וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה נאם באו"ם: "ישראל יודעת שלא תוכל להחזיק בהתנחלויות לעד"

נשיא ארה"ב נאם בפעם האחרונה בעצרת הכללית של האו"ם. "הפלסטינים צריכים לדחות את ההסתה ולהכיר בלגיטימיות של ישראל, וזו צריכה להכיר בעובדה שלא תוכל להתנחל באדמות פלסטיניות לעד", אמר אובמה. מזכ"ל האו"ם באן קי מון: "פתרון מדינה אחת - זה מטורף"

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ברק אובמה נאם היום (שלישי) בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק בפעם אחרונה לפני תום כהונתו בבית הלבן. בין היתר, התייחס ליחסים בין ישראל לפלסטינים ואמר כי שני הצדדים נושאים באחריות לסכסוך המתמשך.

"כמובן שישראלים ופלסטינים יהיו במצב טוב יותר אם הפלסטינים ידחו את ההסתה ויכירו בלגיטימיות של ישראל, ואם ישראל תכיר בעובדה כי אינה יכולה להחזיק בהתנחלויות ולכבוש אדמות של פלסטינים לעד", אמר אובמה.

לקריאה נוספת:
הפרידה של אובמה, שובו של ארדואן: העצרת הכללית של האו"ם יוצאת לדרך
גולת הכותרת - הפגישה הטעונה עם אובמה: נתניהו יוצא לאו"ם

נשיא ארצות הברית ברק אובמה, העצרת הכללית של האו"ם, ניו יורק. 20 בספטמבר 2016. רויטרס
אובמה בנאום בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק/רויטרס

בפתח דבריו התייחס להישגיו הדיפלומטיים. "אפרט על כל ההתפתחויות שעשינו: ממשבר כלכלי אנחנו מובילים את העולם לצמיחה, פתרנו את סוגיית הגרעין, כוננו יחסים עם קובה וסיימנו את המלחמה בקולומביה", אמר אובמה. "הפכנו מוסדות בינלאומיים לייצוגיים יותר. זו עבודה חשובה ששינתה את חיי האנושות. זה לא היה יכול לקרות אם לא היינו פועלים יחד. ועדיין, סביב העולם אנו רואים פליטים חוצים גבולות, בעיות כלכליות ממשיכות להקשות על חיי האנשים ורואים יותר רשתות טרור, שמשפיעות על הנוער ברשתות החברתיות".

לדבריו, שיתוף פעולה גלובלי בדרכי דיפלומטיה יובילו לרווחה. "זה הפרדוקס שמאפיין את עולמנו היום. רבע מאה אחרי סיום המלחמה הקרה, העולם משגשג ושקט הרבה יותר. למרות זאת, אנשים מאבדים אמון במוסדות והמתח בין המדינות נהיה גדול יותר. על כן, אני מאמין שברגע זה עומדות בפני כולנו בחירה: אנו יכולים לשתף פעולה או לסגת לעולם מפולג. אני רוצה להציע כי יש ללכת קדימה ולא אחורה. עקרון השוק החופשי והדמוקרטיה צריכים להישאר הבסיס לכך.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

"עולם שבו אחוז אחד מחזיק בעושר לא יהיה יציב"

"הנה העובדה החשובה ביותר: הכלכלה העולמית הפכה את חייהם של מיליארדים לטובים יותר. מספר האנשים שחים בעוני ירד בצורה משמעותית. זה אומר שלאנשים יש מה לאכול, נשים לא מתות בלידה. באותו הזמן, פיענוח הקוד הגנטי אפשר לנו לפתח תרופות. האינטרנט סייע לחבר אנשים לידע. מלבד המקומות שבהם החירות נסוגה, מספר הדמוקרטיות בעולם הכפיל את עצמו. אלו המכחישים את הכבוד של האחר נתונים בפני ביקורת עולמית. הסדר העולמי שלנו כה מוצלח שאנו מקבלים אותו כמובן מאליו. שדה הקרב באירופה הוחלף בשקט. סין והודו כעת נמצאות על הדרך לצמיחה. אני מאמין כי אנו צריכים להכיר בכך כדי להתקדם.

"עולם שבו אחוז אחד מחזיק בעושר השווה לזה של 99% האחרים לא יהיה עולם יציב. הפערים בין עשירים לעניים לא חדש, אך הטכנולוגיה כעת יכולה להציג זאת. איך אנחנו מתקנים זאת? אני חושב שיש דרך - להשקיע בבני אדם, להגביר את הביטחון ולגרום להם ליזום יוזמות חדשות. זה מה שאני עושה בארצות הברית, וזה מניב פרי.

מזכ"ל האו"ם באן קי מון, העצרת הכללית של האו"ם, ניו יורק. 20 בספטמבר 2016. רויטרס
"פתרון של מדינה אחת - מטורף". באן קי מון בעצרת הכללית של האו"ם, היום/רויטרס

"עבדנו עם אומות אחרות בכל הקשור למסים ובנקאות. דחפנו למען הכחדת השחיתות. השווקים מייצרים עבודות כשהן מבוססות על עבודה קשה. אני מאמין שכלכלות מתפתחות צריכות לעשות יותר לצמצום הפערים. זה קשה להתבסס על סיוע חיצוני, אך זו לא צדקה. זה לא הדבר הנכון, אלא החכם.

"באירופה, המצב במדינות שאימצו את הדמוקרטיה שונה לחלוטין לעומת אלה שלא עשו זאת. באוקראינה האזרחים דרשו שינוי כי הם ראו שהחיים טובים יותר במדינות הבלטיות ובפולין. אין זה אומר שאין כשלים בדמוקרטיה. כן, באמריקה יש יותר מדי כסף בפוליטיקה, יותר מדי שותפות של האזרחים. באירופה, בריסל נראית כמרוחקת. יותר מדי פעמים מקבלי ההחלטות בבירות המדינות שכחו שהדמוקרטיה צריכה להגיע מלמטה למעלה, ולא ההיפך. אלו הן בעיות אמיתיות.

נאום אובמה – הנקודות המרכזיות. רויטרס, עיבוד תמונה
נאום אובמה – הנקודות המרכזיות/עיבוד תמונה, רויטרס

"עלינו לדחות פונדמנטליזם, גזענות ואמונה בעליונות אתנית שאינה תואמת למודרניות. עלינו לאמץ את הסובלנות כלפי בני אדם. אנו רואים מחאות נגד קריקטורות של מוחמד, מנסים לראות את רוסיה משחזרת את גדולתה באמצעות כוח, מדינות באסיה מתעמתות על טענות היסטוריות, בניו יורק רואים אנשים שחוששים מדמוגרפיה והגירה. עלינו לכבד את התרבות של השונה.

"אני חושב שעלינו להיות כנים. עלינו להיות מאוחדים ולהרוס רשתות כמו דאעש שלא מכבדות את חיי האדם, כמו גם לרדוף אחר הדיפלומטיה במקומות כמו סוריה כדי להביא לפתרון פוליטי. אנו צריכים לוודא כי עד שהשאלות הנוגעות לדו קיום יענו, הקיצוניות תמשיך להיות ואף להיות מיוצאת החוצה. העולם קטן מדי. מה שנכון במזרח התיכון נכון עבור כולנו.

"כשאיראן מסכימה להפסיק את תכניתה הגרעינית, זה מקדם יציבות. עם זאת, כשקוריאה הצפונית עורכת ניסוי, זה משבש אותו. עלינו לפעול להפחתת מאגרי הגרעין שלנו ולהתחייב לא לערוך ניסויים. אנו לא יכולים להיאבק בזיקה, יתושים לא מכבדים חומות, בלי שנשקיע יחד וסיוע למדינות עניות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"משפחתי מורכבת מדם המסורת של אנשים שונים מהעולם, כמו שאמריקה נבנתה על ידי מהגרים ממקומות שונים. בחיי האישיים וכנשיא, למדתי כי הזהויות שלנו לא צריכות להיות מוגדרות על ידי דיכוי האחר, אלא על ידי חיזוק האחר. הן יכולות להיות מאופיינות על ידי חירות והוגנות. אימוץ הערכים האלה לא מחליש אותנו, אלא מחזק.

לפעמים אני מקבל ביקורת על כך שאני מאמין בנורמות בינלאומיות ובמוסדות בינלאומיים, אבל אני מאמין שבטווח הארוך הדבר ישפר את הביטחון שלנו. אם רוסיה ממשיכה להתערב בענייני שכנותיה, עם הזמן שה זה יהפוך את הגבולות לבטוחים פחות. על כולנו להשקיע בהצלחה של המוסדות, והחדשות הטובות הן שכאשר נוקטים בדרך זו – מגיעים להישגים. ביחד תגברנו את כוח שמירת השלום של האו"ם. ביחד, עכשיו, עלינו לפתוח את לבנו ולעשות יותר כדי לסייע לפליטים. עלינו לגלות אמפתיה לאנשים חפים מפשע שנאלצו לברוח מכל מה שהם מכירים, עלינו לגלות אמפתיה ולדמיין איך היה הדבר עבורנו ועבור משפחתנו, ועל כולנו להבין שבסופו של דבר העולם יהיה בטוח יותר. מדינות רבות עושות את הדבר הנכון, אך מדינות רבות יכולות לעשות יותר. כמו כן, אלה שמגיעים למדיניותנו צריכים לפעול יותר כדי להשתלב".

פרנסואה הולנד נושא נאום בבניין העירייה בניס לאחר הפיגוע הדריסה שאירע בעיר, יולי 2016. רויטרס
"לא ניתן לכפות הסכם על הצדדים". הולנד/רויטרס

מזכ"ל האו"ם באן קי מון נאם לפני אובמה והתייחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני. "החלפת פתרון שתי המדינות במדינה אחת יוביל להרבה בעיות. כידיד של שני העמים, כואב לי שכבר עשור הקיטוב גובר ואין תקווה. זה טירוף", אמר.

נשיא צרפת פרנסואה הולנד התייחס גם הוא בנאומו לסכסוך הישראלי-פלסטיני, וקרא לצדדים ללכת לפי היוזמה הצרפתית, ולהיפגש לחידוש המו"מ בצרפת. "אף אחד לא יכול לכפות הסכם על הצדדים, אבל המשך הסטטוס קוו הוא סיכון, זה אומר המשך ההתנחלויות, זה אומר לאפשר למצב בלתי אפשרי להמשיך", אמר הנשיא והוסיף: "יש להיפגש כאן ולדון כך ששני הצדדים יישאו באחריות וינהלו משא ומתן".

עבדאללה מלך ירדן בנאומו באו"ם, 28 בספטמבר 2015. רויטרס
"אעמוד נגד ההפרות במקומות הקדושים". עבדאללה מלך ירדן בעצרת האו"ם בשנה שעברה/רויטרס

מלך ירדן עבדאללה קרא לישראל לפתוח במשא ומתן עם הפלסטינים, וקרא שלא להפר את הסטטוס קוו במקומות הקדושים. "ההגנה על ירושלים היא דאגה מרכזית וכל העיר הזו חשובה לדתי ולעולם. זו עדיפות עבורי ועבור כל המוסלמים, ואנו דוחים תקיפות על אתרים קדושים של נוצרים ומוסלמים בעיר הקדושה. אני אמשיך להגן על המקומות האלה ולעמוד נגד כל ההפרות של קדושתן, כולל באל-אקצא".

את רוב נאומו הקדיש עבדאללה כדי להדגיש את ההבדל בין האסלאם המתון לזה שבו דוגלים ארגוני הטרור, ובהם דאעש. "אלה שאינם נאמנים לאסלאם מעוותים אותו. המוסלמים מאמינים בתנ"ך ובתורה, אללה אמר בקוראן שהאמונה באלוהים נגלתה לכל הנביאים - למשה, לישו, ואין להבחין ביניהם. משה מוזכר 146 פעם בקוראן, ישו -25. מי שלא נאמן לאסלאם מסתיר את האמת הזו. אסור.

195 נואמים מרחבי העולם

בפעם ה-71 נפתחה היום בצהריים העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. כמדי שנה, היא מושכת אליה עשרות מנהיגים ונציגים בכירים מכל רחבי העולם. 195 דוברים שונים יעלו על במת הנאומים. מלבד אובמה, שלו זאת תהיה הפעם השמינית והאחרונה עם סיום כהונתו השנייה, נאם גם מזכ"ל האו"ם באן, שנשא דברי סיום לאור תום תקופת הקדנציה השנייה שלו בראשות הארגון.

העצרת הכללית עוסקת מטבע הדברים בסוגיות הבוערות ביותר שנמצאות על סדר היום העולמי: המלחמה בסוריה, הסכם הגרעין עם איראן, הסכסוך הישראלי-פלסטיני, המעורבות הרוסית באוקראינה, המתיחות בין קוריאה הצפונית לקוריאה הדרומית – כולן יזכו ליחס מצד הנואמים. גולת הכותרת צפויה להיות משבר הפליטים ודיון מיוחד בנושא התקיים כבר אתמול במטרה למצוא דרכים חדשות להגן על כמעט 65 מיליון עקורים.

(עדכון ראשון: 17:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully