וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה מאז תחילת הפסקת האש בסוריה: תקיפה אווירית בחאלב

מטוסי קרב הפציצו מטרות, זמן קצר לאחר שמוסקבה דיווחה על מתיחות ועל כוונת המורדים לפתוח במתקפה נגד כוחות של צבא אסד. בכיר סורי: "מתקפות הקואליציה האמריקנית נועדו להכשיל את הסכם הפסקת האש"

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

(עשרות חיילי צבא אסד נהרגו בתקיפת הקואליציה בדיר א-זור, אתמול)

מטוסי קרב תקפו היום (ראשון) באזור העיר חאלב, בצפון סוריה, לראשונה מאז נכנסה לתוקפה הפסקת האש במדינה לפני קרוב לשבוע – כך נמסר מהארגון הסורי לזכויות אדם, המנטר אחר הלחימה במדינה. על פי הדיווח, טילים פגעו בשכונות כרם אל-ג'בל, כרם אל-ביק, סאחור ושייח חדר. דווח על פצועים, שמניינם טרם התברר, ולפי שעה לא ידוע על הרוגים.

זמן קצר לפני כן, משרדי החוץ וההגנה של רוסיה דיווחו על מתיחות רבה באזור חאלב, בצל צעדים של ארגוני המורדים המעידים לכאורה על כוונות לפתוח במבצע צבאי נרחב נגד צבא אסד בעיר. כשעתיים לפני הדיווחים הראשונים על המתקפה בחאלב, מסרה היועצת הבכירה של הנשיא בשאר אסד, בות'ינה שעבאן, כי הממשל מחויב להפסקת האש.

לדבריה, "אנחנו מחויבים להפסקת האש, שתמשיך עד למועד סיומה. אולי היא תוארך, ואולי יהיה הסכם נוסף". על פי הדיווח בסוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס", צבא רוסיה גם האשים היום את ארצות הברית בכישלון למלא את הבטחתה ולהביא את ארגוני האופוזיציה המתונים להיפרד מהארגונים האסלאמיסטיים.

עוד בוואלה! NEWS:
אחרי תקיפת הקואליציה: דאעש הפיל מטוס קרב סורי בדיר א-זור
ארה"ב מתנצלת: תקיפת הכוחות של צבא אסד לא הייתה מכוונת
הסיוע לא מגיע - והמחלוקת בין ארה"ב לרוסיה מעיבה על ההסכם בסוריה

הפסקת אש בחאלב, סוריה. ספטמבר 2016. רויטרס
"ליישם את הפסקת האש ללא תנאים". חאלב, היום/רויטרס

זאת, לאחר מתקפה של חיל האוויר האמריקני נגד בסיס של צבא סוריה אתמול באזור דיר א-זור, שבה נהרגו לפחות 90 חיילים סורים, על פי המניין שפרסם הארגון הסורי לזכויות אדם. לדברי משרד ההגנה הרוסי, לפחות 60 חיילים נהרגו במתקפה, שכוונה נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). משרד החוץ במוסקבה יצא בחריפות נגד הפעולה, וכינה אותה "הרסנית ולא ברורה".

"מעשיהם של טייסי הקואליציה – אם אלה, כפי שאנו מקווים, לא פעלו בהוראת וושינגטון – היו על גבול ההזנחה הפושעת והתמיכה בטרוריסטים של דאעש", נמסר ממשרד החוץ. "אנו מפצירים בוושינגטון להפעיל את הלחץ הנדרש על ארגונים חמושים שתחת חסותה וליישם את הפסקת האש ללא תנאים. אחרת, יישום חבילת ההסכם המלאה בין ארצות הברית לרוסיה יהיה בסיכון".

שגריר סוריה באו"ם, בשאר ג'עפרי, טען היום כי המתקפות האוויריות האחרונות שביצעה הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש בהובלת ארצות הברית, נועדו להכשיל את הסכם הפסקת האש הרוסי-אמריקני. ג'עפרי הזהיר כי "הפרת הריבונות הסורית תעלה ביוקר".

הפסקת אש בחאלב, סוריה. ספטמבר 2016. רויטרס
העיר שקטה בשבוע האחרון. חאלב, היום/רויטרס

התקרית סדקה עוד יותר את הסכם הפסקת האש השברירי מלכתחילה, שנכנס לתוקפו ביום שני האחרון. מוסקבה כינסה דיון חירום במועצת הביטחון של האו"ם, ובעוד השגרירה האמריקנית סמנתה פאוור התנצלה על ההפגזה המוטעית – היא אמרה כי כינוס הדיון הוא "תעלול רוסי". עמיתה, ויטלי צ'רקין, אמר כי הוא נדהם מהתגובה שלה.

הסכם הפסקת האש אינו כולל את דאעש, את ג'בהת פתח א-שאם - ג'בהת א-נוסרה לשעבר - וארגונים אסלאמסטיים נוספים. לפי הפנטגון, התקיפה אתמול בדיר א-זור התבצעה מאחר שכוחות הקואליציה סברו כי מדובר בעמדות של "המדינה האסלאמית". במוסקבה אמרו מנגד כי זאת הוכחה לחוסר התיאום בין צבא ארצות הברית לצבא רוסיה במדינה.

בקרמלין אמרו כי אם הפסקת האש תקרוס, תהיה זאת אשמתה של וושינגטון, שלטענתו אינה מפעילה לחץ על ארגוני המורדים המתונים להתנתק מג'בהת פתח א-שאם. שני הצבאות אמורים לתקוף יחד מטרות של הארגון ושל דאעש אם ההסכם יחזיק מעמד. בארצות הברית טוענים כי רוסיה לא מפעילה לחץ על המשטר בדמשק כדי שזה יאפשר כניסה של סיוע הומניטרי לאזורים נצורים, כפי שהתחייבה בהסכם שהוצג בסוף השבוע שעבר.

הפסקת אש בחאלב, סוריה. ספטמבר 2016. רויטרס
וושינגטון דורשת העברת סיוע הומניטרי. חאלב, היום/רויטרס

במהלך סוף השבוע שוחח שר החוץ האמריקני ג'ון קרי עם מקבילו הרוסי סרגיי לברוב, וגינה את "העיכובים החוזרים ונשנים והבלתי-מתקבלים על הדעת של סיוע הומניטרי", לדבריו של דובר מחלקת המדינה ג'ון קירבי. וושינגטון הזהירה את מוסקבה מפני ביטול התכניות לשיתוף פעולה צבאי במסגרת ההסכם, אם הסיוע ההומניטרי לא יועבר לחאלב ולאזורים נצורים נוספים. במסגרת ההסכם, אם הפסקת האש תחזיק מעמד שבעה ימים, רוסיה וארצות הברית אמורות להתחיל בתקיפות משותפות נגד דאעש וארגוני טרור אחרים.

(עדכון ראשון: 19:03)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully