וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שלום בסוריה - משימה כמעט בלתי-אפשרית": עשרות נהרגו בחאלב

26.9.2016 / 0:00

לפי הארגון הסורי לזכויות האדם, 23 אזרחים נהרגו בעיר מאז אתמול. רשת אל-ג'זירה דיווחה על 85 הרוגים. מועצת הביטחון ערכה ישיבת חירום בנושא. שגרירת ארה"ב: "פעולותיה של מוסקבה עשויות להתגבר לכדי פשע מלחמה". השגריר הרוסי: "הארגונים החמושים הם מכשול לשלום"

צילום: רויטרס

הקרבות העזים בין צבא סוריה ובעלי בריתו לבין המורדים בחאלב נמשכו אתמול (ראשון) ועל פי הארגון הסורי לזכויות אדם מאז אתמול בבוקר נהרגו 23 אזרחים במתקפות אוויריות על העיר. רשת אל-ג'זירה אף דיווחה על מספר גבוה יותר, העומד על 85 הרוגים. לפי הדיווחים מהמקום, בתי החולים מתקשים לקבל את כמות הפצועים חסרת התקדים. במקביל, נמשכת הלחימה בשטח סביב השליטה על מחנה פליטים אסטרטגי שנמצא מצפון לעיר, והחליף ידיים בין שבת לראשון.

בעוד הלחימה מסלימה, מועצת הביטחון של האו"ם ערכה ישיבת חירום בעקבות המשבר בחאלב. שגרירת ארצות הברית בארגון, סמנתה פאוור, כינתה את פעולותיה של רוסיה בסוריה "מעשים ברבריים", שאינם נועדו להיאבק בטרור. היא האשימה את מוסקבה והמשטר הסורי ב"תדלוק המלחמה בסוריה", וציינה כי פעולות רוסיה במדינה השסועה עשויות להתגבר לכדי לפשעי מלחמה.

"במקום לשאוף לשלום, רוסיה ואסד יוצרים מלחמה. במקום לסייע בהעברת סיוע מציל חיים לאזרחים, רוסיה ואסד מפציצים שיירות הומניטריות, בתי חולים, ואנשי צוותי החילוץ", אמרה פאוור והוסיפה: "זה הזמן להגיד מי הוא זה שעורך את התקיפות האוויריות, מי הורג אזרחים. לרוסיה יש מקום קבע במועצת הביטחון – זו פריבילגיה הטומנת בחובה אחריות, אך בסוריה ובחאלב, רוסיה משתמשת ברעה בפריבילגיה ההיסטורית הזו".

לקריאה נוספת:
מעצמות המערב נגד רוסיה: "ההסלמה בסוריה סותרת את התחייבויותיה"
הגופות בסוריה נערמות בהמוניהן, מיליונים נותקו ממים - והעולם שותק
מבין ההריסות: חילוצו של תינוק שנקבר תחת האבנים בחאלב

הריסות באזורים שהותקפו בידי כוחות משטר אסד וחיל האוויר הרוסי בחאלב שבצפון סוריה. רויטרס
אדם מתהלך בין הריסות הבתים בחאלב, אתמול/רויטרס

בתגובה אמר שגריר רוסיה באו"ם, ויטלי צ'ורקין, כי "מאות ארגונים חמושים בסוריה מתחמשים ומפציצים את שטח המדינה ללא אבחנה. על כן, השלום הוא כמעט משימה בלתי-אפשרית בשלב זה".

שגריר בריטניה באו"ם, מתיו רייקרופט, אמר בדיון כי הניסיון של רוסיה וארצות הברית להביא להסכם שלום בסוריה "כמעט שבק חיים, ועל מועצת הביטחון להיות מוכנה למלא את אחריותה. המשטר ורוסיה הובילו לגיהינום חדש בחאלב. רוסיה משתפת פעולה עם המשטר הסורי כדי לבצע פשעי מלחמה".

מזכ"ל האו"ם באן קי מון קרא למעצמות העולם לפעול באופן נחרץ יותר לסיום "הסיוט בסוריה". "מה התירוץ לנקיטת צעדים שאינם נחושים לעצירת הפרעות? עוד כמה זמן בעלי ההשפעה יאפשרו לאכזריות הזו להימשך?", תהה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
הריסות באזורים שהותקפו בידי כוחות משטר אסד וחיל האוויר הרוסי בחאלב שבצפון סוריה. רויטרס
"זה הזמן להגיד מי הורג אזרחים". חאלב, אתמול/רויטרס

שליח האו"ם לסוריה סטפן דה מיסטורה האשים בדיון את המשטר הסורי בפתיחה ב"מתקפה צבאית חסרת-תקדים". לדבריו, ההכרזה על מתקפה לכיבוש מזרח חאלב מידי המורדים הובילה לאחד השבועות החמורים ביותר בחמש שנות הלחימה. הוא ציין כי מטוסי הקרב תוקפים אזורים מיושבים בפצצות מתוחכמות – דבר שלטענתו עשוי להתגבר לכדי פשע מלחמה. עם זאת, הוא ציין כי הוא משוכנע שעדין ניתן לשפר את המצב במדינה, והדגיש כי לא יתפטר "בזמן שרוסיה וארצות הברית מנסות להציל את הפסקת האש".

בתוך כך, נמשכו אתמול הניסיונות להעביר סיוע הומניטרי לאזורים הנצורים, וארגון הצלב האדום הודיע כי העביר משלוחי מזון ותרופות לארבע עיירות נצורות שסבלו ממחסור במוצרים בסיסיים במשך שישה חודשים. לפי ההודעה, 53 משאיות הגיעו לעיירות מדאיה וזבדאני, הנצורות בידי כוחות המשטר, ו-18 משאיות נוספות הגיעו לכפריא ופועה הנצורות בידי המורדים.

צוותי הצלה מחלצים גופה מההריסות בחאלב, סוריה, 24 בספטמבר. ארגון הסיוע "הקסדות הלבנות", AP
פעולות חילוץ בהריסות המבנים בחאלב/AP, ארגון הסיוע "הקסדות הלבנות"

בשבת הצליחו כוחותיו של הנשיא בשאר אסד והמיליציות התומכות בו להתקדם לראשונה מאז החל המבצע החדש בחאלב ביום חמישי, כשהם השתלטו על מחנה הפליטים חנדראת, השוכן כמה קילומטרים בלבד מצפון לחאלב. עם זאת, כמה שעות לאחר מכן הצליחו המורדים להדוף את המתקפה ולהשיב את השטח לידיהם.

"השתלטנו מחדש על המחנה, אך המשטר שרף אותו עם פצצות תבערה", אמר אבו אל-חסנין, מפקד בקואליציה של ארגונים הכוללת את הקבוצות המרכזיות שבלמו את המתקפה. "הצלחנו להגן על המחנה, אך ההפצצות העלו באש את כלי הרכב שלנו". בצבא אסד הודו שאיבדו את האחיזה במקום.

המתקפה האחרונה על חאלב עשויה להיות הקרב הנרחב ביותר עד כה במלחמת האזרחים שגבתה את חייהם של מאות אלפי בני אדם וגרמה ל-11 מיליון איש לעזוב את בתיהם. תושבי העיר סיפרו כי התקיפות האוויריות על מזרח חאלב, שנמצאת בידי האופוזיציה, הן העזות ביותר אי-פעם. עשרות בני אדם נהרגו בעיר בימים האחרונים, ולפי הארגון הסורי לזכויות אדם, רק אתמול איבדו את חייהם 45 איש, בהם עשרה ילדים.

הריסות בעיר חאלב, סוריה, אחרי תקיפות אוויריות, 24 בספטמבר 2016. ארגון הסיוע "הקסדות הלבנות", AP
הריסות במזרח העיר חאלב/AP, ארגון הסיוע "הקסדות הלבנות"

במערב מיואשים מהמתקפה האחרונה של אסד, רוסיה, איראן וחיזבאללה, שדומה שקברה את התקווה לפתרון דיפלומטי. מוקדם יותר היום אמר שר החוץ של בריטניה בוריס ג'ונסון כי רוסיה אשמה בהתמשכותה של המלחמה וייתכן שביצעה פשע מלחמה בתקיפת שיירת הסיוע לחאלב בשבוע שעבר.

"היא (רוסיה) אשמה בהארכת המלחמה הזאת ובהפיכתה לאכזרית יותר", אמר ג'ונסון בריאיון לרשת BBC. "כשזה מגיע לתקריות כמו הפצצת שיירת הסיוע בחאלב, עלינו לבחון אם זה נעשה בידיעה שמדובר במטרות אזרחיות, מה שהופך זאת לפשע מלחמה".

(עדכון ראשון: 15:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully