וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיצוץ הלוויין "עמוס 6" מחזיר את תעשיית החלל למלחמת הקיום על הקרקע

הרס לוויין התקשורת הישראלי, שמשמש לנושאים אזרחיים אך בעל חשיבות ממשלתית גם כן, הציף את המשבר המתמשך. לטענת מומחים, ללא תוספת השקעות, עצמאותה של ישראל בתחום תיפגע. בשבוע הבא יתקיימו ישיבות חירום בנושא

צילום: מתוך יוטיוב, עריכה: מתן חדד

התקלה החמורה ברקטה של חברת SpaceX, שהובילה לפיצוץ האדיר שגרם להרס לוויין התקשורת הישראלי "עמוס 6", הציף את המשבר המתמשך בענף החלל הישראלי וגרירת רגליים של ממשלת ישראל בנושא. בשלב זה לא הוזמנו עוד לווייני תקשורת מחברות ישראליות, וגורמים בכירים בענף טוענים כי אם המדינה לא תקצה סכום שנתי וקבוע לתעשיית החלל, תיפגע העצמאות הישראלית בתחום בצורה קשה.

נסיבות האירוע עדיין לא ברורות לחלוטין ונמצאות תחת חקירת החברה. הפיצוץ לא קשור לתעשייה האווירית, שפיתחה וייצרה את הלוויין במשך ארבע עד חמש שנים, בעלות המוערכת ב-220 מיליון דולר. מהמידע הידוע בשלב זה עולה כי פיצוץ נגרם במכל הדלק של הרקטה, אך הסיבה שגרמה לו נותרה לוט בערפל.

עוד כתבות בנושא:
לוט בערפל: הסיבות שהובילו לפיצוץ הלוויין "עמוס 6" נותרו ללא מענה
מכה קשה לתעשיית החלל: סופו של לוויין התקשורת המתקדם בישראל
יומיים לפני השיגור לחלל: הלוויין הישראלי עמוס 6 התפוצץ

רגע פיצוץ הרקטה שנשאה את לוויין עמוס 6, ספטמבר 2016. יוטיוב, צילום מסך
עלותו המוערכת של הלוויין היא 220 מיליון שקל. פיצוץ הרקטה, אתמול/צילום מסך, יוטיוב

על אף העובדה שמטרותיו של "עמוס 6" היו אזרחיות והריסתו היא בעיקר עניין של חברה פרטית, לתחום הלוויינות יש חשיבות לאומית בנושא הביטחוני, הכלכלי, המדיני והטכנולוגי. מדינת ישראל לא יכולה להסתמך על לוויינים זרים, שכן בכפוף למציאות מדינית מורכבת היא עלולה לקבל גב קר ממדינות בעלות ידע בנושא.

מדינות מפותחות בעולם כבר הגיעו למסקנה שיש הכרח להכניס את היד לכיס ולפתח טכנולוגיית חלל תוצרת עצמית, כדי שלא לרכוש את הטכנולוגיה ולהסתמך על מדינות אחרות. זאת, מאחר שככל שחולפות השנים הופך החלל לזירה רב-ממדית וקריטית.

לפי גורמים בכירים בתעשיית החלל, ממשלת ישראל צריכה לקבוע בצורה ברורה כי תחום החלל הוא תחום אסטרטגי עבור המדינה - לא רק במלים, אלא במעשים ברורים ואפקטיביים. לדבריהם, על המדינה להגדיר מדיניות ברורה לטווח של עשור קדימה, להכריז על תקציב בסך 50 מיליוני דולרים בשנה, ולחפש אחר אפיקים נוספים שיסייעו לתעשייה לשרוד, כמו שילוב עתידי בין התחום הביטחוני לאזרחי או ייצוא טכנולוגיה למדינות במסגרת הידוק קשרים דיפלומטיים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
פיצוץ רקטה של חברת SPACEX שהייתה אמורה לשלוח את לוויין התקשורת "עמוס 6" לחלל, בקייפ קנאברל שבפלורידה, ארצות הברית. טוויטר, צילום מסך
"לקבוע את החלל כתחום אסטרטגי". תיעוד הפיצוץ, אתמול/צילום מסך, טוויטר

ברחבי העולם, תחום החלל כולל חברות מסחריות בינוניות הנתמכות על ידי ממשלות, בין היתר באמצעות השקעות ישירות בפיתוח וייצור או חכירה של פעילות חלל לטווחים ארוכים, באופן שמאפשר לאותן חברות להתחרות בשוק הבינלאומי. נוסף על כך, מקדמות אותן ממשלות מיזמים משותפים ופיתוחים בנושאים מקבילים.

ארצות הברית, לדוגמה, על היותה מעצמת חלל שמשגרת כמעט מדי שנה בין שבעה לשמונה לוויינים, תומכת בתחום החלל באופן רחב מאוד. בין היתר היא משקיעה בחברות מסחריות, על אף שחלקן מתקשות להרים את הראש מעל פני המים.

המדינה הצהירה בצורה ברורה שתחום החלל הוא נושא אסטרטגי עבורה, וכך עשו גם מדינות באירופה. המציאות הזו הולידה חברות שמשלבות פעילות גם באירופה וגם בארצות הברית, כדי ליהנות מתמיכה של יותר ממדינה אחת. לכן, ככל שההשקעות של ממשלות ברחבי העולם גדלות בתחום החלל, כך התחרות עבור החברות בישראל הופכת למורכבת וקשה עד כדי בלתי-אפשרית ללא סיוע ממשלתי.

בעקבות הפיצוץ: ישיבות חירום בשבוע הבא

על רקע המשבר המתמשך בענף, שר המדע והחלל אופיר אקוניס הורה לכנס ביום ראשון הקרוב ישיבת חירום עם ראשי תעשיות החלל. זאת, בעקבות התקלה החמורה ברקטה של חברת SpaceX. במשרד מדגישים כי התמיכה בתעשיות החלל בישראל תימשך, "כדי לשמרן בחזית הטכנולוגיה, ולשמר את עצמאותן הקריטית בתחום התקשורת הלוויינית בפרט".

גם ועדת המשנה לתפיסת הכוח בהיבטים הביטחוניים של תכנית החלל הישראלית, המהווה חלק מוועדת החוץ והביטחון, תתכנס לדון בהשלכות הפיצוץ. זאת, לבקשתה של ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני). יו"ר ועדת המשנה, עפר שלח (יש עתיד), אמר כי "האירוע אתמול מכניס את תכנית החלל הישראלית למצב קשה, אפילו יותר ממה שראינו לפני מספר שבועות. יש צורך קריטי לנסות למצוא דרכי התמודדות אחרות במהרה, ולהקדיש לכך את המשאבים הלאומיים הנדרשים".

ח"כ מיכאלי ציינה כי "אובדן הלוויין עמוס, מעבר לאובדן העצום של זמן וכסף, חמור, כי לישראל אין תכנית גיבוי ולא לוויין חלופי לצרכים הבטחוניים והאזרחיים שתלויים בכך. ביקשתי לכנס את הוועדה בדחיפות כדי לבחון דרכים להתמודדות עם המשבר, בדגש על פיתוח מדיניות של תכנון עתידי והיערכות למשבר עתידי דומה".

בעליה של חברת "חלל תקשורת", שאול אלוביץ', מחזיק גם בבעלות בוואלה! NEWS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully