וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המפקדים שלחו את הילד למות": אם החייל שטבע זועמת על העונש

שלומי גבאי

20.9.2016 / 11:59

אמו של אילן יענקלביץ' קיבלה בכעס את החלטות הוועדה שחקרה את מותו של בנה. לטענתה, הדחת שלושה ממפקדיו והעמדת אדם נוסף לשימוע הן עונש קל מדי. "זאת אשמתם המלאה, הם צריכים לשלם", אמרה. ריאיון לאולפן וואלה! NEWS

מערכת וואלה!

אמו ודודתו של אילן יענקלביץ', החייל בן ה-19 מנתניה שטבע למוות במאגר מים בעוטף עזה, קיבלו בזעם את ההודעה על העונש שהוטל על מפקדיו. בשלושת החודשים שחלפו מאז האסון שפקד את האם סבטה, שזהו בנה היחיד, ואת הדודה ריטה, הן חיכו למסקנותיה של ועדת החקירה, וקיבלו אותן באכזבה. "המפקדים שלחו את הילד למות, ממש למות. זאת אשמתם המלאה. האוטו לא היה זז בלי אישור מהמפקד הגדול, ומאגר המים שבו טבע אילן היה מקום שאסור להיכנס אליו בכלל" – כך טענו היום (שלישי) בדמעות, בשיחה משותפת עם וואלה! NEWS.

הוועדה קבעה כי יש להדיח מתפקידם את שני המפקדים הישירים של יענקלביץ', קצינים בדרגת סגן משנה, ולבחון את המשך שירותם בצה"ל. כמו כן, הוחלט להדיח מפקד ישיר נוסף של החייל, בדרגת רב סרן. הוועדה אף קבעה כי למפקד של שלושת הקצינים, אזרח עובד צה"ל בדרגת ראש ענף, ייערך בירור משמעתי. עוד הוחלט כי ראש המחלקה יינזף אצל ראש אגף המודיעין, אלוף הרצי הלוי.

עוד בנושא:
טרגדיה בדרום: חייל בן 19 טבע למוות במאגר מים בעוטף עזה
אמו של החייל שטבע למוות: "הוא הבן היחיד שלי, היה הכול בשבילי"

האם סבטלנה ותמונת בנה אילו יענקלביץ'. שלומי גבאי
סבטה מחזיקה את תמונתו של בנה/שלומי גבאי
"הם ממשיכים לחיות באושר ויזכו לגדל את הילדים שלהם, ואני איבדתי את הבן היחיד שלי"

"זה לא מספיק שאחד יעמוד לשימוע ושלושה יודחו מתפקידיהם. זה נשמע כמו עונש הולם על מוות של חייל? הם ממשיכים לחיות באושר ויזכו לגדל את הילדים שלהם, ואני איבדתי את הבן היחיד שלי. אני בוכה כל יום, והולכת לבית העלמין כל יום", הוסיפה האם, וטענה כי יש להעמיד את המפקדים לדין בגין גרימת מוות ברשלנות. היא ואחותה זעמו במיוחד על העונש שניתן לראש הענף. "הוא שלח את החיילים לנסיעה הזאת, נתן להם אישור חתום. הוא צריך לשלם על זה ולא רק לעמוד לשימוע, אסור להסתפק בלהשעות אותו מהתפקיד", אמרו בכעס.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"היו לו הרבה שאיפות לתקופה שאחרי הצבא"

השתיים ציינו כי יענקלביץ' הוא בן יחיד, ולאמו הייתה זכות לסרב לגיוסו לתפקיד קרבי. היא אכן סירבה, אך הדבר לא הבטיח את ביטחונו. "שלחו אותו לדרום. אם זה לא היה מסוכן לא היו משלמים לו תוספת סיכון", העירו. הן סיפרו שקיבלו את ההודעה על העונש אתמול מנציגה של צה"ל שהגיעה לביתן, כדי שלא ישמעו על כך מהתקשורת.

אמו סיפרה כי יענקלביץ' רצה לשרת בתפקיד מאמן כושר, אך לדבריה "לא אפשרו לו בגלל פרופיל גבוה". היא הוסיפה כי הוא "אהב קראטה והייתה לו חגורה חומה. הוא לימד חברים בבסיס איך לאכול נכון ואהב מאוד להתאמן. היו לו הרבה שאיפות לתקופה שאחרי הצבא".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סבטה ובנה אילן/מערכת וואלה!, צילום מסך

היא אמרה כי בזירת האסון לא היו קצינים שהשגיחו על אילן, וכי מדובר במאגר "עמוק מאוד, כשבעה או שמונה מטרים, ומסולע". לדבריה, זה היה האסון השני שהתרחש בו בחצי שנה. היא הבהירה כי בנה ידע לשחות, ואף היה "בחור אחראי, ספורטיבי וחזק", ולכן לא ברור לה מדוע טבע.

סבטה הוסיפה כי לפני שטבע, בנה היה מעורב בתאונת דרכים בצבא. "הוא חילץ את עצמו וגם את החברים שלו. שאלתי את המפקד איך אילן יכול לחשוב על אחרים, אבל הם לא חשבו עליו. הוא לא ידע מה לענות. אמר שהם חשבו שהוא יצא מהמים".

עורכי הדין סרן ליאור עייש וסרן מור ימין, אשר מייצגים את אחד הקצינים מטעם הסנגוריה הצבאית מסרו בתגובה: "מרשנו הינו קצין מצטיין ביחידה מובחרת. במקרה זה לטעמנו לא נפל כשל כלשהו בתפקודו. מכיוון שחקירת מצ"ח עודנה מתנהלת לא נוכל לפרט יותר. הדברים יובאו בפירוט במסגרת הליך שימוע, אם יהיה צורך. אנו מקווים שהתיק נגד מרשנו ייסגר".

מאגר מים סמוך לכיסופים, המקום בו טבע הצעיר. 27 ביולי 2016. חוסן אלעוברה תיעוד מבצעי מד"א, מד"א
כוחות החילוץ במאגר אור, בחודש יולי/מד"א, חוסן אלעוברה תיעוד מבצעי מד"א

יענקלביץ' טבע בחודש יולי במאגר אור הסמוך לקיבוץ כיסופים. לאחר כחצי שעה שבה לא יצא מהמאגר הוזעקו צוותי חילוץ מיחידת 669 וצוללנים שסרקו את המים. "הגעתי למקום וראיתי כמה צעירים נסערים מסביב למאגר מים. הם סיפרו לי שחבר שלהם נכנס פנימה לפני יותר מחצי שעה וטרם יצא", סיפר עומר ביטון, חובש רפואת חירום במד"א.

ביטון הוסיף: "תוך כדי שאנחנו מנסים לסרוק את המאגר, הגיעו למקום לוחמי אש שנכנסו למים עם ציוד ייעודי לחילוץ, ויחד עם כוח צבאי שגם כן הגיע למקום הם חילצו את הצעיר לגדת האגם כשהוא ללא רוח חיים. בתוך דקות נאלצנו לקבוע את מותו".

מאגר מים באזור כיסופים שבו טבע צעיר כבן 20 למוות. 27 ביולי 2016. כבאות והצלה נגב, מערכת וואלה! NEWS
כוחות החילוץ במאגר אור, בחודש יולי/מערכת וואלה! NEWS, כבאות והצלה נגב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully