וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גבון: עימותים בבירה לאחר שהנשיא המכהן ניצח בבחירות בפער זעום

עלי בונגו, שאביו שלט במדינה המרכז אפריקנית במשך 42 שנים, זכה ב-49.8% מקולות הבוחרים. יריבו, שנשוי לאחותו של בונגו, זכה ל-48.2% תמיכה וטען כי התוצאות זויפו. תומכי האופוזיציה הציתו את מבנה הפרלמנט

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

יום לאחר ההכרזה על תוצאות הבחירות לנשיאות בגבון, לפחות שני בני אדם נהרגו הלילה (חמישי) וכמה נוספים נפצעו בעימותים שפרצו לאחר שכוחות המשמר הנשיאותי והמשטרה פשטו על מטה מפלגת האופוזיציה בבירה ליברוויל – כך טען מנהיג האופוזיציה ז'אן פינג, שקרא לסיוע בינלאומי בהגנה על האוכלוסייה במדינה המרכז אפריקנית. פינג שב וטען כי הוא ניצח בבחירות, על אף שהרשויות הכריזו אמש על יתרון זעום לטובת הנשיא המכהן עלי בונגו בתוצאות הסופיות.

עימותים נוספים פרצו אמש ובמהלך הלילה ברחבי הבירה ובערים נוספות, וכמה פעילי אופוזיציה אף הציתו חלק ממבנה הפרלמנט, במחאה על בחירתו של בונגו לכהונה נוספת של שבע שנים, לאחר קרוב ל-50 שנים שבהן משפחתו הייתה בשלטון בגבון יצרנית הנפט. ירידת מחירי הנפט העולמיים ומחאה על מדיניותו הכלכלית של בונגו עוררו התנגדות עזה בקרב 1.8 מיליון האזרחים, לקראת מערכת הבחירות המתוחה במדינה.

עוד בוואלה! NEWS:
ברזיל: הסנאט הדיח סופית את הנשיאה רוסף מתפקידה
שר הכלכלה של צרפת פרש מהממשלה בדרך להתמודדות על הנשיאות
דרום סודאן: מנהיג המורדים נמלט מהמדינה בשל המשבר עם הממשלה

תומכי האופוזיציה בגבון, 28 באוגוסט 2016. רויטרס
המתיחות הצטברה במהלך ההמתנה לתוצאות. תומכי האופוזיציה בליברוויל, השבוע/רויטרס

על פי התוצאות הרשמיות שפרסמה אתמול ועדת הבחירות המרכזית, קרוב לשבוע לאחר ההצבעה, בונגו זכה ב-49.8% מקולות הבוחרים, ומועמד האופוזיציה פינג זכה ב-48.23%. שר הפנים פאקום מובלה בובייה הכריז כי שיעור ההצבעה היה 59.46% מבעלי זכות הבחירה. לדברי בונגו, בנאום שנשא אמש, "ניצחון צמוד כזה מחייב אותנו, כל אחד מאיתנו, לכבד את גזר הדין של הקלפי ושל מוסדותינו. מדינתנו מתקדמת, והתקדמות זו חייבת להתרחש במסגרת האחדות והשלום שכה יקרים לעם הגבונזי".

העימותים שהחלו אמש והמשיכו אל תוך הלילה מגיעים לאחר כמה ימים שבהם המתינו אזרחי גבון בדריכות להכרזה על תוצאות הבחירות. על פי עדי ראייה, כוחות משטרה ריססו גז מדמיע על כמאה מפגינים שהתכנסו באזור הפרלמנט בבירה - לא לפני שאלה הספיקו להצית את בית הנבחרים. "המפגינים הגיעו מהכניסה האחורית לאסיפה הלאומית, וחלק מהבניין עלה באש", סיפר אחד מהם.

"בבחירות האלה, התחייבנו לשחרר את המדינה שלנו", קרא פינג בהצהרה שפורסמה אתמול, לאחר ההכרזה על התוצאות. "הבחירה הזאת הובהרה היטב על ידי העם הגבונזי". פינג האשם את חברי ועדת הבחירות בזיוף שיעור ההצבעה והקולות, על מנת להבטיח את הניצחון לנשיא. חברי ועדת הבחירות המזוהים עם האופוזיציה נעדרו מההצבעה הסופית, שנתנה אישור רשמי לתוצאות הבחירות. הממשלה טענה מנגד כי טענות האופוזיציה נועוה לערער את היציבות במדינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מנהיג האופוזיציה בגבון ז'אן פינג במטה הקמפיין, ליברוויל, 29 באוגוסט 2016. רויטרס
"התחייבנו לשחרר את המדינה שלנו". פינג במטה הבחירות שלו, השבוע/רויטרס

בונגו נבחר לכהונה ראשונה בשנת 2009 לאחר מות אביו, עומר, שעמד בראשות המדינה במשך 42 שנים. פינג, פוליטיקאי ותיק שכיהן בעבר כשר החוץ וכיו"ר נציבות האיחוד האפריקני, נחשב למקורבו של הנשיא לשעבר ואף נישא לבתו פסקלין, אחותו של הנשיא המכהן.

כוח משימה של האיחוד האירופי שנשלח להשקיף על הבחירות הביע ביקורת על "חוסר השקיפות" מצד המוסדות שניהלו אותן, וטען כי בונגו נהנה מגישה נוחה יותר לכלי התקשורת ולמימון הקמפיין מיריבו המרכזי. גם משקיפים אמריקנים וצרפתים קראו לשקיפות ולרגיעה במדינה, ומזכ"ל האו"ם באן קי מון הפציר ב"כל המנהיגים הפוליטיים להניח לחילוקי הדעות ולהתמודד עם העימותים באופן חוקי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully