וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מי שחזה באסון לא יישכח זאת לעולם": בישראל מציינים את 11 בספטמבר

שגרירות ארה"ב וקק"ל ערכו טקס באנדרטה לזכר הנספים בירושלים. "השנאה לא ניצחה לפני 15 שנה ולא תנצח היום", אמר ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת. נשיא הקונגרס היהודי העולמי, רון לאודר, אמר כי באסון הפגינו אזרחי ארה"ב "אומץ שהישראלים מתמודדים איתו בכל יום"

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: יאיר דניאל
LIVE

שגרירות ארצות הברית בישראל וקק"ל ערכו הבוקר (ראשון) טקס רשמי לציון 15 שנים לפיגועי ה-11 בספטמבר, שגבו את חייהם של 2,996 בני אדם בהתרסקות ארבעה מטוסים על ידי אנשי אל-קאעדה במגדלי התאומים בניו יורק, בפנטגון ובשטח פתוח בפנסילבניה. הטקס התקיים באנדרטת הזיכרון בעמק הארזים שבירושלים. באירוע נאמו נציגים מטעם שגרירות ארצות הברית, הממשלה, קק"ל, עיריית ירושלים ומשפחות הנספים.

במהלך הטקס נשא קדיש צבי לוינהר, שבנו שי נספה באסון. לוינהר הזכיר את שמותיהם של ישראלים נוספים שאיבדו את חייהם באותו יום: אלונה אברהם, שי לוין, ליאון ליבור וחגי שפי. הוא ציין כי תפילתו מוקדשת לא רק להם אלא לכלל ההרוגים.

במקביל לטקס בישראל, צפויים בארצות הברית שורה של טקסים ברחבי המדינה. בין היתר, יתקיים הטקס המרכזי באזור האסון בניו יורק. כמו כן, בארצות הברית ינציחו את מתקפת הטרור הקשה באיזכורים באירועים בקהילות, ברשתות החברתיות ובבתי הספר.

לקריאה נוספת:
"אני נמצא בשדרה השניה, ובזווית העין אני רואה חבטה של מטוס בבניין"
"אנחנו במלחמה": התגובות של בוש ובכירי הממשל לאחר הפיגוע בתאומים
ארה"ב: נחשף הדוח על מעורבות ערב הסעודית בפיגועי ה-11 בספטמבר

נפילת בנייני התאומים 11 בספטמבר. AP
עשן מיתמר מבנייני התאומים רגע לאחר התנגשות המטוסים בהם/AP

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בפתח ישיבת הממשלה כי ישראל זוכרת את הקורבנות ושלח תנחומים למשפחותיהם. "אנחנו עומדים כתף אל כתף עם בעלת בריתנו האיתנה, ארצות הברית", אמר נתניהו. "אנחנו עומדים כתף אל כתף עם כל עמי התרבות נגד הטרור של האסלאם הקיצוני, שפושה היום בכל העולם. כל העולם חייב להתאחד היום כדי להגן על עצמו מפני כוחות החושך הללו".

ראש עיירית ירושלים, ניר ברקת, אמר בנאומו כי ישראל וארצות הברית חולקות ערכים משותפים, בהם גם המאבק בטרור העולמי. "המטרה האסטרטגית של המחבלים ב-11 בספטמבר הייתה לפגוע בדרך חיינו", אמר. "הם נכשלו אז כפי שהמחבלים בשנה האחרונה בפריז בבריסל ובערים נוספות נכשלו. השנאה לא ניצחה לפני 15 שנה. השנאה לא תנצח היום. השנאה והטרור ייכשלו בעתיד".

ח"כ מייקל אורן (הליכוד) שעלה לנאו אחריו אמר כי ישראל וארצות הברית נאבקות להגן על החופש שלהן. "הרוע שהניע את המחבלים באסון התאומים הוא אותו הרוע שהניע מחבלים לחטוף שלושה נערים בגוש עציון לפני שנתיים, אותו הרוע שמניע מחבלים בסוריה ובעיראק", הוסיף.

שגריר ארה"ב: "הפיגוע בבית הכנסת - שפל חדש בהיסטוריה של הסכסוך". רויטרס
"לא נשכח לעולם". שגריר ארצות הברית, דן שפירו/רויטרס

"לאדם צעיר שנמצא כיום לקראת גיוס לצבא בישראל או לפני תחילת לימודיו במכללה בארצות הברית אין שום זיכרון מהאסון", אמר שגריר ארצות הברית בישראל, דן שפירו. "אבל לרובנו יש – אנחנו זוכרים איפה היינו ומה עשינו באותו הזמן". לדבריו עבור רבים מדובר באירוע היסטורי, אך לא בעיני מי שחזו באסון. "אלו מאתנו שהיו שם וראו את המגדלים קורסים לא נשכח. אלה מאתנו שהתפללו למען בני משפחותיהם, אנשי שירותי ההצלה וכל אזרחי המדינה – לא נשכח זאת לעולם. ואלה שנשלחו לשדה הקרב בשבועות, בחודשים ובשנים שאחרי – הם לא יישכחו לעולם", אמר שפירו.

נשיא הקונגרס היהודי העולמי, רון לאודר, ביקש לכבד בפתח דבריו את משלחת השוטרים והכבאים מארצות הברית לקול מחיאות הכפיים של הקהל. עוד ציין לאודר בנאומו את "הנפשות האמיצות על גבי המטוסים שהסיטו אותם מהפנטגון והצילו חיי אנשים על הקרקע". הוא הוסיף כי זהו אומץ שישראלים מכירים ונאלצים להתמודד איתו בכל יום. "מי יתן ושמותיהם של כל מי שמונצחים באנדרטה זו ייזכרו לעד, שמשפחותיהם ימצאו נחמה", חתם לאודר את דבריו.

לאחרונה פרסמה ועדת בית הנבחרים האמריקני לענייני מודיעין מסמך מסווג מתוך דוח ועדת חקירה של הקונגרס בנוגע לפיגועים. החלק המסווג נוגע לחלקה של ערב הסעודית לכאורה במתקפת הטרור הקשה ביותר על אדמת ארצות הברית.

לנוכח מעורבותה האפשרית של ערב הסעודית בפיגועים, בקרוב צפוי בית הנבחרים בארצות הברית לאשר חוק שיאפשר לניצולים ולקרובי משפחתם של הקורבנות להגיש תביעת פיצויים נגד ערב הסעודית. במאי האחרון אישר הסנאט את החוק פה אחד.

(עדכון ראשון: 10:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully