וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין ההנדסה של חטיבת יהודה במשפט אזריה: "הגזרה רוויה במטענים"

21.9.2016 / 15:09

משפטו של החייל שמואשם בהרג במחבל מנוטרל המשיך בבית הדין הצבאי ביפו, ובמסגרתו העיד קצין ההנדסה של חטיבת יהודה. "איום הייחוס בגזרת יהודה ושומרון הוא קיום מטעני חבלה - זו גזרה רוויה במטענים"

צילום: מור שאולי, עריכה: ניר חן

משפט אלאור אזריה, החייל שמואשם בהריגת מחבל מנוטרל בחברון, המשיך היום (רביעי) בבית הדין הצבאי ביפו. במהלך הדיון העיד סרן לירון פסח קצין ההנדסה החטיבתי של החטיבה המרחבית יהודה לטובת ההגנה, והציג את ההנחיות לטיפול באירועים בהם קיים חשש לקיום מטען חבלה בזירה.

"הייתי שותף לעשרות זירות מטענים, גזרת יהודה ושומרון רוויה במטעני חבלה. כך עולה גם בהערכות המצב וזה איום הייחוס", אמר פסח בעדותו. "לאחר האירוע הפצנו חידוד של הנוהל להתמודדות עם זירה שבה קיים חשש למטען בגזרה, שכולל הנחייה לסגירתה".

פסח הטיל את האחריות לתפעול זירה שבה קיים חשש למטען על המפקד בשטח. "בסופו של דבר יש מפקד, ואם הוא מעלה חשש למטען אז מזמינים חבלן. הוא מקבל את ההחלטות", אמר. "כוחותינו לא טובים בבידוד המרחב, זו אחת מנקודות התורפה. מאז ומתמיד היה קיים חיכוך בין הכוחות לחבלנים לגבי אחזקת המחבל עד להגעת החבלנים לזירה, לעומת הצורך לפנות אותה כמה שיותר מהר".

בהמשך הדיון יעיד מטעם ההגנה גם קצין מודיעין בחטיבת יהודה, שצפוי להישאל על ההתרעות פיגועים בגזרה בסמוך בשבועות שקדמו לאירוע. שני הקצינים לא מוגדרים כעדים מומחים במשפט אך צפויים לחזק את עמדת ההגנה, שלפיה היה חשש אמתי ממטען חבלה בזירה.

עוד בוואלה! NEWS:
זאבים בודדים שמונעים מנקמה: המפגעים של גל הטרור החדש
העיירה הפלסטינית שחושפת את האתגרים של צה"ל ושב"כ בגל הטרור
"המפקדים שלחו את הילד למות": אם החייל שטבע זועמת על העונש

עדכונים מבית המשפט:

אלאור אזריה, החייל המואשם בהריגת מחבל מנוטרל בחברון, בבית המשפט הצבאי ביפו, 19 בספטמבר 2016.. מור שאולי
אלאור אזריה, החייל המואשם בהריגת מחבל מנוטרל בחברון, בבית המשפט הצבאי ביפו, 19 בספטמבר 2016./מור שאולי

מוקדם יותר השבוע העידו לטובתו של אזריה שני קצינים בכירים לשעבר, האלופים (במיל') עוזי דיין ודני ביטון, כעדים מומחים. בעדותם התייחסו דיין וביטון למעורבותה של מצ"ח בחקירת הפרשה, והטילו את האחריות לאירוע על מפקדיו של אזריה.

"למצ"ח אין כלים לחקור אירועים מבצעיים. חבל שבמקרה הזה לא השתמשו בכלי של ועדת חקירה, וגלגלו את זה ישר לתחום הפלילי", אמר דיין על דוכן העדים. "אם לוחם טעה, לא מגלגלים את זה לתחום הפלילי אלא אם כן יש כוונת זדון במעשה".

אלוף במיל' עוזי דיין, יו"ר מפעל הפיס, בבית המשפט הצבאי ביפו במשפטו של אלאור אזריה, 19 בספטמבר 2016.. מור שאולי
אלוף במיל' עוזי דיין, יו"ר מפעל הפיס, בבית המשפט הצבאי ביפו במשפטו של אלאור אזריה, 19 בספטמבר 2016./מור שאולי

"היה מחדל פיקודי מצד מפקד החטיבה, מפקד הגדוד ומפקד הפלוגה", הוסיף ביטון. "לדעתי, המ"פ נכנס לטראומה מעצם הירי. התיק הזה מהווה קו שבר, הכרעה לא נכונה תוביל לכך שאף חייל לא יוכל בסופו של דבר לבצע ירי מציל חיים".

בחוות דעתו התייחס דיין גם לסערה הציבורית סביב משפטו של אזריה, וכתב כי הוא "מציע לבית המשפט להתעלם מכל האמירות שנשמעו ומכל לחץ ציבורי". לדבריו, "לתוצאות המשפט יהיו משמעויות לכל הלוחמים והציבור הרחב". דיין הבהיר כי לפי עמדתו, "דינם של מחבלים למות, בלי קשר אם סיכנו באותו רגע או לא".

(עדכון ראשון: 09:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully