וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה לנתניהו: "ארצות הברית מודאגת מהבנייה בהתנחלויות"

טל שלו, שליחת וואלה! NEWS עם פמליית ראש הממשלה בניו יורק

21.9.2016 / 20:15

בפגישתם האחרונה בין השניים בניו יורק הודה נתניהו לנשיא על הסכם הסיוע שנחתם בשבוע שעבר לאחר מגעים ממושכים. אובמה הדגיש את מחויבותו לפתרון שתי המדינות, אך אמר כי הברית בין המדינות לא ניתנת לשבירה. על הקשר עם רה"מ: "נתניהו תמיד היה כן"

ספק 500

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ברק אובמה נפגשו הערב (רביעי) בניו יורק, במה שככל הנראה תהיה פגישתם האחרונה של השניים בזמן כהונתו של אובמה. "ארצות הברית מודאגת מהבנייה בהתנחלויות", אמר אובמה לנתניהו, אך הדגיש: "הברית בין ישראל לארצות הברית אינה ניתנת לשבירה".

כמו כן, אובמה אמר כי חשוב לו לטפח את האפשרות של "ישראל יציבה, שחיה בשלום עם שכניה ולצד מדינה פלסטינית". לדבריו, "הקשר בינינו מבוסס על ערכים זהים, קשרי משפחה והכרה שמדינת ישראל היהודית היא מבעלות בריתנו החשובות ביותר". הוא התייחס לאירועי האלימות האחרונים: "אנחנו שולחים איחולי החלמה לפצועים ישראלים ופלסטינים. יש סכנה גדולה של אלימות, ואנחנו מקווים שנוכל למצוא ביחד עם ישראל נתיב לשלום".

עוד בנושא:
הפרידה של אובמה, שובו של ארדואן: העצרת הכללית של האו"ם יוצאת לדרך
אחרי שהבטיח את ביטחון ישראל: אובמה מתפנה להישג האחרון מול נתניהו
אובמה נאם באו"ם: "ישראל יודעת שלא תוכל להחזיק בהתנחלויות לעד"

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב אובמה – בני יורק. טל שלו באמצעות וואווי, מערכת וואלה! NEWS
"לישראל אין חברה טובה יותר מארצות הברית". אובמה ונתניהו, היום/מערכת וואלה! NEWS, טל שלו באמצעות וואווי

"אלה זמנים מאתגרים", טען אובמה. "הסכם הסיוע מעניק ביטחון לשיתוף פעולה ביטחוני ומודיעיני, ומאפשר ודאות בזמן שבו יש הרבה חוסר ודאות. זאת תקופה קשה ומסוכנת במזרח התיכון ואנו מבקשים לוודא שתהיינה לישראל כל היכולות שלהן היא זקוקה כדי להגן על העם בישראל ולשמור על ביטחונו".

"תהיה לנו עכשיו הזדמנות לדון באתגרים שנובעים ממצבים כמו זה הקיים בסוריה. אני מעוניין גם לשמוע מראש הממשלה כיצד הוא רואה את המצב בישראל ובגדה המערבית. כמובן שלבנו עם אלה שנפצעו, הן ישראלים והן פלסטינים. קיימת סכנה גדולה מהטרור אך גם מהתפרצויות של אלימות", הוסיף
.
בנוסף לכך, הנשיא האמריקני מסר: "ארצות הברית כולה מתפללת לשלומו של שמעון פרס, ידיד גדול, גיבור וענק היסטורי. אני יודע שהוא ומשפחתו עוברים כעת תקופה קשה, אבל רציתי לוודא שאני מודה לו על ידידותו ועל מנהיגותו, ועל תפקידו בביסוס יחסי ארצות הברית-ישראל".

"אני יכול לומר על ראש הממשלה נתניהו שתמיד היה אתנו גלוי ושצוותו שיתף פעולה ביעילות עם הצוות שלנו", הוסיף אובמה. "אני מבטיח שאבקר בישראל לעיתים תכופות מכיוון שהיא מדינה יפהפייה עם אנשים יפהפיים. מישל והבנות מתרעמות על כך שלא לקחתי אותן לרוב הנסיעות הללו, והן עכשיו מתעקשות שאקח אותן".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב אובמה בני יורק. רויטרס
"מישל והבנות כועסות שלא לקחתי אותן בפעם הקודמת". נתניהו ואובמה, הערב/רויטרס

בפתח הפגישה, שנערכה במלון שבו שוהה הנשיא וארכה כ-40 דקות, הודה ראש הממשלה על הסכם הסיוע הביטחוני לעשור הקרוב, שנחתם בשבוע שעבר לאחר חודשים של מגעים אינטנסיביים. לדברי נתניהו, הסכם הסיוע "מחזק את יכולתה של ישראל להגן על עצמה - בעצמה". הוא הוסיף: "האתגר הגדול ביותר העומד בפנינו הוא כמובן קנאות בלתי פוסקת. ההזדמנות הגדולה ביותר היא קידום שלום בר קיימא. זהו יעד אחד שעליו לא נוותר לעולם, לא אני ולא אזרחי ישראל".

"לישראל אין ידידה טובה מאשר ארצות הברית, ולארצות הברית אין ידידה טובה יותר מאשר ישראל", אמר נתניהו. "הברית בינינו מעמיקה עשור אחר עשור, לאורך כהונות של נשיאים שונים, בתקופת קונגרס דו מפלגתי, ותמיד קיימת תמיכתו המרשימה של העם האמריקני בישראל. הקשר בינינו איתן. הוא מבוסס על ערכים משותפים, מועצם על ידי אינטרסים משותפים ומעוגן בגורל המשותף".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ברק אובמה, הבית הלבן, 9 בנובמבר 2015. רויטרס
"נתניהו ינסה לנצל את הפגישה כדי להגיע להבנות". פגישת נתניהו ואובמה, 2015/רויטרס

לפי ההערכה בירושלים, הנשיא אובמה עשוי לקדם מהלך אחרון בנושא הישראלי-פלסטיני לפני תום כהונתו, והפגישה תשמש הזדמנות לראש הממשלה לנסות ולהגיע להבנות על ארבעת החודשים הקרובים. גורמים ישראליים ואמריקניים אומרים כי הנשיא טרם החליט אם ומה יבחר לעשות, אך על הפרק עומדות שורה של אפשרויות – ובמרכזן נאום נשיאותי שיניח עקרונות ברורים (פרמטרים) לסיום הסכסוך, או קידום הצעת החלטה ברוח כזו במועצת הביטחון, אם ביוזמה אמריקנית או בוויתור על הווטו המסורתי של ארצות הברית לגבי הצעות של מדינות אחרות החברות במועצה. "ראש הממשלה ינצל את הפגישה לנסות לתאם את המהלכים ולהגיע להבנות על ארבעת החודשים הקרובים", אמר מקורב לנתניהו לוואלה! NEWS.

אמש, בנאומו האחרון בעצרת הכללית של האו"ם, אובמה התייחס לנושא בשני משפטים ואמר כי "ישראל צריכה להכיר בכך שהיא אינה יכולה לכבוש ולבנות התנחלויות באדמות פלסטיניות". סגן היועץ לביטחון לאומי, בן רודס, אמר אתמול כי הנשיא יביע בפגישה את הדאגה שלו מהמשך הבנייה בהתנחלויות, זאת בהמשך לביקורת חריפה שהושמעה בשבועות האחרונים בבית הלבן ובמשרד החוץ האמריקני על שורה של תכניות בנייה ישראליות בגדה המערבית ובמזרח ירושלים, ובהמשך לתגובה חריפה לסרטון ה"טיהור האתני" שפרסם נתניהו החודש.

בתחילת יולי פרסם הקוורטט - הרביעייה הבינלאומית הכוללת את ארצות הברית, רוסיה, האיחוד האירופי והאו"ם - דוח מקיף שכלל שורה של המלצות להתנעת התהליך המדיני, ובראשן דרישה חזקה מישראל להפסיק את הבנייה בהתנחלויות. בוושינגטון זועמים כי דווקא מאז פרסום הדוח חלה עלייה בהודעות על תכנון ובנייה. על רקע זה, כמה שעות לפני הפגישה בוטל דיון של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיריית ירושלים על תכניות בנייה בגילה שבירושלים, ככל הנראה כדי להימנע ממתיחויות נוספות.

טקס החתימה בוושינגטון על הסכם הסיוע הביטחוני, 14 בספטמבר 2016. שגרירות ישראל בוושינגטון, מערכת וואלה! NEWS
ישאירו את המתיחות הרחק מהמצלמות. חתימת הסכם הסיוע/מערכת וואלה! NEWS, שגרירות ישראל בוושינגטון

לצד זאת, בצל חתימת הסכם הסיוע, שעורר ביקורת פוליטית בארצות הברית ובישראל מצד מתנגדיהם של נתניהו ואובמה, לשני המנהיגים היה אינטרס להפגין ידידות וחום ולהשאיר את המתיחות רחוק מעיני המצלמות. בשבוע האחרון המסרים מהבית הלבן ומלשכת ראש הממשלה בכל הנוגע להסכם הסיוע היו זהים - שבחים ומחמאות להסכם הסיוע הגדול ביותר אי פעם למדינה כלשהי מלבד ארצות הברית.

עבור נתניהו, סיום חיובי לפגישה האחרונה יסייע בדחיית ההתקפות על יחסיו העכורים עם הממשל והתנהלותו מול הבית הלבן בנושא האיראני, ועבור הנשיא – חיוכים ומפגני ידידות יסמנו את מורשתו כממשל הנדיב ביותר כלפי ישראל, ובוודאי יסייעו גם למי שמעוניינת להחליפו בתפקיד, המתמודדת הדמוקרטית הילרי קלינטון, במאבק על הקול היהודי.

(עדכון ראשון: 19:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully