וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתנה לחג: הרשות הפלסטינית הפקידה תשלום ראשון לחברת החשמל

2.10.2016 / 12:04

במסגרת הסכם בין נציג הרשות הפלסטינית ושר האוצר כחלון הועבר תשלום על סך כחצי מילארד שקל. יתרת החוב תועבר ב-48 תשלומים בארבע שנים. גורם ישראלי אמר כי התשלום מעיד על רצינות

עריכה: אוהד פיטר

(טקס החתימה על המתווה לפתרון החוב הפלסטיני לחברת החשמל, בחודש שעבר)

הרשות הפלסטינית הפקידה הבוקר (ראשון) תשלום ראשון של יותר מחצי מיליארד שקל בחשבון של חברת החשמל כחלק מהסדר להחזרת חוב שחתמה עם ישראל לפני כשבועיים, לאחר משא ומתן שנמשך שנים. לדברי גורם ישראלי, הבוקר הופקדו 590 מיליון שקל - התשלום הראשון מתוך חוב פלסטיני של כ-2 מיליארד שקל לחברת החשמל, ויתרת החוב תועבר בתשלומים. לדברי הגורם, העובדה שהתשלום הועבר במועד ובערב ראש השנה מעידה על רצינות הפלסטינים בנוגע ליישום המתווה.

לפי המתווה לפתרון החוב והסדרת משק האנרגיה הפלסטיני, עליו חתמו בחודש שעבר שר האוצר משה כחלון, מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף יואב (פולי) והשר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, חוסיין א-שייח, יתרת החוב תשולם בפריסה של 48 תשלומים במשך ארבע השנים הקרובות. החתימה על ההסדר הביאה לסיום משבר בן קרוב לעשור, במהלכו צברה הרשות הפלסטינית חוב שהיווה נטל על חברת החשמל בישראל ומכשול להגדלת היצע האנרגיה לכלכלה הפלסטינית ולפיתוחה הכלכלי של הרשות.

עוד בוואלה! NEWS:
מי הפוליטיקאי שעושה את העבודה הטובה ביותר?
"חשבנו שיש לו וירוס": ילד בן שבע מבת ים מת מחסימת מעיים
פקקים בכבישים, סגר בשטחים וכוננות בבירה: נערכים לראש השנה

שר האוצר, מנכ"ל האוצר, מתאם פעולות הממשלה בשטחים והשר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית חותמים על מתווה עקרונות לפתרון החוב ולהסדרת משק האנרגיה של הרשות הפלסטינית. 13 בספטמבר 2016. משרד האוצר, ספק 500
טקס החתימה על מתווה החוב, בחודש שעבר/ספק 500, משרד האוצר

במסגרת הניסיונות לגבות את החוב, ביצעה חברת החשמל בשנים האחרונות הפסקות חשמל יזומות בגדה המערבית אחת לתקופה ואף קיזזה את החוב מכספי המסים שישראל גובה עבור הרשות הפלסטינית – מהלכים שעוררו ביקורת בקהילה הבינלאומית. כחלק מהמתווה אליו הגיעו הצדדים במשא ומתן הסכימה ישראל להפחית מסכום החוב כחצי מיליארד שקל, בגין תעריפים וריביות עודפות שהצטברו לאורך השנים. עוד הוסכם כי יועברו לרשות עוד 1.14 מיליארד שקל שקוזזו בשנים האחרונות מכספי המסים שישראל גובה עבורה.

במסגרת המתווה סיכמו הצדדים כי ניהול משק החשמל הפלסטיני יעבור לאחריות הרשות הפלסטינית. זאת, בשונה מהמצב שהיה קיים עד היום בו חברת החשמל עבדה מול שורה של חברות פלסטיניות ולקוחות פרטיים והתקשתה לגבות את החובות. כעת, האחריות על אספקת האנרגיה והעברת התשלום תוטל על הרשות, ויוקם גוף מרכזי שירכוש חשמל מחברת החשמל הישראלית ויהיה אחראי לאספקת האנרגיה לתושבים הפלסטיניים.

שר האוצר, משה כחלון, אמר בעת החתימה כי ההסכם "יחסוך הרבה הסכמות והרבה קונפליקטים בעתיד", ומעניק ודאות לחברת החשמל הן בהסדרת חובות העבר והן בהבטחת התשלומים העתידיים. לדברי כחלון, "זהו צעד ראשון בדרך ארוכה ושני הצדדים נדרשים למסירות ולנחישות על מנת להשלים את יישום המתווה". הוא הוסיף כי ההסכם מבטיח את רצף אספקת החשמל הסדיר וכן פיתוח כלכלי של הרשות. "כלכלה יציבה ברשות הפלסטינית היא אינטרס ישראלי מבחינה כלכלית, מדינית וביטחונית", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully