וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעד מערבה: לראשונה זה 20 שנה - האופוזיציה בבלארוס תיוצג בפרלמנט

נציגת אחת ממפלגות האופוזיציה גרפה מספיק קולות כדי לזכות באחד מ-110 מושבי בית הנבחרים, שבו ישבו מאז 1996 רק תומכי הנשיא לוקשנקו. בחירתה לא תשנה דבר, אך ייתכן שתקרב מעט את מינסק, המתרחקת מרוסיה, לאיחוד ולארה"ב

הבחירות לפרלמנט במחוז מינסק שבבלארוס. 11 בספטמבר 2016. רויטרס
ייצוג ראשון לאופוזיציה מ-1996. תחילת ספירת הקולות באחת מהקלפיות במינסק/רויטרס

נציגת אופוזיציה זכתה הלילה (שני) במושב בפרלמנט של בלארוס לראשונה זה 20 שנה – כך מסרה ועדת הבחירות המרכזית במדינה הסובייטית לשעבר, שכונתה בעבר "הדיקטטורה האחרונה באירופה". האופוזיציה בבלארוס, הנשלטת בידי הנשיא ויקטור לוקשנקו זה 22 שנים, לא יוצגה בפרלמנט בן 110 המושבים מאז 1996.

נוכחותה של הנציגה אנה קונופצקיה, חברת "המפלגה האזרחית המאוחדת", בבית הנבחרים אמנם לא תשנה את המפה הפוליטית בה – אך ייתכן שתשפר את קשריה של מינסק עם מדינות המערב, המתחממים בעת האחרונה.

בבחירות לפרלמנט שהתרחשו במהלך יום ראשון צברו שוב תומכיו של לוקשנקו במושבי בית הנבחרים. המועמדת העצמאית אלנה אניסים, הנחשבת מקורבת לאופוזיציה, זכתה אף היא במקום בפרלמנט. על פי הסקרים והתחזיות, האופוזיציה לא הייתה אמורה לזכות באף מושב, אך בעידוד קריאות המערב לשקיפות רבה יותר, מועמדיה הצליחו להירשם בקלות. כמו כן, משגיחים חיצוניים קיבלו אף הם גישה לספירת הקולות, בשונה מבעבר.

עוד ידיעות מהעולם:
תאונה או התנקשות? מבקר של פוטין נהרג בפיצוץ מסתורי בקייב
חקירת הרכב הממולכד בפריז: "המחבלות פעלו בהכוונת דאעש"
שר הפנים של גרמניה: "יש במדינה יותר מ-500 מחבלים פוטנציאליים"

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו מצביע בבחירות לפרלמנט במינסק. 11 בספטמבר 2016. רויטרס
"ענינו על כל בקשות המערב". לוקשנקו מצביע בקלפי במינסק, אתמול/רויטרס

לוקשנקו, שעלה לשלטון 1994 ומאז אוחז בכיסאו, שומר לאורך שנים על ברית קרובה עם רוסיה. עם זאת, סדקים במערכת היחסים הקרובה בין מינסק ומוסקבה נוצרו לאחר סיפוח חצי האי קרים ב-2014 – ומאז חלה בלארוס לפזול לכיוון המערב. לדברי לוקשנקו, "עשינו הכל כדי שלא יהיו שום תלונות מהצד המערבי, ענינו על כל בקשותיהם".

מפלגות האופוזיציה לא החרימו בהמוניהן את הבחירות ואף לא ערכו הפגנות כפי שקרה במערכות קודמות. במקום, הן החליטו ליטול חלק בתהליך בתקווה לחזק את שורותיהן. "הקול יכול להיגנב, אבל התמיכה שאנחנו מקבלים לא יכולה להילקח מאיתנו", אמר ראש קבוצת האופוזיציה "טל", אנדריי דמיטרייב.

sheen-shitof

וזה כחול לבן

המכשיר שמשנה את כל מה שידעתן על רענון ומיצוק עור הפנים

בשיתוף פרמייר
הבחירות לפרלמנט במחוז מינסק שבבלארוס. 11 בספטמבר 2016. רויטרס
מינסק בשיפור מתמיד ביחסים מול האיחוד. נשים מחוץ לקלפי במחוז מינסק, אתמול/רויטרס

המערב דוחף לשינוי במשטר הבלארוסי ולגישה פתוחה יותר מצד מינסק, בתקווה שתרצה להתקרב למדינות נוספות באירופה ולא להיבדל מהן ולהתקרב לרוסיה, הנחשבת אגרסיבית בעיני מדינות האיחוד האירופי. מתוקף כך, ההקלה על הסנקציות על בלארוס, שהחלה בפברואר השנה, שיפרה את קשריה המסחריים של מינסק עם האיחוד והפחיתה את תלותה בשוק הרוסי, המצוי במיתון חמור אך נחשב ליעדם של 40% מהייצוא הבלארוסי.

הביקורת על לוקשנקו במערב ובבלארוס עצמה התעדנה בשנה האחרונה, בעיקר לנוכח מוכנותו לשחרר אסירים פוליטיים ולאור תפקידו באירוח שיחות השלום בין רוסיה ואוקראינה. כמו האיחוד האירופי, גם וושינגטון הקלה חלק מהסנקציות שהטילה על מינסק ואף הודיעה כי חוות הדעת על הבחירות הנוכחיות תוכל להוביל לבחינה מחדש של הסנקציות שעדיין קיימות.

הבחירות לפרלמנט במחוז מינסק שבבלארוס. 11 בספטמבר 2016. רויטרס
חייל בצבא בלארוס מצביע באחת הקלפיות במינסק, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully