וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה לחתימת הסכם הגרעין: איראן עדיין מחכה לכסף ולשגשוג

17.9.2016 / 15:40

ברפובליקה האסלאמית חשבו שהכלכלה תשתקם מהר יותר, אך מחיר חבית נפט עדיין מדשדש סביב 45 דולר. חרף דחיית האיום המידי בעשור לפחות, מנהיגים בעולם פנו לישראל בבקשה לסיוע מודיעיני. במערכת הביטחון נשארים עם אצבע על הדופק – וממתינים לתוצאות הבחירות בעוד כחצי שנה

צילום: AP, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: נשיא איראן מאשים את המעצמות בהפרת הסכם הגרעין, יולי)

שנה חלפה מאז החתימה על הסכם הגרעין בין איראן למערב. האיום המידי אמנם נדחה בעשור לפחות, אך במערכת הביטחון ממשיכים לעקוב אחר פרויקט הגרעין בניסיון לאתר תנועות חריגות והתנהלות המנוגדת להסכם, כמו גם התנועות של הרפובליקה האסלאמית בזירה הבינלאומית.

בשלב זה, כשחלה עלייה בלגיטימציה של משטר האייתוללות במדינה, הביקורת עליה כמעט חסרת משמעות. ואולם, מאחורי הקלעים, פנו ראשי מדינות בעולם לישראל בצינורות דיפלומטיים, בבקשה לשיתוף פעולה מודיעיני נגד איראן בגלל החורים הרבים בהסכם והחשש מהיום שאחרי – שבו תשתקם איראן מהמשבר הכלכלי.

בכירים במערכת הביטחון טוענים כי ראשי המשטר באיראן מתוסכלים מתוצאות ההסכם – אך מקפידים לשמור עליו. ואולם, גורמים מדיניים בכירים אומרים שאיראן ממשיכה לממן טרור במזרח התיכון, לבנות כוח צבאי נגד ישראל ולקדם תכנית טילים שמאיימת על מדינות בטווח של אלפי קילומטרים ממנה – כולל ארצות הברית.

עוד בנושא:
ראש המוסד לשעבר: "איראן לא מהווה איום קיומי על ישראל"
"חפרפרת" באיראן: חבר בצוות המו"מ להסכם הגרעין חשוד בריגול
ספר חדש: איראן איימה שהמו"מ ייפסק ואובמה נמנע מתקיפה בסוריה

אילוסטרציה. ShutterStock
כמות הנפט שמנפיקה טהראן עלתה - אך המחיר ירד. אסדות נפט/ShutterStock

בכל הנוגע לכלכלת הרפובליקה האסלאמית, האיראנים העריכו כי הכסף הגדול יגיע במהירות – אך התבדו. חברות מצרפת ומגרמניה החלו לקשור קשרים עסקיים משמעותיים עם האיראנים, אך מהר מאוד לחצו על דוושת הבלם כשראו שהאמריקנים לא ממהרים לקדם עסקים עם מי שמייצר זרמים שליליים שמאיימים על ההגמוניה העולמית של ארצות הברית.

החברות חוששות מהשקעות עתק באיראן שירדו לטמיון אם האמריקנים ישנו את גישתם כלפי איראן. גורמים במערכת הביטחון טוענים כי גרירת הרגליים האמריקנית קשורה בין היתר למערכת הבחירות לנשיאות ארצות הברית. בזמן שיש ביקורת על ההסכם, לא יהיה נכון לקדם עסקים בטהראן.

לפני החתימה על ההסכם, היו מייצרים האיראנים מיליון חביות ביום. כיום, הכמות עלתה ל-2.1 מיליון חביות ביום, אך המחיר לחבית נע סביב 45.7 דולר. זו הכנסה קטנה באופן ניכר למה שתכננו האיראנים כדי להתקרב לעתיד כלכלי טוב יותר.

רון קובי, סוחר דלקים גלובלי, אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי "רמת הטכנולוגיה והתשתיות מאוד ישנות" באיראן. "כדי להגביר את קצב ההפקה, צריכות חברות גדולות להשקיע מיליארדי דולרים בתשתיות. זה לא קורה כרגע כי מחיר החבית יחסית לא מצדיק את ההשקעה", אמר. "ברגע שהמחיר יתייצב סביב 60 דולר לחבית, אולי תהיה הצדקה להשקיע באיראן. חשוב להבין כי לא מדובר רק בהשקעה בתשתיות, אלא בהפעלת האסדות שעלותן יקרה מאוד". בעיות כלכליות אלו מעלות תהיות במערכת המדינית והביטחונית, אם ניתן היה להביא להסכם טוב יותר מזה שנחתם, בשל מצבם הכלכלי הבעייתי של האיראנים.

בחירת רוחאני עשויה להביא תפנית מדינית

הבחירות לנשיאות באיראן, שאמורות להתקיים בעוד כחצי שנה, מעוררות עניין בגופי המודיעין המערביים; לפי הערכות גורמים במערכת הביטחון, אם חסן רוחאני ייבחר, הוא עשוי להביא עמו תפנית מדינית. לדבריהם, לפי המצע הפוליטי של רוחאני, הוא יעדיף להשקיע בבעיות הפנימיות של איראן ופחות בייצוא המהפכה האיראנית ותמיכה בטרור, זאת בניגוד לעמדת מפקד כוחות קודס, קאסם סולימני.

נשיא איראן חסן רוחאני מבקר באיטליה, 25 בינואר 2016. רויטרס
יעדיף כנראה להשקיע בבעיות הפנימיות באיראן. רוחאני/רויטרס

למרות הקושי הכלכלי באיראן היא ממשיכה להזרים כסף ונפט חינם לנשיא סוריה בשאר אסד ומהווה עבורו צינור חמצן משמעותי. לפי הערכות בקרב גורמים מדיניים, בסוריה נמצאים כיום כאלפיים יועצים ולוחמים איראנים ששומרים על אינטרסים נקודתיים של המשטר. בנוסף לכך, סולימאני מפעיל ומממן בסוריה מליציות שיעיות בהיקף של 12 אלף חמושים, מרביתם מאיראן, מפקיסטן ומאפגניסטן.

ואולם, ההשפעה של איראן ברחבי סוריה מועטה יחסית, משום שהיא מנהלת מערכת יחסים מאוד מתוחה עם הרוסים, שמאופיינת בחוסר הערכה ובביקורת רבה. בינתיים, עסוקה איראן בתחזוק משטרו של אסד ובאינטרסים של ארגון חיזבאללה בסוריה ובלבנון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully