וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאה שנה אחרי הקרב המפורסם: פגזים עותמאניים ישנים נמצאו בכנרת

6.9.2016 / 14:52

חמשת הפגזים, כנראה מתוצרת גרמניה, חשפו שוב את מפלסה העגום של הימה הצפונית - והועברו במבצע משטרתי מורכב לפיצוץ מבוקר במטווח צבאי בגולן. לפי ההערכה, הם הושלכו למים בזמן הקרב העקוב מדם בין העותמאנים והבריטים על כפר צמח

צילום: משטרת ישראל, עריכת וידאו: ניר חן.

חמישה פגזים ישנים, שהיו ככל הנראה חלק ממאגרי התחמושת של הצבא העותמאני, נמצאו לפני שלושה שבועות בחוף קיבוץ מעגן שבכנרת – וחשפו שוב את מצבו העגום של מפלס המים בימה הצפונית. לפי הערכות, הפגזים בקוטר 150 מילימטרים המתינו בקרקעית הכנרת כמעט מאה שנה. הם הועברו אתמול (שני) במבצע מורכב של מערך החבלה של המחוז הצפוני למטווח צה"ל בשיפולי רמת הגולן, שם הושמדו בידי חבלנים.

הפגזים, שנחו בקרקעית 98 שנים, היו מסוכנים ביותר ופינויים ארך שעות. כל פגז פונה בנפרד ובני אדם הורחקו מהאזור כולו, תוך חסימת הכביש ממעגן למתקן הצבאי אופק. הפגזים הועמסו אחד-אחד לכלי רכב ייעודי של המשטרה, שתפקידו פינוי פצצות, והשיירה המאובטחת נעה באיטיות למטווח.

עוד בוואלה! NEWS:
דאעש מציג: כיצד מנסים להפוך תבוסה צבאית למראית עין של ניצחון
דירוג אוניברסיטאות עולמי: העברית במקום הראשון בישראל
הנאשם ברצח נועה אייל מעיד לראשונה: "לא פגשתי אותה מעולם"

פגזים שנמצאו בתחתית הכינרת מתקופת מלחמת העולם הראשונה. דוברות המחוז הצפוני של המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
הפגזים פונו אחד-אחד ופוצצו במטווח צבאי/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המחוז הצפוני של המשטרה

חבלן המשטרה, זיו לבני, המתמחה בחימוש מאותן שנים מצא כי הפגזים שנמצאו בחוף מעגן הם פגזים גרמניים ששימשו את הצבא העות'מאני. הסברה היא כי הפגזים שנמצאו הושלכו בזמן מנוסת העותמאנים מהקרב המפורסם על צמח, שנערך במקום שבו נמצאו הפגזים. אפשרות אחרת היא שהפגזים נלקחו בידי הבריטים, שניצחו בקרב, כשלל – והושלכו למימי הכנרת.

הקרב המפורסם על צמח נחשב לאחד מקרבות הפרשים האחרונים בהיסטוריה. חיל הפרשים האוסטרלי החל בפשיטה על המקום, שנחשב לנקודה אסטרטגית עקב תחנת הרכבת שהייתה בו, בסביבות השעה 04:30 – וניסו לכבוש את הנקודה מידי כוח המגן העותמאני ששלט בה. לפי ד"ר גיורא גודמן מהמכללה האקדמית כנרת, שהעמיק בחקר הקרב, אין בתיעודו אזכורים לשימוש בפגזים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
פגזים שנמצאו בתחתית הכינרת מתקופת מלחמת העולם הראשונה. דוברות המחוז הצפוני של המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
ככל הנראה מתוצרת גרמניה. הפגזים בכנרת/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המחוז הצפוני של המשטרה

אמנם היום עמק הירדן שופע מטעי בננות, תמרים וגידולי שדה, אך לפני 98 שנים הוא היה מישור יבש וחשוף. כוח הפרשים האוסטרלי התגלה בידי המגנים העותמאנים, שהחלו לירות לעברם ממכונות ירייה. בשלב זה, הסתערו הפרשים אל עבר הנקודה והכוח התוקף התפצל לשניים – חציו מצדו המערבי של כפר צמח וחציו מצדו המזרחי. הפרשים זינקו מהסוסים ובמקום נערך קרב פנים מול פנים עם רובים וחרבות.

הקרב העקוב מדם נמשך כשעה ובסופו נכבשה תחנת הרכבת מידי הטורקים. בצד הבריטי נהרגו 14 בני אדם ונפצעו 54, ואילו בצד השני נהרגו 100 חיילים של הצבא העות'מאני, רובם גרמנים. 365 בני אדם נלקחו בשבי ורבים נוספים נפצעו. בעבודתו בנושא מצא גודמן כי הפרשים האוסטרלים תפסו כשלל לפחות תותח אחד ששימש את הכוח העות'מאני, כמו גם פגזים.

פרשים אוסטרלים עם שלל של תותח גרמני ופגזים, שלקחו אחרי כיבוש תחנת הרכבת בצמח, בספטמבר 1918. Australian War Memorial, מערכת וואלה! NEWS
התותח והפגזים שנלקחו שלל בידי הבריטים לאחר הקרב/מערכת וואלה! NEWS, Australian War Memorial

לטענת גודמן, במלחמת העולם הראשונה החל השימוש בארטילריה כבדה שהייתה בידי העות'מאנים שישבו בצמח. "עולה השאלה מדוע הם לא השתמשו בה כדי לבלום את הפרשים שתקפו אותם? הרי עבור הפיקוד הגרמני במקום זה היה האמצעי הטוב ביותר לבלימת המתקפה", אמר. גודמן סבור כי "מרכיב ההפתעה מנע את השימוש בתותחים". לדבריו, "ההחלטה של מפקד הגדוד האוסטרלי לקחת סיכון ולפתוח בדהירה מהירה, לפני אור ראשון, הייתה הסיבה לכך שהגרמנים לא הספיקו להפעיל את הארטילריה של תותחי השדה שהיו ברשותם".

עם השנים נוספה לקרב גם אגדה מקומית לפיה כשראו הטורקים את הפרשים המתקרבים, הם העמיסו על הספינה "שריע" שעגנה במזח הכפר את קופת הצבא המלאה מטבעות זהב שנועדו לתשלום משכורות. מטוס מודיעין שסייר מעל הימה הבחין בספינה שהחלה להימלט ותקף אותה, כשקצין הסיור האווירי השליך עשרה רימוני יד מארגז שהיה בין ברכיו. הספינה נראתה טובעת ועמה שקע האוצר, ולאורך השנים צללו רבים לבטן הספינה אך לא מצאו זהב. חרבות מחלידות ושלט הספינה דווקא נמשו מהמים.

בשנים האחרונות שוחזרה ושומרה תחנת הרכבת בצמח והיא מהווה היום חלק מהקמפוס של המכללה האקדמית כנרת. מאז החל הליך השימור בתחנה, צאצאי הלוחמים האוסטרלים רקמו קשרים עם המכללה ובידיהם חומר ארכיוני רב על הקרב. הם נוהגים לבקר במקום, ובאחת הפעמים הם הגיעו לבושים במדי צבא ורכובים על סוסים. לפני כמה שנים, הם אף הקימו אנדרטה שתוצב במקום הקרבות.

  • עוד באותו נושא:
  • הכנרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully