וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קונסרבטיבים ורפורמים קוראים לנתניהו: אשר את מתווה הכותל

20.9.2016 / 13:48

במכתב ששיגרו ראשי התנועות לרה"מ הזהירו כי במצב שבו לא יאושר המתווה יהיה קשה להמשיך לקרוא לישראל מדינת העם היהודי. מתווה הכותל אושר בחודש ינואר וטרם יושם בשל אי הסכמות עם החרדים

עריכה: מתן חדד

(בווידאו: עימותים בין חרדים למשתתפים בתפילה מעורבת ברחבת הכותל המערבי, בחודש יולי)

ראשי התנועות הקונסרבטיבית והרפורמית בארץ ובארצות הברית בשיתוף מנהיגי ארגונים יהודיים נוספים שיגרו היום (שלישי) מכתב הקורא לראש הממשלה בנימין נתניהו ולבכירים אחרים עצמה ליישם באופן מידי את מתווה הכותל שאושר בממשלה בינואר האחרון. החתומים על המכתב, שיוצא בבוקר יציאתו של נתניהו לארצות הברית, מזהירים כי במצב אחר יהיה קשה מאוד להמשיך לקרוא למדינת ישראל "מדינת העם היהודי".

המכתב הוא ראשיתו של קמפיין חוצה יבשות וארגונים שמטרתו להביא ליישום הסכם הכותל במידי. עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית, אמר כי לא מדובר בקמפיין נגד ממשלת ישראל. "זה קמפיין שבא להזכיר את מה שכל ילד בבית ספר לומד - שמדינת ישראל היא מדינת העם היהודי. המשפט הזה מתרוקן מתוכן אם רק יהודים מסוג אחד זוכים כאן לזכויות", אמר הס.

"בשלוש שנים וחצי האחרונות, עבדנו יחד איתכם על מציאת פתרון להפיכת הכותל למקום של אחדות יהודית ולא לזירת התגוששות", נפתח המכתב, הממוען לראש הממשלה, לנשיא ראובן ריבלין, ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ולשר התפוצות נפתלי בנט. "ההסכם נחתם לפני שמונה חודשים, ב-31 בינואר. בצעד זה נקטה ממשלת ישראל צעד ענק לעבר מילוי הבטחתו של ראש הממשלה בעצרת הכללית של הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה ב-2015, שאמר אז כי יוודא שכל היהודים ירגישו בבית בישראל, רפורמים, אורתודוקסים וקונסרבטיבים".

לקריאה נוספת:
בג"ץ בביקורת על אי מימוש מתווה הכותל: "נסחב עד בלי קץ"
מנדלבליט: לא נאפשר תפילה מעורבת ברחבה המרכזית בכותל מחר
מחיצה הוצבה ברחבה המעורבת בכותל: "חבלה ביחסים עם יהודי העולם"

נשות הכותל בכותל המערבי, ירושלים. אפריל 2016. AP
נשות הכותל בתפילה/AP

בתחילת השנה אישרה הממשלה את ההסדר בכותל המערבי הקובע שהרפורמים, הקונסרבטיבים ונשות הכותל יקבלו רחבה משלהם, בעוד ברחבה הראשית תישמר ההפרדה ותיאסר תפילה מעורבת ותפילתן של נשות הכותל. המתווה אושר על ידי החרדים ורב הכותל, אך הלחץ הציבורי במגזר החרדי הביא אותם לחזור בהם מהסכמתם. שר הדתות דוד אזולאי מש"ס אף סירב לחתום על התקנות החדשות. גם ראש הממשלה נתניהו הודה כי הממשלה מתקשה ליישם את המתווה, אך הוא הדגיש כי הוא "מחויב למצוא פתרון לנושא הסדרי התפילה במתחם".

לפני כשבועיים מתחו שופטי בג"ץ ביקורת חריפה על הממשלה בנוגע לאי מימוש מתווה הפשרה בכותל המערבי שהושג בתחילת השנה. הדיון עסק בעתירה להקמת גוף שינהל את הכותל המערבי תוך ייצוג הזרמים השונים ביהדות. בדיון, אמרה נשיאת בית המשפט מרים נאור כי "הדברים נסחבים עד בלי קץ ועד בלי גבול". נאור התייחסה לעיכובים במימוש המתווה ולחוסר ההסכמות סביבו: "אילו מחלוקות?" שאלה נשיאת בית המשפט, "עשו מתווה, עשו תקנות - מה זה מחלוקות? למה לא מסיימים את העניין הזה?". היא הוסיפה כי העניין מועבר לדיון משפטי כדי שהשופטים "יוציאו את הערמונים מהאש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully