וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרעי מקדם: כל העסקים בת"א ייסגרו בשבת, למעט שלושה מתחמי קניות

הוועדה שמונתה לבחינת חוק העזר העירוני, המותיר פתיחה של 160 עסקים בשבת, תגיש בקרוב שלוש הצעות לקראת הכרעת בית המשפט. בינתיים, גיבשו החרדים בהנהגת שר הפנים הצעה מחמירה, שתאסור על פתיחת מרכולים

עריכה: ניר חן

(בווידאו: מחאת בעלי עסקים בתל אביב נגד חוק השבת, 2015)

לאחר שקיימה את פגישתה האחרונה ב-13 ביולי, צפויה ועדת המנכ"לים שמונתה לבחינת חוק העזר העירוני לפתיחת עסקים בשבת בתל אביב להגיש בקרוב את מסקנותיה. הוועדה, שבראשה עומד מנכ"ל משרד ראש הממשלה, צפויה להגיש שלוש המלצות שגובשו, אך גורמים המעורים בפרטים מעריכים כי לנוכח סערת העבודות בשבת, הממשלה לא תקבל החלטה בנושא - וייתכן שבית המשפט יהיה זה שיכריע בסופו של דבר.

בעקבות עתירותיהם של בתי עסק בתל אביב, שלטענתם ממשיכים לקבל דוחות בגין עבודה בשבת חרף החלטת בג"ץ שמתן הדוחות אינו חוקי, השיבה המדינה כי ועדת המנכ"לים תגיש בתחילת ספטמבר את המלצותיה ביחס לחוק העזר העירוני. בהודעת הממשלה נכתב כי "הוועדה קיימה את ישיבתה השישית והאחרונה ובימים אלו משלימה את ניסוח מסקנותיה, זאת במטרה להניחן בפני הממשלה ולהביאן לאישו הממשלה במועד קרוב ככל הניתן".

כאמור, הוועדה צפויה להגיש לשולחן הממשלה שלוש המלצות שגובשו בנושא. הראשונה היא חוק העזר עירוני שהגישה עיריית תל אביב, הקובע כי 160 בתי עסק יהיו פתוחים בשבתות. ההצעה השנייה היא להפחית ב-20% את מספר העסקים הפתוחים בשבת בחוק העזר העירוני, וההמלצה השלישית היא הצעת שר הפנים לשעבר גדעון סער, לפיה יהיו מתחמים ספציפיים שבהם ניתן יהיה לפתוח עסקים בימי המנוחה.

מול הצעות הוועדה, עיריית תל אביב צפויה לטעון בבית המשפט כי העובדה ששר הפנים אריה דרעי לא שלל ולא הגיב בנושא במשך 60 יום היא סיבה מספקת כדי לתקף את חוק העזר שהציעה.

עוד בנושא:
יסגרו בשבת? בעל העסקים זועמים: "רוצים לעשות פה מדינת הלכה"
השרים אישרו הצעת חוק לאיסור פתיחת בתי עסק בשבת

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שר הפנים מנוע מלאשר או לפסול את חוק העזר העירוני. מרכול בתל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההחלטה להעביר את קבלת ההחלטה בנושא פתיחת העסקים בשבת הועברה לאחריות הממשלה ב-20 בדצמבר 2015, אז הוחלט גם להקים ועדה ממשלתית שתדון בנושא. בצעד זה הוסרה אחריותם של שרי הפנים, ובהם השר המכהן גרעי, אם לאשר או לפסול את חוק העזר העירוני של עיריית תל אביב.

החרדים דוחים את הצעות הוועדה ורוצים להציג הצעה שלישית

בינתיים, במפלגות החרדיות ש"ס ויהדות התורה דוחים את שלוש ההצעות שצפויה להגיש הוועדה. במקביל לכך, מקדם דרעי הצעה נוספת שלפיה יינתן אישור לפתוח בשבת חנויות נוחות בתחנות דלק ושלושה מתחמי קניות בלבד. ההצעה נוסחה בידי מנכ"לית משרד הפנים ומנכ"ל המשרד לשירותי דת, והיא דומה מאוד להצעה השלישית של הוועדה. עם זאת, הצעת דרעי מחמירה יותר מפני שהיא צפויה לאסור גם על פתיחה מצומצמת של מרכולים.

גורם משפטי המעורה בפרטים מסר כי ההצעה נבחנת על ידי המשנה ליועץ המשפטי עו"ד ארז קמיניץ והוא "אינו שש לאשר אותה". אם המפלגות החרדיות לא יצאו לטרפד את המלצות הוועדה, הן ככל הנראה יגישו הצעת ממשלה שתכריז על השבת "יום מנוחה ממלכתי", כך שפתיחת עסקים במהלכו תיאסר באופן גורף. בש"ס הכינו בימים האחרונים טיוטה של הצעה שכזו, אך הדגישו כי בינתיים אין כוונה לעשות בה שימוש, אלא אם השיחות סביב פתרון לפתיחת בתי העסק בשבת "יגיע למבוי סתום".

השר אריה דרעי, ישיבת סיעת ש"ס, 13 ביולי 2015. יותם רונן
הנהיג הצעה לאפשר פתיחת עסקים במתחמים מוגדרים בלבד. דרעי/יותם רונן

עו"ד עודד פלוס, מנכ"ל המשרד לשירותי דת וחבר בוועדה לבחינת פתיחת עסקים בשבת בתל אביב, אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי הוועדה הגישה שלוש הצעות אפשריות שיובאו לשולחן הממשלה, ומהן יתברר מה תהיה המדיניות לגבי פתיחת בתי עסק בשבת. "ניסינו לצמצם את מספר ההצעות כך שיפחתו הסיכויים לפגיעה בקדושת השבת, אך הניסיון לא צלח. לפי ההצעה שגיבשנו יש לשמור על המצב החוקי הקיים, שמאפשר לפתוח את חנויות הנוחות בתחנות הדלק ושלושה מתחמים מוגדרים בסמיכות לחוף הים ולא לחרוג מכך".

עוד מסר פלוס: "יודגש כי פתיחת המתחמים וחנויות הנוחות אינה לרוחנו, ואולם היא מחוץ למתחם שיקול הדעת של הוועדה ולכן אנו מנועים מלעסוק בה. היינו שמחים שהוועדה הייתה אומרת אמירה ערכית ברורה בדבר מקומה של השבת במדינה היהודית, ותל אביב אינה שונה בהקשר זה. כל הצעה אחרת שמשמעותה פתיחת עסקים מהווה פגיעה בשבת ואין בכוונתנו להסכים לה ונפעל שלא תתקבל".

מיקי גיצין, חבר מועצת עיריית תל אביב מטעם סיעת מרצ, מסר כי קיימת הצעה אחת שגובשה לאחר עבודה רצינית – והיא זו של עיריית תל אביב. "זו הצעה מאוזנת שלקחה בחשבון את המאפיינים השונים של השכונות בעיר", הסביר גיצין. "אף אחד לא מעוניין שהשבת תהיה חול, ומצד שני ברור לכולם שאי-אפשר לסגור את תל אביב בשבת באופן מוחלט. היכולת של תושב או תושבת ללכת ולקנות בקבוק מים בדרך לים הם חלק מהאופי של העיר תל אביב יפו, וזו השבת המיוחדת של התושבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully