו בכך. דיווחיו, שיורטו על ידי המודיעין הבריטי, נראו כה אמינים עד שהוא החל לרדוף אחרי אותו סוכן צללים.

פויול יצר קשר עם האמריקנים בליסבון, לאחר כניסת ארצות הברית למלחמת העולם השנייה, ואלו שכנעו את סוכנות הביטחון הבריטית MI5 שמדובר בגורם בעל חשיבות אדירה. פויול, בין היתר, גרם לצי הגרמני להשקיע משאבים רבים בחיפושים אחרי שיירה ימית שמעולם לא הייתה קיימת. לאחר שעבר סוף סוף לבריטניה באפריל אותה שנה, הוא זכה לשם הקוד "גרבו" – על שמה של גרטה גרבו, השחקנית השבדית המפורסמת - אחרי שמפעיליו הבינו כיצד דמיונו המפותח הביא להצלחות אדירות נגד הנאצים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לאחר המלחמה הוא החל בחיים חדש. "גרבו" ואשתו/מערכת וואלה!, צילום מסך

עד כדי כך הוא היה חשוב למהלך המלחמה עד שהוא השפיע על אחד המבצעים המכריעים ביותר בה, הפלישה לנורמנדי ב-6 ביוני 1944. הסוכן הכפול יצר קשר עם מפעיליו הגרמנים וסיפר להם כי המבצע עומד להתרחש – אך גרבו הצליח לשכנע אותם שזהו רק כיסוי למבצע האמיתי של בעלות הברית, שבכלל יצא אל הדרך צפונה יותר, בפאה דה-קאלה. הם כל כך סמכו עליו עד שהם נמנעו מלשלוח תגבורות לנורמנדי והתכוננו למתקפה "הנכונה", שמעולם לא התרחשה.

ואולם, כל זה היה בסכנה, חושפים מסמכים מהארכיון הבריטי ששוחררו לעיון הציבור בחודש שעבר. לא בגלל ערנותם של הגרמנים, אלא מאחר שלאשתו של גרבו, ארצ'לי, נמאס מהחיים הבלתי-אפשריים בלונדון, שם כל צעד ושעל שלה נבחן בקפידה על ידי הביון הבריטי. שנה לפני הפלישה לנורמנדי, ביוני 1943, היא איימה לחשוף את התרמית בפני השגרירות הספרדית בלונדון אם לא יאפשרו לה לבקר את אמה בספרד.

כדי למנוע ממנה לחשוף אותו, גרבו עשה את מה שהצטיין בו יותר מכל. יחד עם הביון הבריטי, הוא בדה כי נעצר על ידיהם לאחר שפרץ ויכוח אלים סביב היחס שלהם כלפי אשתו. היא הגיעה למחנה מעצר שבו לכאורה היה עצור, כשהוא לא מגולח ולבוש במדי עציר. ארצ'לי ההמומה הבטיחה לנצור את פיה ולסייע לו עד להשלמת המשימה.

בתום המלחמה הם עזבו יחד ועם שלושת ילדיהם לוונצואלה. שם גרבו עשה את התרמית האחרונה בחייו - כשמשפחתו נסעה לביקור בספרד, המודיעין הבריטי סייע לו לבדות את מותו, וכך הוא החל בחיים חדשים בדרום אמריקה, הרחק מהיבשת שעזר להציל.

בעלות הברית נוחתות בחופי נורמנדי, צרפת, 6 ביוני 1944. AP
הכיסוי נשמר. פלישת בעלות הברית לנורמנדי, 6 ביוני 1944/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully