וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חפרפרת" באיראן: חבר בצוות המו"מ להסכם הגרעין חשוד בריגול

דובר התביעה בטהראן מסר כי אחד מחברי הצוות שגיבש את ההסכם ההיסטורי עם המעצמות פעל כ"מרגל שחדר לצוות הגרעין". על פי דיווח איראני, החשוד העביר מידע כלכלי לבריטניה וניסה לערוק מהמדינה בחודש שעבר

צילום: AP, עריכה: יאיר דניאל

(בחודש שעבר: נשיא איראן חסן רוחאני האשים את המעצמות בהפרת ההסכם)

הרשויות באיראן עצרו חבר בצוות המשא ומתן שגיבש את ההסכם ההיסטורי בנוגע לתכנית הגרעין של טהראן בחשד לריגול – כך מסר היום (ראשון) דובר התביעה במדינה, רולמחוסיין מוחסני א'גאי. לדבריו, החשוד שוחרר בערבות לאחר שנעצר למשך כמה ימים, אולם הוא עדיין נמצא תחת חקירה. אג'אי תיאר את החשוד, שזהותו לא פורסמה, כ"מרגל שחדר לצוות הגרעין".

דבריו של אג'אי, שמגיעים בעקבות דיווחים בכלי התקשורת האיראניים שעד כה לא זכו לאימות מצד הרשויות, מתווספים לדיווחים אחרים על מעצר חשודים בריגול במדינה. בסוף השבוע קרא סגן שר החוץ של איראן עבאס עראקצ'י, שהוביל את צוות המשא ומתן לשיחות הגרעין, לרשויות הרלוונטיות להתייחס לדיווחים, והבהיר כי "לא יגיב לשמועות".

עוד בוואלה! NEWS:
איראן: הוסרו וירוסים שאותרו במחשבי שני מפעלים פטרוכימיים
שגריר בעיראק טען כי מתכננים להתנקש בו - והתבקש לעזוב
מתיחות במפרץ: מפגשים מסוכנים בין ספינות אמריקניות לאיראניות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ניסה לברוח מהמדינה לקנדה דרך טורקיה". אספהאני/מערכת וואלה!, צילום מסך

באתר החדשות "נסים", הנחשב מקורב לגורמי מודיעין איראניים, דווח בשבוע שעבר כי החשוד הוא עבד א-רסול דורי אספהאני, האחראי על תחום הבנקאות בשיחות עם המעצמות. על פי הדיווח, שצוטט בהרחבה בכלי תקשורת ערביים, אספהאני ריגל לטובת בריטניה והעביר מידע פנימי על מוסדות כלכליים איראניים לכמה מדינות מערביות.

על פי הדיווח, המידע שהועבר תרם להטלת סנקציות על המוסדות האיראניים. עוד נטען, מפי גורם משפטי, כי אספהאני העביר לארצות הברית ולבריטניה מידע מסווג בנוגע לתיקי השקעות וסחר במדינה. גורם נוסף בתביעה האיראנית אישר את הדיווח לרשת "אל-ערביה".

חבר הפרלמנט האיראני חאג'י דליג'אני עוד טען כי אספהאני, שנחשב מקורב לשלטון האיראני, "ניסה לברוח מהמדינה לקנדה דרך טורקיה, לאחר שגילה כי הרשויות האיראניות עלו עליו". לטענתו, הוא ביקש להצטרף לשר החוץ מוחמד ג'וואד זריף בביקורו הרשמי בטורקיה לאחר ניסיון ההפיכה הכושל ב-15 ביולי, אולם נעצר זמן קצר לפני כן.

טקס הענקת מדליות באיראן על הסכם הגרעין, 8 בפברואר 2016. סוכנות הידיעות פארס, מערכת וואלה! NEWS
חברי צוות המשא ומתן מקבלים מדליות מהנשיא ומהמנהיג העליון בטקס רשמי, פברואר/מערכת וואלה! NEWS, סוכנות הידיעות פארס

מוקדם יותר החודש הכריז התביעה הכללית בטהראן על מעצר איראני בעל אזרחות כפולה בחשד לקשר עם שירות המודיעין הבריטי. זהותו של החשוד או אזרחותו השנייה לא פורסמו, ולפי התובע הכללי, המעצר הוא חלק ממאבק הרשויות נגד "הפלישה המערבית" לאיראן. לא ברור אם מדובר בחשוד הנוכחי, ודובר התביעה סירב לפי שעה לציין אם החשוד מחזיק באזרחות כפולה.

בתחילת החודש הוצא להורג מדען הגרעין שאהרם אמירי, שערק לארצות הברית. אתמול סיפרה אמו כי גופתו הושבה לבית המשפחה עם סימני חנק סביב צווארו, עדות לכך שנתלה בבית הכלא.

אמירי הוחזק במעצר במתקן סודי לאחר ששב לארצו ביולי 2010, שנה לאחר שנעלם בערב הסעודית. הוא עלה לרגל לעיר מדינה והופיע במפתיע כעבור שנה בסרטון ובו טען כי הוא עבר עינויים על ידי סוכנות הביון המרכזית (CIA). בוושינגטון טענו כי הם שילמו לו חמישה מיליון דולר ובתמורה הוא העביר מידע חיוני על תכנית הגרעין של טהראן.

ב-11 ביולי באותה שנה הוא הגיח בשגרירות פקיסטן בוושינגטון המטפלת באינטרסים של איראן וחזר לטהראן כעבור יומיים, בלי שלקח את הסכום שהוצע לו - לטענתו. הוא סיפר בתחילה כי התחמק מהמעצר האמריקני, אולם ברפובליקה האסלאמית סברו אחרת. הוא נעצר במאי 2011 ונשפט למאסר בגין בגידה ובשבוע שעבר הוא הוצא להורג במפתיע.

נשיא איראן חסן רוחאני בביקור בתחנת הכוח הגרעינית בבושהר, ינואר 2015. AP
רוחאני וחמינאי בביקור במתקן הגרעיני בבושהר, בשנה שעברה/AP

בנאום שנשא הנשיא חסן רוחאני בחודש שעבר, לציון שנה לחתימתו של ההסכם בין טהראן לשש המעצמות - ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה - הוא הבהיר את חשיבותו של ההסכם, אולם איים כי "אם, בשלב כלשהו, המעצמות יסרבו למלא את התחייבויותיהן", איראן תשוב לפתח גרעין למטרות צבאיות. זאת, בטענה כי המדינה לא נהנתה מהפיתוח הכלכלי שהובטח לה במסגרת המגעים.

רוחאני הוסיף כי הסכם הגרעין "מועיל לכל המדינות, לשלום העולמי, לביטחון, ליציבות ולפיתוח, והפרה שלו תזיק לכולם". לדבריו, "מי שייזום את הפרת ההסכם יהיה המפסיד בזירה הבינלאומית". לדבריו, "הרפובליקה האסלאמית של איראן הוכיחה לעולם כולו כי יש לה את היכולת ואת המקצועיות בנושאים מדיניים, טכניים וחוקיים, לצד ההיגיון לשאת ולתת עם המעצמות הגדולות, על מנת לפתור סוגיה בינלאומית סבוכה ולהגן באופן הולם על זכויותיה של האומה האיראנית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully