וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרבה סקרנים: הזליגה מסוריה יצרה "תיירות מלחמה" בגולן

11.9.2016 / 21:31

השקט ברמת הגולן הופר עם שלוש נפילות בשטחי ישראל. התושבים שכבר רגילים לזליגה הופתעו מהעוצמה וטוענים כי "הצדדים רצו להספיק לתקוף עוד יעדים לפני הפסקת האש". מחד, התיירות הרגילה פחתה, ומאידך - צמח זן חדש של מטיילים

צילום: אדריאן הרבשטיין, עריכה: ניר חן

מצפה קוניטרה, המשקיף לאזורי הקרבות במדינה השסועה, נראה הבוקר דליל מתנועת תיירים ומטיילים. תקופה ארוכה של שקט יחסי ברמת הגולן הסתיימה בשבוע האחרון עם התחדשות הלחימה בצד הסורי של הגבול. לפי עדויות התושבים, הלחימה התחזקה והגיעה לעוצמות שלא נראו באזור זה זמן רב. בימים האחרונים נרשמו שלוש זליגות של פצצות מרגמה לשטח ישראל, וצה"ל הגיב על שתיים מהן בתקיפת יעדים של צבא אסד בשטח סוריה.

"אתמול היה יום לא קל", אמר גבי קוניאל, מרכז המשק של קיבוץ מרום גולן בשיחה עם וואלה! NEWS, "בדרך כלל האירועים הם נקודתיים ומסתיימים תוך חצי שעה עד שעה, אבל אתמול היה יום אינטנסיבי מאוד שהתחיל מוקדם בבוקר והסתיים מאוחר בלילה. יכול להיות שהסיבה לכך נעוצה בהפסקת האש, כל צד רוצה להספיק להשיג עוד יעדים לפני שהיא תיכנס מחר לתוקפה".

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
הפסקת האש בסוריה תחזיק מעמד? "רחוקים מזה כמו מזרח ומערב"
האתגר הישראלי בצל הפסקת האש: חיזוק ההרתעה בגבול סוריה
בפעם השלישית השבוע: פצמ"ר נפלה ברמת הגולן; צה"ל תקף בסוריה

נפילת פצמ"ר ברמת הגולן, 10 בספטמבר 2016. פורטל דלילוק, מערכת וואלה! NEWS
"המציאות לא נקבעת לפי השכנים שלנו". פצמ"ר ברמת הגולן, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, פורטל דלילוק

"גם אתמול הייתה הרגשה שתנועת המטיילים דלילה ביחס לשבתות הקודמות", סיפר מטייל שמגיע למצפה קונייטרה לעתים תכופות. עם זאת, הוא הוסיף: "אני לא יודע אם אפשר לשייך את זה דווקא לפרסומים על הזליגות הרבות יחסית שהיו ברמת הגולן השבוע".

קוניאל הדף את ההערכה הזו והסביר כי בכל שנה בין ימי חופשת הקיץ לחגים ישנה ירידה בכמות המטיילים בגולן. "תנועת התיירים בשבת הייתה רגילה יחסית לעונה הזאת. אסור לשכוח שחופשת הקיץ הסתיימה, שנת הלימודים נפתחה לא מזמן וחופשות החגים עוד לפנינו", אמר. "המציאות פה לא נקבעת לפי מה שקורה אצל השכנים שלנו".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

"תיירות ההפגזות" שהופכת את הגולן לאטרקטיבי

מציאות זו, של קרבות שמתנהלים מעברו הסורי של הגבול, מלווה את תושבי הגולן כבר יותר מחמש שנים. במהלך תקופה זו ידעו התושבים עליות ומורדות באינטנסיביות של האש בסוריה, כאשר עוצמת מלחמת האזרחים השפיעה גם על תדירות זליגות הפצמ"רים לשטח ישראל. לא פעם נאלצו כוחות הביטחון לפנות חקלאים מהמטעים הנושקים לגבול בשל הסכנה שנשקפת להם נוכח האש המאסיבית. במקרים אחרים כבישים נסגרו ואף נגרמו נזקים לרכוש.

אלא שדווקא כל אלה הביאו בשנים האחרונות לצמיחתה של תיירות מזן קצת שונה. "בשנים האחרונות התפתחה כאן תיירות הפגזות. אנשים עולים להר הבנטל הסמוך, באים למצפה קוניטרה וצופים בקרבות שמעברו השני של הגבול", הוסיף קוניאל.

זליגת אש מהלחימה בסוריה לשטח ישראל, אוגוסט 2014. ג'יליס
"יש אנשים שהדי הפיצוצים גורמים להם להירתע". זליגת אש מסוריה ב-2014/ג'יליס

עידו עופר, מדריך בפארק הוולקני שלמרגלות מצפה קוניטרה, הסביר כי ניתן לחלק לשניים את תגובות המטיילים שמגיעים בימים שבהם נשמעים הדי הפיצוצים. "יש אנשים שהדי הפיצוצים גורמים להם באמת להירתע. הם מביעים חשש ושואלים שאלות, אבל כשהם מבינים שהפגזים שנוחתים כאן הם תוצאה של זליגה, כלומר ירי לא מכוון, אז הם נשארים ולא נמנעים מלהגיע לאתר", העיד עופר בשיחה עם וואלה! NEWS.

"מצד שני, יש הרבה מטיילים שמגיעים לכאן בגלל הסקרנות", המשיך. "זה יוצר איזה שהוא גירוי חיצוני. גם הדרוזים מצפון הרמה מגיעים לכאן בעיקר בסופי שבוע כשהם מצוידים במשקפות. באופן פרדוקסלי, דווקא ההפגזות הופכות את המקום הזה לאטרקטיבי יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully