וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במשפט סודי: עשר שנות מאסר לתושב ארה"ב שהורשע בריגול באיראן

20.9.2016 / 15:12

ניזר זאקה, אזרח לבנון שפעל להפצת אינטרנט חופשי בעולם, נעלם באיראן בשנה שעברה לאחר שהוזמן לכנס עם הנשיא רוחאני. זהו המעצר האחרון בסדרת המעצרים של אנשים מערביים ברפובליקה האסלאמית

עריכה: יאיר דניאל

תושב אמריקני שהוחזק במעצר באיראן במשך שנה בגין חשד לריגול נשלח לעשר שנות מאסר ונקנס ב-4.2 מיליון דולר – כך מסרו היום (שלישי) מקורביו. עונשו הוא האחרון בצעדים שנוקטות משמרות המהפכה נגד אזרחים זרים מאז נחתם הסכם הגרעין עם המעצמות בשנה שעברה.

משפטו של ניזר זאקה, אזרח לבנון שפעל למען אינטרנט חופשי ושארגונו עבד יחד עם הממשל האמריקני, התקיים ברקע הגעתו של הנשיא חסן רוחאני ושל בכירים איראנים אחרים לניו יורק, שם תחל היום העצרת הכללית של האו"ם. העונש גם מראה את האתגר שעומד בפני ממשלות מערביות, שמעוניינות בקשרים חמים יותר עם איראן, שם הקיצונים בכוחות הביטחון מסמנים אנשים בעלי אזרחות כפולה ואחרים ומעמידים אותם לדין במשפטים חשאיים.

לקריאה נוספת בנושא
"חפרפרת" באיראן: חבר בצוות המו"מ להסכם הגרעין חשוד בריגול
אמו של מדען הגרעין האיראני שהוצא להורג: "הוא היה חף מפשע"

ניזר זאקה, תושב ארצות הברית שהורשע בריגול באיראן, 2013. AP
באיראן לא התייחסו לעונשו. ניזר זאקה, 2013/AP

"הם לא מתייחסים לשום נורמות בינלאומיות או להסכמים בינלאומיים", אמר דייוויד רמדאן, מחוקק לשעבר במדינת וירג'יניה ואחד ממקימי הארגון "חבריו של ניזר זאקה". ג'ייסון פובלט, עורך דין אמריקני המייצג את זאקה, אמר כי בית משפט של משמרות המהפכה גזר היום את העונש בפסק דין בן 60 עמודים, שאותו טרם ראה. לפי ארגון אמנסטי אינטרנשיונל, לזאקה היו שני שימועים בלבד לפני הפסיקה וכי הוא קיבל רק סיוע משפטי מוגבל במשפט שהתקיים בדלתיים סגורות.

בתקשורת האיראנית לא היה אזכור לעונשו של התושב האמריקני והמשלחת האיראנית לאו"ם לא הגיבה בנושא. הוא נעלם ב-18 בספטמבר אשתקד, במהלך ביקורו החמישי באיראן. הוא הוזמן להשתתף בכנס שבו דיבר הנשיא רוחאני על מתן הזדמנויות כלכליות לנשים ועל פיתוח בר-קיימא. ב-3 בנובמבר, דיווחה הטלוויזיה האיראנית כי הוא במעצר וכינה אותו מרגל בעל "קשרים עמוקים" לסוכנויות המודיעין של ארצות הברית.

מאז הסכם הגרעין והסרת הסנקציות על איראן, שוחררו ארבעה אזרחים אמריקנים שהוחזקו במעצר באיראן. עם זאת, מאז נעצרו עוד כמה אזרחים מערביים בעלי שורשים אירניים. האחרונה שבהם הייתה נאזנין זגהארי-רטקליף, אזרחית בריטניה שנשלחה לחמש שנות מאסר לאחר שהורשעה בתכנון "להפיל" את המשטר בזמן שהגיעה לביקור משפחתי במדינה עם בתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully