וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המופתי של סעודיה: "מנהיגיה של איראן הם לא מוסלמים"

7.9.2016 / 8:11

איש הדת הבכיר ביותר בממלכה הסונית תקף את ראשיה של הרפובליקה האסלאמית השיעית, אחרי שחמינאי האשים את ריאד ברצח מוסלמים באסון החאג' בשנה שעברה. "העוינות שלהם כלפי מוסלמים עתיקה מאוד"

צילום: רויטרס עריכה: שניר דבוש

(מאות נרמסו למוות בטקס החאג', בשנה שעברה)

המופתי של ערב הסעודית העלה אתמול (שלישי) עוד יותר את מפלס המתיחות עם איראן כשטען שמנהיגיה אינם מוסלמים. דבריו של עבד אל-עזיז א-שייח נאמרו יום לאחר שהמנהיג העליון של איראן עלי חמינאי האשים את הרשויות בריאד בהרג מוסלמים פצועים במהלך האסון שאירע בשנה שעברה בעת קיום מצוות החאג' בממלכה.

העימות המילולי בין השניים מסמל הסלמה חריפה בין שתי המדינות, שיחסיהן המרים משפיעים על כך האזור. חמינאי, שדבריו פורסמו ביום שני באתרו, אמר כי "הסעודים חסרי הלב הרצחנים כלאו את הפצועים יחד עם המתים במכולות – במקום לספק להם טיפול רפואי ולעזור להם או לפחות להרוות את צמאונם. הם רצחו אותם".

בריאיון לעיתון מכה, אמר איש הדת הסעודי הבכיר ביותר כי דבריו של חמינאי "אינם מפתיעים" מאחר שהאיראנים הם צאצאי הזורואסטרים – בני דת ששילבה עקרונות מהאסלאם ומהנצרות ושלטה באזור פרס בטרם הכיבוש הערבי. "עלינו להבין שהם לא מוסלמים, מאחר שהם צאצאיהם של המג'וס, והעוינות שלהם כלפי המוסלמים, במיוחד הסונים, היא עתיקה מאוד", אמר.

לקריאה נוספת בנושא
שנה אחרי האסון בחאג': חמינאי תוקף את סעודיה וקורא לה "שטן קטן"
השגריר הסעודי בעיראק טען כי מתכננים להתנקש בו - והתבקש לעזוב

המופתי של ערב הסעודית עבד אל-עזיז א-שייח, 2009. AP
הוסיף עוד שמן למדורה. המופתי של סעודיה, 2009/AP

בתקרית במכה שאירעה בספטמבר אשתקד, שבמהלכה נרמסו עולי רגל רבים, נהרגו לפחות 2,426 איש, לפי סוכנות הידיעות אי-פי. מניין ההרוגים הגבוה ביותר הוא מאיראן, שאיבדה 464 מאזרחיה. המספר הרשמי של הרשויות הסעודיות נמוך בהרבה והן טרם פרסמו את סיבת האסון. לפי ההצהרות הראשונות, הסיבה לכך הייתה השתלבות של שתי קבוצות גדולות של אנשים שהיו בדרכם להשלים את מצוות החאג'.

חמינאי האשים את ערב הסעודית גם בקריסת מנוף במכה, שאירעה מוקדם יותר בשנה שעברה, ובה נהרגו 111 איש. המנהיג העליון הפציר במוסלמים ברחבי העולם לשקול מחדש את היותה של הממלכה האחראית על המקומות הקדושים במכה ובמדינה, שם מתקיים טקס החאג'. הוא טען כי מנהיגי סעודיה מעודדים פילוג דתי ומחמשים את "הקבוצות הכופרות המרושעות", מונח המתייחס לארגונים סוניים קיצוניים כמו דאעש, הרואים בשיעים ובמיעוטים מוסלמים אחרים כופרים.

היחסים בין שתי המדינות הידרדרו בינואר, אחרי שערב הסעודית הוציאה להורג את המטיף השיעי נימר בכר א-נימר וקהל איראני זועם הסתער על השגרירות בטהראן ועל הקונסוליה במשהד. משא ומתן בין טהראן לריאד על אמצעי הבטיחות שיינקטו בחאג' קרס בחודש מאי, מה שהוביל את איראן להכריז כי לא תשלח השנה את אזרחיה לטקס שמתחיל בסוף השבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully