וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגן הרמטכ"ל לשעבר העיד לטובת אזריה: "דינם של מחבלים למות"

19.9.2016 / 12:13

האלופים במיל' עוזי דיין ודני ביטון גויסו בידי סנגוריו של החייל המואשם בהריגת מחבל. במהלך עדותו העביר דיין ביקורת על התנהלות מצ"ח. "חבל שגלגלו את החקירה לתחום הפלילי", אמר. ביטון: "המפקדים ברחו". דיווח לאולפן וואלה! NEWS

צילום: מור שאולי, עריכה: ניר חן

משפטו של אלאור אזריה, החייל המואשם בהריגת מחבל מנוטרל בחברון, ימשיך הבוקר (שני) בבית הדין הצבאי ביפו. לקו ההגנה הצטרפו היום שני קצינים בכירים לשעבר, האלופים (במיל') עוזי דיין ודני ביטון, שהעידו כעדים מומחים לטובתו של אזריה.

"למצ"ח אין כלים לחקור אירועים מבצעיים", אמר דיין על דוכן העדים, כשהסביר את עמדתו בנוגע למעורבות המשטרה הצבאית החוקרת בחקירה והוסיף, "חבל שבמקרה הזה לא השתמשו בכלי של ועדת חקירה, וגלגלו את זה לישר לתחום הפלילי. אם לוחם טעה, לא מגלגלים את זה לתחום הפלילי אלא אם כן יש כוונת זדון במעשה".

"אני לא יודע אם החייל חטא או לא", הדגיש דיין, "אני דואג לחיילים בשטח. כל יום כזה מזיק יותר לצה"ל", התייחס סגן הרמטכ"ל לשעבר למשפט המתנהל והדגיש: "עדיין לא מאוחר להגיע להסדר טיעון, הנזק שנגרם לצבא עצום". דיין הבהיר כי לעמדתו "דינם של מחבלים למות, בלי קשר אם סיכנו באותו רגע או לא".

עוד בוואלה! NEWS:
סרטון תעמולה פלסטיני בהריסות גוש קטיף: "ישראלים, סעו לברלין"
תיעוד: המחבל מירדן מתקרב לשוטר מג"ב עם סכינים - ונורה
כלי נשק וארון קודש: כך משכנעים חרדים להתגייס לגדוד הצנחנים

עדכונים מבית המשפט

אלוף במיל' עוזי דיין, יו"ר מפעל הפיס, בבית המשפט הצבאי ביפו במשפטו של אלאור אזריה, 19 בספטמבר 2016.. מור שאולי
אלוף במיל' עוזי דיין בבית המשפט, הבוקר/מור שאולי

במהלך הדיון נכנס אביו של אזריה, צ'רלי, שנעדר ממספר דיונים בשל מצבו הרפואי. הנוכחים במקום סייעו לו לשבת לצד בנו. בתום הדיון איחל דיין לשופטים "הצלחה רבה. הרבה עיניים נבוכות מסתכלות עליכם". אלוף במיל' דני ביטון מחה גם הוא על קיום המשפט, ואמר כי "היה צריך לעשות תחקיר מבצעי, והמפקדים ברחו וזרקו אחריות".

בחוות הדעת שהגישו ביטון ודיין דרך סנגוריו של אזריה, מטילים שני הקצינים הבכירים את האחריות לאירוע על מפקדיו של אזריה. "הפיקוד על האירוע וניהול הזירה היה לקוי", כתב דיין. "היה מחדל פיקודי מצד מפקד החטיבה, מפקד הגדוד ומפקד הפלוגה", הוסיף ביטון. "לדעתי, המ"פ נכנס לטראומה מעצם הירי. התיק הזה מהווה קו שבר, הכרעה לא נכונה תוביל לכך שאף חייל לא יוכל בסופו של דבר לבצע ירי מציל חיים".

משפטו של אלאור אזריה – בית הדין הצבאי ביפו. מגד גוזני
זוכה לתמיכתם של שלושה קציני צבא בכירים לשעבר. אזריה/מגד גוזני

בחוות דעתו התייחס דיין גם לסערה הציבורית סביב משפטו של אלאור אזריה, וכתב כי הוא "מציע לבית המשפט להתעלם מכל האמירות שנשמעו ומכל לחץ ציבורי". לדבריו, "לתוצאות המשפט יהיו משמעויות לכל הלוחמים והציבור הרחב".

לפני כחודש נודע כי סנגוריו של אזריה גייסו שלושה אנשי צבא לשעבר כעדים מומחים לטובת ההגנה – דיין, ביטון ותת-אלוף (במיל') שמואל זכאי, שצפוי להעיד בהמשך השבוע. "אני רוצה להדגיש, איני מכיר את המקרה לפרטיו, לא עשיתי תחקיר ואני לא מכיר את החייל או את משפחתו", אמר דיין לאחר החלטתו להעיד לטובת אזריה.

בהתבטאויותיו בעבר, וכן בחוות הדעת שהגיש, הדגיש דיין את מעורבותה של מצ"ח בפרשה. "לדעתי, הדרך שבה הנושא טופל מסכנת את פעילות הלוחמה בטרור. בכל שנותיי בצבא לא נתתי פעם אחת למצ"ח לחקור פעילות מבצעית. אין לחוקריה את הניסיון, הידע והסמכות לחקור מקרים שכאלה", אמר. "בסוף כל אירוע, הצלחה או כשלון, עורכים תחקיר. צריך למצות קודם כל את ההליך במגרש הצבאי והפיקודי. אם מגלגלים אותו מיד למגרש המשפטי, יצא מזה רע לכולם".

עוזי דיין בכנס ישראל- שדרות לחברה במכללת ספר. נובמבר 2013. טל הררי,
"מעולם לא נתתי למצ"ח לחקור פעילות מבצעית". דיין/טל הררי

בשבוע שעבר העיד לטובת ההגנה פרופ' יהודה היס, לשעבר ראש המכון לרפואה משפטית באבו כביר. בחוות דעת שהגיש היס בתחילת החודש קבע כי אזריה הוא לא האחראי הישיר למותו של המחבל, שהיה מנוטרל על הקרקע בעת הירי, וטען כי דוח הנתיחה שלאחר המוות מותיר ספקות רבים.

(עדכון ראשון: 07:26)

האלוף דן ביטון מעיד במשפטו של אלאור אזריה, בית הדין הצבאי, יפו. ספטמבר 2016. אבי כהן
אלוף במיל' דן ביטון בבית הדין, היום/אבי כהן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully