וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המכשול שמעכב את הסכם הסיוע - ומונע פגישה בין נתניהו לאובמה

11.9.2016 / 11:45

למרות התנגדות הבית הלבן, בקונגרס מסרבים להוריד מהפרק מימון נוסף לישראל - ובכך מונעים את סיום סאגת הסיוע הביטחוני. בשלב זה, ברקע המחלוקת והמתח בירושלים לקראת מהלך אמריקני בנושא הפלסטיני, נראה שיוזמת לשכת נתניהו למפגש בין המנהיגים לא תתממש

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

בעוד כשבוע וחצי צפוי ראש הממשלה בנימין נתניהו לטוס לביקורו השנתי בעצרת הכללית של האו"ם כשברקע הלחץ האמריקני הגובר בנושא ההתנחלויות, וכן הניסיונות הבינלאומיים הכושלים להחיות את המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים. כהרגלו, צפוי נתניהו לשאת נאום חוצב להבות ולקיים שורה של פגישות מדיניות עם ראשי מדינות מהעולם שיגיעו אף הם לכינוס הבינלאומי בניו יורק. אך לדברי גורמים בישראל, למרות ניסיונות לשכת ראש הממשלה, בשלב זה נתניהו לא עתיד לקיים פגישה רשמית עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה.

בשבועות האחרונים בדקה הלשכה את האפשרות שנתניהו יטוס מניו יורק לבית הלבן שבוושינגטון, בתקווה ששני המנהיגים יוכלו להיפגש ולהודיע על הסכם הסכם הסיוע הביטחוני לעשור הקרוב. ראש הממשלה אף הוזמן להשתתף בכנס גדול של המועצה הישראלית-אמריקנית, ארגון הממומן על ידי מקורבו המיליארדר שלדון אדלסון, אך בשל העובדה שטרם נקבעה לו פגישה בבית הלבן – הוא טרם אישר את הגעתו לאירוע המתקיים בוושינגטון. כעת, נראה כי הוא יסתפק ככל הנראה בביקור בן ארבעה ימים בניו יורק, ולדברי הגורמים, המאמצים מתמקדים בתיאום פגישת מסדרון בין נתניהו ואובמה בשולי העצרת הכללית.

בעוד הפרטים הסופיים של הסכם הסיוע נסגרו בתחילת אוגוסט, לוואלה! NEWS נודע כי מחלוקת אחרונה מעכבת את ההודעה על השלמת המשא ומתן האינטנסיבי בין ישראל וארצות הברית בנושא. עימות בין הבית הלבן לקונגרס מונע את השלמת ההסכם, מאחר שבמסגרתו דרש הבית הלבן מירושלים להתחייב שלא לבקש עוד תוספות מימון מהקונגרס - אך הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם, שנחשב לאחד מידידיה הקרובים של ישראל בקונגרס, מסרב לקבל הסכמות אלו. לדברי גורמים מדיניים, גרהאם טוען כי ההסכם נחתם בין הממשל האמריקני וממשלת ישראל, והקונגרס אינו צד בו – ולכן מסרב להוריד מהשולחן יוזמות חקיקה למימון סיוע נוסף לישראל.

עוד בנושא:
פריצת דרך במו"מ על הסיוע: "רכישת תוצרת ישראלית תתאפשר שש שנים"
לקראת הסכם הסיוע: ישראל מנסה למנוע מכה קשה לתעשיות הביטחוניות
גורמים מדיניים: "נסגרו פערים בדרך להסכם הסיוע עם ארה"ב"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש בבית הלבן עם נשיא ארה"ב ברק אובמה. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
ייתכן שייפגשו בשולי העצרת. פגישת נתניהו ואובמה, נובמבר 2015/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

במסגרת השיחות על הסכם הסיוע, שהיקפו צפוי לעמוד על כ-3.7 עד 3.8 מיליארד דולר לשנה בעשור הקרוב, דרש הממשל האמריקני שהסכום יהיה סופי והתעקש לא לאפשר לישראל לבקש תוספות מימון מהקונגרס. עם זאת, גרהאם, שהוביל את המהלכים בסנאט להבטחת הסיוע לישראל בשנה האחרונה, מקדם כעת יוזמות חקיקה נוספות שייקבעו תוספות מימון לשנה הקרובה.

הסנאטור, חבר בוועדת ההקצבות של הסנאט ויו"ר ועדת המשנה לנושא תקציב סיוע החוץ האמריקני, ליווה מקרוב את המשא ומתן בשורה של יוזמות להגדלת הסכום שיועבר בסופו של דבר לירושלים. במרץ האחרון עמד גרהאם מאחורי מכתב של 83 סנאטורים שקרא להגדיל את הסיוע הביטחוני לישראל, ובסוף יוני אישרה ועדת המשנה בראשותו את תקציב סיוע החוץ ל-2017, שכלל הגדלה משמעותית של הסיוע הצבאי לישראל לשנה הבאה – עוד לפני כניסת הסכם הסיוע החדש לתוקף ב-2018. בחקיקה נקבע סכום של 52 מיליארד דולר למימון מגוון פרויקטים אמריקניים מעבר לים לשנת התקציב הבאה, ומתוכם 3.4 מיליארד מוקצים לישראל – 300 מיליון דולר יותר ממה שהנשיא מעוניין להעניק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

המאמצים נמשכים למרות הצהרת ישראל שתמו תביעותיה מהקונגרס

בבית הלבן סבורים זה חודשים כי לשכת ראש הממשלה ושגריר ישראל בארצות הברית, רון דרמר, עומדים מאחורי המהלכים של גרהאם, והם דרשו התחייבות מפורשת כי תמו כל התביעות הנוספות של ישראל מהקונגרס. ואכן, בהודעה שפרסמה לשכת נתניהו בסוף יולי, כשממלא מקום ראש המל"ל, יעקב נגל, יצא לוושינגטון במטרה להשלים את ההסכם החדש, נכללה הצהרה ברורה ומנוסחת היטב עם התחייבות שכזו. "אין לישראל אינטרס בשינויים בגובה הסיוע השנתי, לשנה הקרובה, כפי שנקבע במזכר ההבנות (MOU) הקיים, ללא הסכמתם של הממשל האמריקני וממשלת ישראל כאחד", נמסר בהודעה.

כמה ימים לפני הודעה זו, גרהאם ביקר בישראל ונפגש עם ראש הממשלה. במהלך הביקור העניק שני ריאיונות, ל"וושינגטון פוסט" ול"הארץ", שבהם תקף את ממשל אובמה בחריפות על כך שהוא מתמקח עם ישראל בזמן של טלטלה אזורית. כמו כן, הוא הבהיר כי הוא מתכוון להמשיך לקדם חקיקה שתעביר תקציבים נוספים לישראל מעבר לסכומים שנקבעו בהסכם הסיוע. לדבריו, על רקע הסרת הסנקציות על איראן, המוערכת בסכום של כמאה עד 150 מיליארד דולר, לישראל מגיע לקבל סיוע חירום "בגובה אחוז אחד מהאירנים, לאור הסכנות המוגברות שהסכם הגרעין עם איראן מייצר עבור ישראל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם הסנאטור הרפובליקני לינדזי גראהם בירושלים. אוליביה פיטוסי, הארץ
"הוא מאמין שישראל צריכה לקבל עוד סיוע". פגישת גרהאם ונתניהו, 2014/הארץ, אוליביה פיטוסי

בבית הלבן דורשים כעת מגרהאם להעביר מחדש את התקציב לשנת 2017 בהתאם להסכמות עם ישראל על 3.1 מיליארד דולר, אך הוא מסרב לעשות זאת. במקביל, לדברי גורמים ישראליים, הסנאטור מנסה לקדם מענק חתימה חד-פעמי בגובה של כמיליארד דולר. "הבית הלבן דורש כי גרהאם יוריד את היוזמות מסדר היום לפני החתימה על ההסכם", אמר גורם ישראלי לוואלה! NEWS, והוסיף: "הוא מצדו אומר כי מי שבאמת משלם את הכסף זה הקונגרס, והוא באמת מאמין שישראל צריכה לקבל עוד סיוע שנדרש לטובת הביטחון שלה, במיוחד אחרי הסכם הגרעין עם איראן".

השאלה שממשיכה לרחף - מה יהיה המהלך האחרון בנוגע לסכסוך?

נתניהו הביע בשבועות האחרונים את שביעות רצונו מהשלמת המשא ומתן על הסכם הסיוע ואת רצונו לחתום על ההסכם עוד לפני תום כהונת אובמה. עם זאת, ברקע מרחפת גם "שאלת נובמבר" – ובמסגרתה מבעבע בירושלים החשש כי ממשל אובמה יעשה מהלך אחרון בנושא הישראלי-פלסטיני.

כפי שפורסם בוואלה! NEWS, בפגישה עם משלחת יועצים אמריקנית בכירה בחודש שעבר, נתניהו הביע חשש כי אחרי הבחירות בנובמבר, בשחרור לחץ הבוחרים היהודים ובחסות הסכם הסיוע שיעגן את מורשתו כממשל הנדיב ביותר אי פעם בתחום הסיוע הביטחוני לישראל, הבית הלבן ירגיש חופשי ליזום הצעת החלטה בנושא הישראלי-פלסטיני במועצת הביטחון של האו"ם, או להימנע מהטלת הווטו המסורתית של ארצות הברית על החלטה של גורמים בינלאומיים אחרים.

לדברי פקידים ישראלים ואמריקנים, הבית הלבן עדיין לא החליט אם ומה יהיה אופייה של הפעולה המסיימת של ממשל אובמה בנושא, אך בשבועות האחרונים וושינגטון מאותתת כי היא חסרת סבלנות בכל הנוגע לבנייה הישראלית בהתנחלויות. יתרה מזו, ההודעה החריפה שפורסמה בסוף השבוע בתגובה לסרטון שהפיץ ראש הממשלה, ובו טען כי הדרישה לפינוי התנחלויות היא דרישה ל"טיהור אתני", היא האחרונה בשורה של תגובות חריפות שבהן הביע הממשל דאגה ומחאה מהודעות על בנייה בהתנחלויות, הריסת המבנים הפלסטינים בסוסיא, הניסיון להכשיר משפטית את עמונה ושאלת המאחזים הבלתי חוקיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully