וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר משבר של עשור: הושג הסכם עם הפלסטינים לתשלום חוב החשמל

14.9.2016 / 0:44

לפי ההסכם, הרשות הפלסטינית תעביר 570 מיליון שקל מתוך שני מיליארד, ושאר החוב ישולם במהלך 4 שנים. ישראל ויתרה על כחצי מיליארד שקלים בריביות שהצטברו. שר האוצר: "צעד ראשון בדרך ארוכה"

עריכה: אוהד פיטר

ישראל והרשות הפלסטינית חתמו אתמול (שלישי) על מתווה לפיתרון החוב של הפלסטינים לחברת החשמל והסדרת משק האנרגיה הפלסטיני, בתום שנה של משא ומתן. במסגרת המתווה, הרשות תעביר סכום ראשוני של 570 מיליון שקלים מתוך חוב של כשני מיליארד שקלים, וישראל הסכימה להפחית כחצי מיליארד שקלים - ריביות עודפות שהצטברו לאורך השנים. את היתרה ישלמו הפלסטינים במהלך ארבע השנים הקרובות בפריסה של 48 תשלומים. ההסכם נחתם בקריית הממשלה בתל אביב בידי שר האוצר משה כחלון, יחד עם מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף יואב מרדכי והשר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית חוסיין א-שייח.

עוד הוסכם כי ניהול משק החשמל הפלסטיני יעבור לאחריות הרשות הפלסטינית ויוקם גוף מרכזי שירכוש חשמל מחברת החשמל הישראלית ויהיה אחראי על אספקתו לתושבי הרשות. כיום פועלת חברת החשמל מול שורה של חברות פלסטיניות ולקוחות פרטיים, דבר שהקשה עליה לגבות את החובות שהצטברו. עוד הוסכם כי יוקמו שני צוותי עבודה מקצועיים ישראליים-פלסטיניים שיגבשו הסכם מסחרי בין הצדדים ויגדירו את אופן העברת האחריות על ניהול משק החשמל לרשות הפלסטינית.

עוד בוואלה! NEWS:
הנשיא לשעבר שמעון פרס לקה באירוע מוחי ופונה לבית החולים שיבא
האם השיגור הצליח? לוויין התצפית "אופק 11" בדרך לחלל
פרסום ראשון: משרד החינוך מוריד את הדרישות להוראת מתמטיקה

ישראל והרשות חתמו על הסכם להסדרת חובות החשמל ומשק האנרגיה הפלסטיני. מערכת וואלה! NEWS
כחלון וא-שייח חותמים על ההסכם/מערכת וואלה! NEWS

ההסכם, שפורסם לראשונה שלשום בחדשות 2, מביא לסיום משבר בן עשר שנים שבמהלכו הצטבר לפלסטינים חוב בגובה של כשני מיליארד שקלים. החוב היווה נטל על חברת החשמל ויצר קושי להגדיל את היצע האנרגיה לכלכלה הפלסטינית ולפיתוח הכלכלי ברשות. במסגרת הניסיונות לגבות את החוב, ביצעה חברת החשמל מדי פעם הפסקות חשמל יזומות בגדה המערבית ואף קיזזה את החוב מכספי המסים שישראל גובה עבור הרשות הפלסטינית – מהלכים שעוררו ביקורת בקהילה הבינלאומית. במסגרת ההסכם, ישראל תעביר לרשות יותר ממיליארד שקלים שקוזזו בשנים האחרונות מכספי המסים שישראל מעבירה לרשות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"אם לא נפתור את הבעיה ההיסטורית - נוריש לילדינו משבר קשה"

במשרד האוצר אמרו אתמול כי "ההסכם יביא לביסוס יחסי מסחר יציבים והוגנים בין חברת החשמל לרשות הפלסטינית, צעדים שיבטיחו תשלום מלא של הצריכה העתידית של הפלסטינים, כמו גם פיתוח פרוייקטים חדשים בתחום האנרגיה". עוד אמרו במשרד האוצר כי "יישום המתווה הוא צעד קריטי על מנת להבטיח אספקת חשמל רציפה ומספקת לתושבי הרשות הפלסטינית, ולצורך פיתוח כלכלי של הרשות לטובת כלל תושביה".

שר האוצר, משה כחלון, אמר בעת החתימה כי ההסכם "יחסוך הרבה אי הסכמות והרבה קונפליקטים בעתיד", ומעניק ודאות לחברת החשמל להסדרת חובות העבר והבטחת תשלומי העתיד. לדברי כחלון, "זהו צעד ראשון בדרך ארוכה ושני הצדדים נדרשים למסירות ונחישות על מנת להשלים את יישום המתווה. ההסכם מבטיח רצף אספקת חשמל סדיר ופיתוח כלכלי של הרשות. כלכלה יציבה ברשות הפלסטינית היא אינטרס ישראלי מבחינה כלכלית, מדינית וביטחונית". כחלון הודה לאלוף מרדכי על הסיוע בגיבוש ההסכם, והוסיף אמירה מדינית כללית בשבחו את המשא ומתן מול אנשי הרשות. "מי שחושב שניתן להגיע לפריצת דרך בין שני הצדדים ללא ניהול משא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים פועל בניגוד לאינטרס של עמו", אמר כחלון. "אם לא נתייצב לפתור את הבעיה ההיסטורית שבינינו לבין הפלסטינים אנחנו נוריש לילדנו משבר שיהיה הרבה יותר קשה לפתור אותו".

(עדכון ראשון: 23:16)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully