וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גולת הכותרת - הפגישה הטעונה עם אובמה: נתניהו יוצא לאו"ם

20.9.2016 / 8:05

רה"מ יגיע לעצרת הכללית ויתחכך בכל מנהיגי העולם. אך האירוע המרכזי הוא הפגישה עם הנשיא. נתניהו יודה על הסכם הסיוע אבל ברקע מרחף חשש ממהלך בנושא הישראלי-פלסטיני בטרם תסתיים כהונתו

מערכת וואלה!

הביקור השנתי בניו יורק בעצרת הכללית של האו"ם הוא עניין של מסורת אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו. ראשי ממשלה בעבר וחלק ממנהיגי העולם כיום בחרו ובוחרים לעתים לוותר על המגה-אירוע שייפתח היום (שלישי) בניו יורק, שבו מתקבצים מדי שנה כל ראשי המדינות החברות בארגון לדבר את אשר על לבם. יש כאלה שמעדיפים לשלוח את שר החוץ, כמו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. הוא שיגר השנה במקומו את סרגיי לברוב כדי לייצג את מדינתו על הבמה העולמית, אבל נתניהו לא כזה.

מאז שחזר ללשכת ראש הממשלה ב-2009, נתניהו הגיע לניו יורק כמעט מדי שנה, מלבד ב-2010, אז שלח במקומו את שר החוץ דאז אביגדור ליברמן. בשל החפיפה בין מועדי החגים בישראל לתאריכי כינוס העצרת, הוא נאלץ בדרך כלל לדחות את הגעתו לניו יורק, והוא קצת מפספס את המסיבה, כי בעוד נשיא ארצות הברית והמנהיגים הבולטים בעולם נואמים בימים הראשונים של כינוס העצרת וכבר עוזבים את העיר, נאומיו של נתניהו נערכים לקראת סופה של המליאה. השנה הוא מגיע בדיוק בזמן להתחכך עם שועי עולם במסדרונות האו"ם.

עוד בוואלה! NEWS:
מצלמות וצוותים מיוחדים: כך לקחי גל הטרור הקודם יבלמו את ההסלמה
נרדם בכניסה לפאב - וניסה להימלט בהליכה: כך נתפס החשוד מניו יורק
"שופכים את דמנו": כמאה איש הפגינו בת"א נגד עמותות סיוע לזרים

אובמה נועד עם נתניהו: "לא נסכים לאירן גרעינית". רויטרס
ייפגשו לראשונה מאז נובמבר בשנה שעברה. אובמה ונתניהו/רויטרס

נכון לשעה זו, לנתניהו נקבעו פגישות עם הנשיא ברק אובמה, מזכ"ל האו"ם וראש ממשלת אוסטרליה מלקולם טורנבול, ואירוע עם ראשי מדינות מאפריקה. בלשכת ראש הממשלה לא נידבו מידע על פגישות נוספות, אך ישנם לא מעט שמות לוהטים ברשימת האנשים שנתניהו עשוי לפגוש, במקרה או שלא במקרה, בשולי העצרת. הלשכה הכחישה את הדיווח על פגישה מתוכננת עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, ונראה שנתניהו גם לא ימהר להיתקל במסדרון בנשיא איראן חסן רוחאני.

אך בין אורחי העצרת נמצאים גם נשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי, ראשת ממשלת בריטניה החדשה תרזה מיי, ראשי הממשלות של צרפת ואיטליה פרנסואה הולנד ומתאו רנצי, נשיא ארגנטינה מאוריציו מכרי ורבים וטובים אחרים שנתניהו ישמח לפגוש.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
טקס החתימה בוושינגטון על הסכם הסיוע הביטחוני, 14 בספטמבר 2016. רויטרס
טקס החתימה על הסכם הסיוע הביטחוני בוושינגטון בשבוע שעבר/רויטרס

בכל מקרה, גולת הכותרת המדינית תהיה הפגישה עם הנשיא אובמה. זוהי פגישתם הראשונה של שני המנהיגים מאז נובמבר בשנה שעברה, וככל הנראה גם האחרונה לפני שאובמה עוזב את התפקיד. אחרי חתימת הסכם הסיוע הביטחוני בשבוע שעבר לשני המנהיגים יהיה קל לברך ולחייך מול המצלמות, אך בתוך הפגישה, שתתקיים בבית המלון שבו אובמה שוהה, תרחף סוגיה טעונה, שתלווה את יחסי שני המנהיגים בחודשים שעוד נותרו להם ביחד.

"הזדמנות לדון בקידום פתרון שתי המדינות"

בימים האחרונים, במענה לביקורת הפוליטית על הסכם הסיוע הביטחוני, גם בישראל וגם בארצות הברית, הציגו בבית הלבן ובלשכת ראש הממשלה אחדות מסרים נדירה המשבחת ומפארת את הסכם ההיסטורי. עם זאת, כבר בהודעה על הפגישה צצו הרמזים לאי-הסכמה. הבית הלבן הודיע בפירוש כי הפגישה היא "הזדמנות לדון בצורך בקידום מהותי של פתרון שתי המדינות לנוכח המגמות המטרידות בשטח".

לשכת נתניהו, מצדה, ציינה כי נתניהו מתכוון לשוחח "על האתגרים וההזדמנויות במזרח התיכון והדרך לקדם יחד שלום וביטחון". עניין של סמנטיקה? לא רק. על רקע החרפת הטון הביקורתי מוושינגטון כלפי מדיניות ההתנחלויות בשבועות האחרונים, בירושלים גובר החשש ממהלך אחרון של אובמה בנושא הישראלי-פלסטיני בטרם תסתיים כהונתו. בפגישה יוכל נתניהו להבין מה הכיוון שאליו צועד הנשיא.

קרי ואבו מאזן בפגישה בניו יורק. רויטרס
הסכסוך עשוי לתפוס חלק נכבד מסדר יומו של נתניהו. אבו מאזן בפגישתו עם ג'ון קרי, אמש/רויטרס

על אף ש"המדינה האסלאמית" (דאעש) באירופה והמלחמה בסוריה דחקו את הנושא הפלסטיני מסדר היום העולמי, הסכסוך עדיין עשוי לתפוס חלק נכבד מסדר היום של נתניהו בעצרת. ביום שאחרי הפגישה עם אובמה, צפוי דו-קרב מילולי מעניין כשנתניהו ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן יישאו דברים בהפרש של שעות.

בשולי העצרת צפויה להתקיים פגישה של חברות הקוורטט – ארצות הברית, רוסיה, האו"ם והאיחוד האירופי – שפרסם ביוני האחרון דוח מקיף על הסכסוך הישראלי-פלסטיני בניסיון להניע מחדש את התהליך המדיני. בינתיים, למורת רוחן של כל החברות, לא נרשמו למסמך הזה כל תוצאות. בנוסף לכך, המשלחת הצרפתית לאו"ם צפויה לכנס פגישה לדיון ביוזמה הצרפתית, שמאז כינוס הוועידה בפריז ביוני האחרון גם היא לא צברה תאוצה.

השר משה כחלון, ישיבת ממשלה, 18 בספטמבר 2016. מארק ישראל סלם, מערכת וואלה! NEWS
יתלווה לנתניהו בביקורו בניו יורק. שר האוצר כחלון מחוץ לישיבת הממשלה, שלשום/מערכת וואלה! NEWS, מארק ישראל סלם

למסע השנתי של נתניהו להצגת "האמת של ישראל" כפי שהוא נוהג להצהיר בפתח ביקוריו, מתלווים לא מעט חברים לדרך. נתניהו הזמין את שר האוצר משה כחלון להצטרף לביקור, והוא צפוי להיפגש ביום רביעי עם מקבילו האמריקני ג'ק לו. גם סגן השר במשרד ראש הממשלה, מייקל אורן, יצטרף לטיסת ראש הממשלה. השרים צחי הנגבי ואופיר אקוניס וסגנית שר החוץ ציפי חוטובלי כבר שוהים בניו יורק. מנכ"ל משרד החוץ דורי גולד ושגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר ילוו את נתניהו בביקור, שיובל על ידי שגריר ישראל באו"ם דני דנון והקונסול הכללי בניו יורק דני דיין.

בניגוד לנשיא מצרים א-סיסי, שמנצל את ביקורו בארצות הברית גם למפגש עם המועמדים לנשיאות, נתניהו כנראה בחר להימנע מכל מראה של התערבות בקמפיין ולא צפוי כעת להיפגש עם הילרי קלינטון ודונלד טראמפ. עם זאת, לוואלה! NEWS נודע כי נעשים מגעים לתיאום פגישה עם מושל ניו יורק, אנדרו קומו, שנחשב לידיד גדול של ישראל ואף ביקר בישראל בעיצומו של מבצע "צוק איתן" לפני כשנתיים.

על רקע פיגוע הטרור בניו יורק, נבחנת האפשרות לקיום מפגן הזדהות דומה של נתניהו לקומו. מלבד הנאום באו"ם, נתניהו יישא דברים במכון המחקר השמרני "האדסון", אך טרם הוחלט אם לקיים את הנוהל הרגיל של סבב ראיונות נרחב בכלי התקשורת האמריקניים. אחרי מערכת הבחירות ב-2012, שבה הואשם בתמיכה במועמד הרפובליקני מיט רומני, נראה שנתניהו מתרחק ממהמורות פוליטיות מיותרות בשנת בחירות, ובניגוד לחיבתו לביקורים השנתיים באו"ם, בעניין הזה - הוא יעדיף כנראה לא לייצר מסורת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully